Mleko: Jak sprzedać więcej mleka?
Kontrola wagi – fat free
Problem nadwagi i otyłości jest w dalszym ciągu numerem 1 spośród zdrowotnych problemów współczesnych społeczeństw. Dlatego też w dalszym ciągu producenci standardowo oferują mleko o różnej ilości tłuszczu, co pozwala na szerszy wybór i dostosowanie zakupionego produktu do potrzeb konsumenta. Produkty te wpisują się niejako w trend produktów pozwalających na kontrolowanie masy ciała poprzez obniżenie kaloryczności. Przykładem może być Avonmore – low fat Super milk z dodatkiem wapnia, kwasu foliowego, witamin D i E, Organic Valley – low fat milk, Dairyland – low fat milk.


Innowacyjne opakowania kluczem do sukcesu
Oprócz pewnych modyfikacji, jakim podlegają same produkty, dość istotną funkcję spełniają opakowania. W przypadku mleka najpopularniejszymi opakowaniami są butelki o różnej gramaturze (od opakowań 2 l, 1 l do 400 ml i 250 ml), wykonane z różnych materiałów (szklane, plastikowe, kartonowe), kształcie (kartony, butelki, rożki, kontenery TruMoo, Dairyland, OrganicValley, Natural by Nature) z różnego typu zamknięciami np.: klipsy, nakrętki plastikowe i metalowe, kapsle, zagięcie rogów). Obecnie butelki z mlekiem mogą być stretchowane, co w znaczny sposób daje działom marketingu pole do kreatywnego wizerunku (linia Fair life, Milk Drops, Ashleys – treat, Milk Splash). Jeżeli, dodatkowo produkt skierowany do tych grup docelowych opakujemy w atrakcyjne opakowanie, to istnieje szansa ma większy sukces. Szczególną uwagę zajmują tu opakowania dla dzieci. Oprócz klasycznych kartoników dopasowanych do rączki dziecka i jego możliwości konsumpcyjnych coraz bardziej popularne jest pakowanie mleka smakowego w oryginalnie zaprojektowane małe plastikowe buteleczki – emocjonalnie angażujące dzieci poprzez umieszczanie na nich wizerunku postaci rodem z dziecięcej wyobraźni lub aktualnie wyświetlanych bajek.
Opakowania zaczynają pełnić nie tylko rolę stricte opakowaniową, ale także komunikacyjną z konsumentem. Niosą na sobie główne informacje o produkcje i jego właściwościach. Są pierwszą wizytówką firmy w kontakcie z konsumentem. Często od wyglądu opakowania zależy decyzja o zakupie danego produktu.

Działania na poziomie hodowli zwierząt
Obecnie do coraz większej liczby konsumentów dociera to, że przemysłowo produkowana żywność traci wiele wartości odżywczych. Dlatego też coraz częściej mówi się o powrocie do natury i surowców wytwarzanych w bardziej ekologiczny sposób. Na farmach o specjalnym statusie ekologicznym (organicznym, bio) zwierzęta żywione są karmą pochodzenia ekologicznego bez pestycydów i GMO. Zwierzętom hodowanym w takich warunkach nie podaje się hormonów ani antybiotyków.
Pewną odmianą tego typu produktów są surowce uzyskiwane od krów wypasanych na trawie a nie sztuczną paszą (tzw. Grassmilk). Zwierzęta, w tego typu gospodarstwach traktowane są z większą atencją i szerszym humanitaryzmem. Już dzisiaj można w wielu krajach o wyższej kulturze agrarnej spotkać etykiety na produktach podkreślające ekologiczne pochodzenie mleka lub uzyskanego podczas wypasu na czystych trawach. Przykładami takich produktów ekologicznych są m.in. Arla Eko Milk, Organic Valley, Bio-Voll Milk, Naturel – mleko organiczne, Olympus – mleko bio czy Zöldfarm (Zielona Farma) – mleko bio – z Węgier. W przypadku produktów otrzymanych z mleka od krów wypasanych na trawach wskazać można m.in. Organic Valley – Grass milk lub Rolling Meadow – Grass fed Dairy czy Organic Farm producenta Natural By Nature.
