Transport: Transport kontenerowy

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 4/2015 (71)

Ze względu na przeznaczenie i budowę wyróżnić można następujące rodzaje kontenerów:

  • kontener uniwersalny ogólnego przeznaczenia – general purpose „dry van” – przeznaczony do przewozu: towarów w opakowaniach kartonowych, paczkach, skrzyniach, workach, balach, paletach, bębnach
  • kontener o podwyższonej wysokości – high cube
  • kontener o podwyższonej wysokości i szerokości – high cube palletwide – do przewozu europalet
  • kontener o kontrolowanej temperaturze – temperature controlled – do przewozu ładunków w temperaturze od -25°C do +25°C, oprócz kontenerów klimatyzowanych wśród nich wyróżnia się inne:
    • kontener chłodniczy – refrigerated container
    • kontener izotermiczny – insulated container
    • kontener ogrzewany – heated container
    • kontener termiczny – thermal container
    • kontener termiczny mechanicznie chłodzony – mechanically refrigerated container
  • kontener z otwartym dachem – open top „bulktainers” – przeznaczony do przewozu ładunków masowych, maszyn
  • kontener o bokach otwartych – open side – do przewozu ponadnormatywnych ładunków
  • kontener z otwartym dachem i bokiem – flushfolding flat-rack container – dla ładunków ciężkich i gabarytowych
  • kontener platforma – platform container – ma wytrzymałą podłogę; do przewozu ładunków o dużych naciskach punktowych
  • kontener z wentylacją – ventilated container – do przewozu ładunków organicznych,
  • kontener cysterna – tank container – do przewozu ładunków płynnych
  • inne.

(Źródło: Wikipedia)

Na kolei do transportu kontenerów wykorzystuje się dwu- lub czteroosiowe wagony-platformy wyposażone w odpowiednie mocowania. W USA i Kanadzie wykorzystuje się również wagony umożliwiające przewóz kontenerów w dwóch warstwach.

Po drogach kontenery przemieszczają się na naczepach podkontenerowych ciągniętych przez ciągniki siodłowe. Naczepy mają zwykle 3 osie, a dopuszczalna ładowność zestawów drogowych wynosi 2 TEU.

W Europie, w żegludze śródlądowej do transportu kontenerów wykorzystuje się statki o załadunku pionowym (Lo-Lo) jako pojedyncze statki do kilkudziesięciu kontenerów (CMS), jak i zestawy pchane oraz popularniejsze zestawy „kombi” (KVB). W Polsce, z racji degradacji szlaków wodnych, ta gałąź transportu nie istnieje.

Kontenery na trasach morskich są przewożone na kontenerowcach, semikontenerowcach i rorowcach (statkach przystosowanych do ładunków tocznych). Popyt na transport międzynarodowy, szczególnie z państw azjatyckich do Europy i Ameryki wymusił popyt na jednostki o coraz większej ładowności. Największy kontenerowiec świata to Maersk McKinney Moller. Jego ładowność wynosi ponad 18 000 kontenerów dwudziestostopowych (TEU). Jednostka ma 400 metrów (1312 ft) długości, 59 metrów (194 ft) szerokości i maksymalne zanurzenie 14,5 metra (48 ft). Statek otrzymał przydomek Triple E = economy of scale, energy efficient, environmentaly improved. Dzięki swojej wyporności może on obsługiwać trasę AE10 łączącą Azję z Europą. Trasę z Południowej Korei, poprzez Chiny, Malezję, Niemcy do Polski pokonuje w ok. 35 dni.

Najwięksi na świecie przewoźnicy kontenerowi to firmy działające często ponad 100 lat. Za największą uznaje się konsorcjum A.P. Møller-Maersk z siedzibą w Kopenhadze, utworzone w Danii w 1904 roku. Firma jest obecna w 135 krajach świata. Maersk jest uważany za największego operatora statków kontenerowych na świecie. Firma jest również właścicielem Maersk McKinney Moller, statku uważanego za największy kontenerowiec świata.

Mediterranean Shipping Company to firma żeglugowa z siedzibą w Genewie, w Szwajcarii. Założona w 1970 roku firma jest obecna we wszystkich najważniejszych portach świata, chociaż głównym portem pozostaje dla niej ten znajdujący się w Antwerpii w Belgii. Ma kilka statków o pojemności ponad 13 000 TEU, w tym MSC Beatrice i MSC Emanuela, które jeszcze kilka lat temu uważane były za jedne z największych kontenerowców na świecie.

CMA CGM to ogromna firma transportowa z główną siedzibą w Marsylii, we Francji, oraz dodatkową siedzibą w Ameryce Północnej w Norfolk, w Wirginii. Korzenie firmy sięgają 1851 roku, kiedy to powstała firma Messageries Maritimes, która następnie połączyła swoje siły z Compagnie Generale Maritime (CGM). Obecnie firma operuje na około 200 trasach morskich, w 400 portach i 150 krajach świata. Należą do niej drugi i trzeci co do wielkości kontenerowiec świata – Alexander von Humboldt oraz CMA CGM Marco Polo.

Strona 2 z 3