Sery twarde: Polska duma: sery premium
Uważna selekcja miejsca sprzedaży
Produkty premium powinny mieć też odpowiednie miejsce i oprawę sprzedaży. Raczej trudno kupić je w zwykłym supermarkecie lub sklepie osiedlowym. Są one dostępne raczej w profilowanych sklepach specjalistycznych (własnych sklepach producentów) lub wysokiej klasy delikatesach, gdzie do sprzedaży tego typu produktów wyznacza się odrębne stosowne miejsce, dodaje odpowiednie dekoracje oraz szkoli personel placówki z technik marketingowo-sprzedażowych. Coraz częściej produkty takie są dostępne w sprzedaży internetowej na specjalne zamówienie. Nowym kanałem dystrybucyjnym serów premium zaczynają być dyskonty.
Sery długodojrzewające prekursorem
Wartość rynku serów to ponad 5 mld złotych. Sery podpuszczkowe to największa kategoria w rynku serów w Polsce. Jesteśmy narodem, który wprawdzie nie ma głębokiej kultury serowarskiej, ale z roku na rok coraz bardziej cenimy sobie sery, które stanowią jeden z podstawowych składników koszyka zakupowego. Badania rynkowe pokazują, że sery żółte są najczęściej spożywanymi serami.

Jednym z podsegmentów serów podpuszczkowych są sery długodojrzewające. Jest to kategoria wzrastająca z dużym potencjałem rozwojowym. Segment serów premium to nowa nisza, którą Polacy dopiero zaczynają odkrywać. Konsumenci serów tego typu to coraz częściej osoby bardziej świadome tego, co jedzą, jak jedzą i kiedy jedzą. Konsumenci są coraz bardziej wymagający, chętnie wypróbowujący nowe smaki i odmiany sera oraz coraz lepiej zorientowani w asortymencie oraz pewnych subtelnościach smaku, zapachu i jakości. Konsumenci coraz bardziej doceniają sery długodojrzewające za wyraźniejszy, ostrzejszy, nieco pikantny smak, najczęściej z nutą orzechową, które uzyskały dzięki czasowi, jaki im dano na dojrzewanie. Sery tego typu mają także wielorakie zastosowanie. Można z nich tworzyć szybkie przekąski, dania koktajlowe, dania z warzywami lub mięsem, oraz fondue. Niewątpliwie rozwojowi tej kategorii sprzyjają organizowane coraz częściej akcje degustacyjne i promocyjne prowadzone w sklepach. Sery długodojrzewające są lubiane też przez detalistów, m.in. za ich długi termin przydatności do spożycia, co ułatwia logistykę i powoduje, że ten asortyment jest mniej kłopotliwy w prowadzeniu.
Największą wadą serów długodojrzewających jest cena, która jest wyższa, ale wynika ona ze sposobu, w jaki te sery się pielęgnuje w trakcie dojrzewania. W tym przypadku mówimy o pracy ręcznej polegającej m.in. na regularnym ich odwracaniu i przekładaniu, co oczywiście generuje wyższe koszty niż w przypadku serów dojrzewających metodą przemysłową.
Mimo wyższej ceny sery długodojrzewające mają wiele zalet. Różni je przede wszystkim jakość oraz bardziej dojrzały i wyrafinowany profil organoleptyczny. Mają także dłuższy okres przydatności do spożycia, co jest cechą pożądaną zarówno przez konsumentów jak i handlowców. Mocną stroną segmentu serów premium jest brak dostępnych zamienników, dlatego też sery z segmentu premium sprzedają się dobrze, są mało podatne na kryzys.
Wydaje się jednak że wzrost sprzedaży serów premium to w dużej mierze zasługa tych producentów, którzy – nową w pewnym sensie – rodzimą, ekskluzywną kategorię dostosowują do portfela przeciętnego konsumenta. Konkurencja wśród produktów serowarskich jest bardzo duża. Można się pokusić niemal o stwierdzenie, że niektóre produkty ze średniej półki wizualnie zbliżone są do produktów ekskluzywnych. Różni je tylko cena. Producenci nie działają na oślep jak to miało miejsce na początku transformacji gospodarczej. Coraz uważniej obserwują rynek i błyskawicznie odpowiadają do potrzeby konsumentów.
Obserwowany właśnie rozwój segmentu premium to odpowiedź na zmiany w polskiej mentalności żywieniowej, ale także szybko rosnące aspiracje konsumentów. Oczywiście punktem wyjścia dla każdego producenta jest poszerzenie sprzedaży, ale obserwacja zachowań konsumentów pozwala na dopasowanie się do ich preferencji i oczekiwań. Dlatego na naszym rynku pojawiły się sery klasy premium.
