Mleko: Jak sprzedać więcej mleka?

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2016 (25)
organic valley, whole milk
Od pewnego czasu opakowanie zaczyna spełniać bardziej nieoczekiwane funkcje. Początkowo na opakowaniach umieszczano tylko adres producenta, później dostęp do strony internetowej. Kontakt z producentem i jego strona miały też ułatwić umieszczane na opakowaniach QR kody. Dzisiaj z opakowania można zeskanować za pomocą specjalnej aplikacji w telefonie odpowiednie kodowane dane z opakowania. Dane te są przetwarzane w naszym telefonie i na ekranie, możemy otrzymać dodatkowe informacje o produkcie lub firmie/filmy z linii produkcyjnych czy wypasu bydła oraz gry wirtualne o produkcie i sposobie jego powstawania. Wszystko by zaciekawić konsumenta.

Wnioski końcowe

TruMoo, vanilla milk

W wielu krajach mleko jest produktem strategicznym, a rozwój mleczarstwa wiąże się z daleko sięgającymi konsekwencjami w rozwoju rolniczym, gospodarczym i społecznym. Mimo rosnącej konkurencji produktów z innych obszarów trudno sobie wyobrazić świat bez szklanki mleka. Dlatego też w najbliższych latach należy spodziewać się intensyfikacji działań producentów, w celu zwiększenia lub utrzymania obecnej dynamiki konsumpcji. Niewątpliwie ciekawym trendem jest ściślejsza kontrola produkcji surowca mlecznego, poprzez wdrażanie hodowli ekologicznych albo wypasu wyłącznie na trawie. Czy tego typu działania odniosą sukces na większą skalę trudno przewidzieć, znaczącym bowiem czynnikiem branym pod uwagę jest na pewno cena, a ona w przypadku tak podstawowego produktu czasami jest bardzo znacząca przy podejmowaniu decyzji.

Równie ciekawym pomysłem jest wytwarzanie mleka o charakterze funkcjonalnym, mogącym w pewnym stopniu uzupełnić straty wybranych składników na skutek słabej jakości mleka lub procesu produkcyjnego lub uzupełnić produkty o inne składniki korzystnie wpływające na nasze zdrowie.

Wydaje się jednak, że w najtrudniejszej sytuacji znajdują się producenci mleka z dodatkami smakowymi. Niestety, mimo atrakcyjnego smaku w wielu przypadkach produkty te są znacznie bardziej kaloryczne niż produkty standardowe, co w świetle rosnącej otyłości i powrotu do natury i produktów naturalnych (wytrawnych) może być sporym marketingowym wyzwaniem.

Strona 4 z 4