Kefiry i maślanki: Czas na warzywa

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2016 (76)

Ciekawy produkt

Kefir z suszoną śliwką to perspektywiczna propozycja w segmencie napojów fermentowanych. Dostrzegany przez młodych i starszych konsumentów stroniących od słodkich produktów, wyraźnie też wyróżnia się na półce. Dodatkowym walorem jest dobrze kojarzona, rozwojowa marka Jovi. Inne smaki w linii to: truskawka i owoce leśne w butelkach 350 g.

Producent: Grupa Lactalis.

Oferta maślanek

Maślanki obecnie pakowane są w kartoniki z nakrętkami, katronobutelki oraz butelki. Jeżeli chodzi o smaki to przeważają wyroby naturalne oraz owocowe (w tym truskawkowe, pieczone jabłko, brzoskwiniowe) oraz deserowe (straciatella).

Maślanki znajdują się w ofercie m.in. mleczarni Mlekpol (SM) pod marką Mrągowska (naturalna, owocowe, deserowe) i Milko (naturalna i owocowa). Rosnącym graczem jest Grupa Mlekovita: marka Polska: naturalna i truskawkowa 1 kg; dalej cytrynowa, truskawkowa, pieczone jabłko, stracciatella i naturalna 400 g).

Wyraźnie widoczne na półkach są także: Zott Polska: Maślanka naturalna 1000 g Garwolin (OSM): Garwolińska naturalna, Robico (ZUH) maślanka naturalna i owocowa butelka 400 g i 1 l) oraz Wieluń (SDM), producent naturalnej maślanki, powstałej bezpośrednio w wyniku produkcji masła.

Co dalej…

Analizując trendy rozwoju mleczarstwa na świecie można oczekiwać rozwoju produktów w kierunku kategorii produktów wytrawnych z silniejszą nutą warzywną lub owocowo-warzywną. Według mnie jest to dobry kierunek i będzie sprzyjał odchodzeniu od wysokokalorycznych, słodkich produktów. Oczywiście sukces odniosą tylko ci producenci, którzy przy tworzeniu nowych produktów skupią się nie tylko na wyszukanych smakach, ale także na uczciwej technologii, wartościach odżywczych tych produktów oraz relatywnie krótkich składach. Obie kategorie: kefiry i maślanki, mają spory potencjał. Warto byłoby jednak lepiej doprecyzować grupy docelowe (dzieci, seniorów) oraz dostosować wielkość opakowań do potencjalnych miejsc konsumpcji. Przydałby się także solidny marketing edukacyjny o wartościach odżywczych tych produktów oraz przemyślana strategia promocyjna.

Ciekawy produkt

Maślanka acidofilna z Lactobacillus Acidophilus o smaku truskwkowo-jabłkowym z dużymi kawałkami owoców jest jednym z ciekawszych produktów na półce z wyrobami fermentowanymi. Kubek 400 g pozwala dłużej cieszyć się niespotykanym w zasadzie smakiem truskawkowo-jabłkowym. Duże kawałki owoców mają moc przyciągania.

Producent: Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM).


Strona 5 z 5