Jogurty pitne: Zejść z mielizny

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2017 (82)

Trend 4: czysta etykieta – powrót do podstaw

Ciągle aktualnym trendem jest podążanie za ideą tzw. czystej etykiety. Konsumenci poszukują prostych, nisko przetworzonych produktów bez dodatku zbędnych ich zdaniem dodatków lub ulepszaczy. Powrót do podstaw i natury trwa. Co więcej, jeżeli na opakowaniu pojawi się nieznany im dodatek, którego funkcji nie rozumieją, to po prostu nie kupią takiego produktu. Trend (czy raczej system produkcji) najwidoczniej spodobał się konsumentom i z coraz większym zaangażowaniem śledzą oni informacje, z czego są zrobione kupowane przez nich produkty. Co ciekawe coraz więcej producentów wręcz oficjalnie chwali się brakiem konserwantów, sztucznych barwników i aromatów w ich produktach i zrobiło z tego przekazu aktualne hasła marketingowe. Trend ten staje się aktualnie obowiązującym standardem w produkcji. Nabiał ma korzystnie wpływać na nasze zdrowie i być wyprodukowany z najmniejszą możliwą ilością dodatków.

Trend 5: eksperymentujemy z naturalnymi dodatkami

W trend czystej etykiety niewątpliwie wpisany jest dodatek do jogurtów naturalnych nut smakowo-zapachowych. Coraz powszechniejszą regułą jest dodawanie do produktów mleczarskich składników uzyskanych z naturalnych źródeł, które nie wpływają negatywnie na nasze zdrowie, a wzbogacają sensorycznie produkt. Co ciekawe, konsumenci coraz chętniej korzystają i są otwarci na nowe doświadczenia z wyrobami, jeżeli wiedzą, że wyprodukowane zostały z naturalnych i czasami bardzo oryginalnych surowców. W związku z takim nastawieniem konsumentów – lekcję do odrobienia mają szczególnie producenci jogurtów oraz mlek smakowych. Jest to temat o tyle interesujący, że pomału zaczyna rodzić się wśród konsumentów zainteresowanie napojami mlecznymi z dodatkiem bardziej wytrawnych i mniej słodkich dodatków tj. warzywa, orzechy i zioła.

Trend 6: czas na warzywa i zioła

Jednym z najnowszych trendów w produkcji napojów mleczarskich jest delikatne odejście od owoców i wdrożenie do produkcji warzyw i wykorzystanie ich potencjału zdrowotno-marketingowego. Z perspektywy marketingowej może być to ciekawy ruch umożliwiający poszerzenie portfolio o nowe oryginalne wersje smakowe produktów. Szczególnie wart zainteresowania jest segment wyrobów dla dzieci i młodzieży, które jak wiadomo nie zawsze przepadają za warzywami i przyprawami. Dodatek tego typu surowców do napojów mleczarskich może być znacznie lepszym rozwiązaniem niż trudne do przeforsowania napoje naturalne. Do najczęściej wskazywanych warzyw należą marchewka, ogórek, buraki, dynia, słodkie ziemniaki, pomidory, papryka, cukinia, jarmuż, a z ziół: koperek, szczypiorek, czosnek, melisa, bazylia, mięta. Być może tego typu połączenia mogą wydawać się nam jeszcze trochę oryginalne, ale stanowią niewątpliwe wyzwanie i mogą już wkrótce stać się silnym kołem napędowym kategorii napojów mleczarskich do picia. W Polsce dopiero jedna firma wykorzystuje warzywa do swoich jogurtów do jedzenia łyżeczka – Piątnica (OSM) w linii Vitamina dla dzieci.

Trend 7: orientalno-etniczne nuty

Jogurty i napoje mleczarskie najczęściej kojarzą nam się ze smakiem owocowym. Najbardziej popularnymi smakami (w zależności od rynku) są truskawki, wiśnie, brzoskwinie, maliny lub owoce leśne. Jednak napływ innych nacji z krajów o innych upodobaniach żywieniowo-smakowych może być pewną inspiracją do tworzenia nowych oryginalnych wręcz egzotycznych kombinacji smakowych. Z jednej strony dla nowo przybyłych będzie to nawiązanie do ich tradycyjnych przyzwyczajeń żywieniowych i smaków w nowym produktowym wydaniu. Z drugiej strony dla tubylców będzie to spotkanie z nowymi smakami i inspiracjami kulinarnymi.


Dostępne Forum Mleczarskiemu dane liczbowe wskazują, że po okresie stagnacji w 2014 roku, a nawet lekkich spadków w 2015 roku, konsumenci znów zaczęli kupować jogurty pitne. W 2016 roku wzrosła sprzedaż na rynku krajowym, co ma związek z czyszczeniem etykiet i ograniczaniem poziomu cukru. Sprzedaż większa o ponad tysiąc ton budzi nadzieję producentów na przyszłość.


Strona 2 z 4