Wygoda w mleczarstwie: Wszystko dla wygody

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2015 (68)

W połowie stycznia 2015 roku fińskie sieci handlowe zaczęły sprzedawać mleko w opakowaniach kartonowych Tetra Pak, które pochodzą z materiałów w pełni odnawialnych. Jest to opakowanie typu Tetra Rex. Nowy karton używa polietylenu niskiej gęstości jako laminatu i materiału do szyjki, oraz polietylenu wysokiej gęstości na nakrętkę – wszystko wytworzone z trzciny cukrowej udowodnionego pochodzenia.

Pierwszymi produktami pakowanymi w nowy karton jest mleko odtłuszczone bezlaktozowe Valio Eila.


Co czeka opakowania w najbliższej przyszłości?

Analizując trendy rynkowe w najbliższej przyszłości należy się spodziewać rozwoju opakowań pozwalających na wygodę przechowywania, m.in. poprzez kontrolowaną wymianę gazów wewnątrz opakowania. Najprawdopodobniej rozwijać się będzie trend do produkcji opakowań biodegradowalnych. Coraz częściej wspomina się o tzw. biomimetyce, czyli zastosowaniu metod biologicznych i systemów zaczerpniętych z natury.

Zmieniają się zachowania konsumentów, którzy wymagają produktów o najwyższej jakości, ale i coraz mniej przetworzonych. Dlatego też w najbliższej przyszłości należy spodziewać się także rozwoju rynku materiałów opakowalniczych aktywnych i inteligentnych.

Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu (WE) nr 450/2009 są to materiały i wyroby, których zadaniem jest przedłużenie okresu przydatności do sprzedaży albo też zachowanie lub poprawa stanu opakowanej żywności. Opakowania tego typu są celowo zaprojektowane w taki sposób, aby zawarte w nich składniki uwalniały substancje do opakowanej żywności lub jej otoczenia lub ją absorbowały. Materiały i wyroby aktywne nie mogą zmieniać składu i cech organoleptycznych żywności poprzez ukrywanie oznak zepsucia.

Z kolei inteligentne materiały i wyroby oznaczają takie materiały i wyroby, które monitorują stan opakowanej żywności lub jej otoczenia. Dzieli się je na trzy grupy: pozwalające na utrzymanie jakości produktu (wskaźniki temperatury i czasu, wskaźniki jakości i wskaźniki obecności gazów), dające ochronę przed zniszczeniem lub kradzieżą. Materiały i wyroby takie nie mogą wprowadzać w błąd konsumenta o stanie opakowania produktu (zgodnie z  Rozp. PRiR (WE) nr 1935/2004 z 27.10.2004).

Wielu ekspertów uważa, że materiały aktywne i inteligentne mogą znaleźć swoje miejsce w marketingowych działaniach producentów żywności, przyczyniając się do poprawy wizerunku. Wśród opakowań popularne będą też tworzywa sztuczne (m.in. folie powlekane), papier oraz tektura. Kontynuowany też będzie trend do obniżania ciężaru właściwego opakowania, przy zachowaniu jakości na niezmienionym wysokim poziomie.

W przyszłości firmy chcąc zaistnieć na rynku będą musiały być w stanie wytwarzać krótkie serie różnorodnych produktów, co będzie zmuszało do konstrukcji maszyn w taki sposób, by możliwa była duża różnorodność opakowań, przy jednoczesnym uproszczeniu samych procesów pakowania.  Urządzenia te będą musiały być na tyle wydajne i elastyczne, by możliwe było relatywnie szybkie ich przezbrojenie oraz efektywne szybkie pakowanie, krótkich serii produktów. Na pewno czeka nas także standaryzacja linii pakujących w kierunku pionowych i poziomych automatów, pozwalających na większą elastyczność metod pakowania, a tym samym na marketingową odpowiedź na potrzeby rynku.

W artykule autorka wykorzystała materiały własne oraz uzyskane podczas II Kongresu Przemysłu Opakowań - Poznań 2014 zorganizowanego przez Instytut Badawczy Opakowań - COBRO.

Strona 3 z 3