Jogurty pitne: Zejść z mielizny

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2017 (82)

Jogurty i napoje mleczarskie do picia na rynku polskim

Kierunków rozwoju branży jogurtów i napojów mleczarskich jest dość sporo, a polscy producenci mają szerokie pole do inspiracji. Rynek szybko się rozwija i pomysłów na uatrakcyjnienie kategorii jest wiele. Po bliższej analizie rodzimych półek widać, że oferowane u nas produkty bardzo skutecznie nadążają za zmianami ogólnoświatowymi.

W Polsce kategoria jogurtów do picia, mimo pewnych problemów sprzedażowych w dalszym ciągu próbuje zachęcać konsumenta do zakupów. Można wskazać kilka kierunków działań, które pokrywają się z trendami międzynarodowymi. Podstawową kategorią są tu jogurty naturalne, które dostawcy próbują wpisać w kategorię produktów niskoprzetworzonych z czystą etykietą. Produkty te są pakowane zarówno w butelki jak i kubeczki indywidualne i rodzinne.

Kolejną kategorią są produkty redukujące obecność wybranych elementów. Do takich należą jogurty bez laktozy. Laktoza ostatnimi czasy stała się jednym z krytycznych składników mleka, które eliminują tę kategorię z jadłospisu. Brak w organizmie enzymu laktazy rozkładającej laktozę pomału staje się dość powszechnym problemem i niekorzystnie wpływa na samopoczucie konsumentów zwykłego mleka. Trend rozwoju produktów bez laktozy zaczyna się bardzo dobrze rozwijać i konsumenci mają coraz więcej produktów do wyboru. Aktualnie napoje bez laktozy znajdują się w portfolio firm: Łowicz (OSM), Mlekpol (SM) i Zott Polska. Jogurty te są produkowane zarówno w wersji naturalnej (Łowicz OSM, Zott Polska) jak i smakowej (Zott Polska). Następną kategorią są jogurty w których zredukowano ilość tłuszczu (Zott Polska, Lactalis Jovi 0%) oraz cukru (Lactalis Jovi bez dodatku cukru i Zott Polska) zastępując go innym składnikiem np. miodem.

Kolejną kategorią są produkty funkcjonalne, które zawierają dodatek korzystnych dla zdrowia składników Do stosowanych rozwiązań należą: białko (Grupa Mlekovita), wapń, magnez (Krasnystaw OSM, Oshee), witaminami (Krasnystaw OSM i Oshee).

Bardzo dobrym pomysłem marketingowym było skierowanie tych produktów do konkretnych grup docelowych, jakim są kobiety i mężczyźni (Bakoma ProWomen i proMen) oraz osoby aktywne (Krasnystaw OSM). Obie firmy dostosowały swoje jogurty pod kątem składu i wartości odżywczych do potrzeb żywieniowych konkretnych grup docelowych, co w znacznym stopniu indywidualizuje podejście do konsumenta i może korzystnie wyróżnić te linie produktowe na rynku.

Kolejną kategorią są jogurty do picia, wpisujące się w nurt produktów śniadaniowych z dodatkiem ziaren i owoców. Tego typu produkty, oferowane w butelkach, należą do tzw. żywności wygodnej grab-and-go (butelki). W tej kategorii znajdujemy produkty śniadaniowe ze zbożami i owocami Jogobella na śniadanie (Zott Polska) w butelce, jogurt marki Activia w butelce (Danone) oraz 7 Zbóż w butelce (Bakoma).

Największą kategorię jogurtów w Polsce stanowią jogurty smakowe. Jogurty te znajdują się w ofercie każdego gracza segmentu jogurtowego. Mogą występować w jednym smaku lub kompozycji dwóch lub trzech składników. Jogurty są produkowane w wersjach owocowych lub deserowych. W wersjach owocowych najbardziej popularne są smaki tradycyjne: truskawkowy, malinowy, owoce leśne, poprzez bardziej egzotyczne, jak kokos (Müller, Lactalis), banan (Łowicz OSM), brzoskwinia (Zott Polska), brzoskwinia i marakuja, jabłko-mango (Zott Polska), owoce tropikalne (Zott Polska). W kategorię jogurtów smakowych owocowych, ale z nutą ziół wpisała się m.in. Grupa Mlekovita, która wypuściła w serii Jogurty Polskie produkty o smaku jabłko z miętą i pomarańcza z melisą. W kategorii jogurtów deserowych warto wskazać smak stracciatelli, tiramisu (Mlekpol SM), kawowy (Grupa Mlekovita, Łowicz OSM), waniliowy (Bakoma) oraz toffee (Łowicz OSM).

Producenci coraz częściej w promocji marketingowej podkreślają, że produkt nie zawiera sztucznych składników i konserwantów. Coraz częściej producenci podkreślają, iż ich produkty, aromatyzowane są naturalnymi aromatami. Przykładem takiej informacji umieszczonej na opakowaniu jest linia jogurtów litewskich marki Vilkysiu, w których nie znajdziemy składników zawierających gluten, skrobi ziemniaczanej oraz sztucznych aromatów.

Wśród ostatnio wartych zauważenia pomysłów marketingowych są limitowane serie produktowe (Zott Fun edition), linia jogurtów w styli Vintage (Vilkyskiu) czy linia jogurtów dla aktywnych marki Calpro Krasnystaw (OSM).

Strona 3 z 4