Twarożki: Smak to nie wszystko

Aleksandra Karpińska
Forum Mleczarskie Handel 6/2014 (67)

Tak silna obecność marek Almette i Tartare w świecie online jest zrozumiała – coraz więcej Polaków korzysta bowiem z internetu. Jak pokazuje komunikat z badania przeprowadzonego w czerwcu 2014 r. przez Centrum Badania Opinii Społecznej „Internauci 2014”, w kwietniu br. 63% respondentów zadeklarowało korzystanie z internetu przynajmniej raz w tygodniu – jest to wzrost o 3 punkty procentowe w stosunku do roku ubiegłego. Jeżeli rzeczywistością staną się deklaracje badanych, to w 2015 roku z internetu korzystać będzie regularnie 67% Polaków. Rosnące wykorzystanie internetu przez nasze społeczeństwo to sygnał dla firm mleczarskich działających na polskim rynku, że powinny poświęcać swoją uwagę na nawiązywanie i utrzymywanie relacji z klientem oraz promowanie produktów również w rzeczywistości wirtualnej.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Rynek serów białych kremowych pozostaje stabilny. Warto pamiętać, że polski konsument nadal spożywa jedynie część ilości serów konsumowanych przez Niemców lub Francuzów, dlatego jest to rynek zdecydowanie z perspektywami rozwoju. Polski konsument preferuje klasyczne smaki najbardziej znanych rodzajów serów, najczęściej czyste bez dodatków, o smaku śmietankowym ewentualnie ziołowym. Jednocześnie często kieruje się ceną, ale – co nas cieszy – także marką. I wreszcie konsumenci są coraz bardziej wygodni, stosując serki lub kremy do smarowania pieczywa. W ten sposób kanapka bez dodatkowych składników jest prawie gotowa do spożycia. Chociaż jest to rynek zdecydowanie rozdrobniony, na którym funkcjonuje wielu graczy z niezwykle zróżnicowaną ofertą asortymentową, sztandarowym produktem Hochland w tej kategorii był i jest serek Almette, goszczący na polskich stołach od 1998 roku. Sery do smarowania pieczywa kierowane są przede wszystkim do konsumenta masowego. Są oczywiście grupy produktów, które większym zainteresowaniem cieszą się wśród konsumentów bardziej wymagających, jak chociażby Almette wśród serów kremowych twarogowych, dynamicznie rozwijającym się segmentem serów w ostatnim okresie.

Sukcesem rynkowym, który walnie przyczynił się do naszej pozytywnej oceny mijającego roku, jest wykreowanie nowego segmentu owocowych serków puszystych pod marką Almette, które szturmem podbiły serca konsumentów, wnosząc świeży powiew do kategorii. Linia Almette Fruit to teraz już cztery różnorodne warianty: Almette z Morelą i Wanilią, Almette z Gruszką i Jabłkiem, Almette z Wiśnią i Żurawiną oraz Almette z Jagodą i Maliną. Jest odpowiedzią na oczekiwania konsumentów oferując: puszysty serek ze znanymi i lubianymi owocami w wyrafinowanych połączeniach i „czystą” formułę – bez zagęstników, barwników i konserwantów. Linia Almette Fruit udowodniła, że Almette może istnieć również poza kanapką!”.

Siła różnorodności

Dlaczego w koszyku zakupowym może znaleźć się serek twarożkowy? Powodów jest kilka, ale jednym szczególnie wartym zauważania jest różnorodność smaków oferowanych produktów. Oprócz serków naturalnych można znaleźć wiele wyszukanych smaków i ciekawych połączeń. Do najczęściej występujących serków należą te ze szczypiorkiem lub ziołami. Za przykład posłużyć może Grupa Mlekovita, w której portfolio znajdują się Mlekovitka naturalna, Mlekovitka z ziołami i Mlekovitka ze szczypiorkiem. Równocześnie wielu producentów dokłada również starań, żeby w ich ofercie znalazło się coś wyjątkowego. Bieluch (SM) ma w swojej ofercie m.in. Serek Bieluch z papryką, pomidorami i chili. Z kolei Hochland Polska proponuje m.in. swój ser Kanapkowy z szynką lub ogórkiem i koperkiem. Wśród produktów popularnej marki Almette również można znaleźć ciekawe smaki: Almette z chrzanem, Almette z czosnkiem niedźwiedzim, Almette z pomidorami dojrzewającymi w słońcu, Almette z bazylią lub Almette z kolorowym pieprzem. Dodatkowo od pewnego czasu w sprzedaży znajdują się również wersje owocowe Almette – konsument może wybierać między serem twarogowym z wiśnią i żurawiną, jagodą i maliną lub gruszką i jabłkiem. Smakosze znajdą ciekawe produkty również w ofercie Lactalis Polska. Linia Rondelé to produkty z dodatkiem mleka koziego, z solą morską z Camargue (jak można się dowiedzieć ze strony internetowej – jest to czysta i świeża sól morska ręcznie zbierana z naturalnych salin morskich w południowej Francji), z orzechami lub z czosnkiem z Garonne i ziołami. Po niestandardowe smaki sięga również Piątnica (OSM) w linii Twój Smak puszysty. Wśród proponowanych produktów znajduje się m.in. Twój Smak puszysty z grillowaną papryką. Jak można się dowiedzieć ze strony spółdzielni ten smak jest nawiązaniem do kuchni wywodzącej się z Włoch i Grecji, w których grillowana papryka funkcjonuje jako przysmak. Z kolei Twój Smak puszysty z prażoną cebulą skierowany jest do konsumentów mających słabość do polskiej kuchni. Jak zapewnia producent na swojej stronie internetowej prażona cebulka użyta do serka jest przygotowana według klasycznego przepisu – uprażona została przy użyciu oleju rzepakowego, bez dodatku środków aromatyzujących. Twój smak puszysty z łososiem, to natomiast według informacji znajdujących się na stronie internetowej spółdzielni Piątnica (OSM), produkt z dodatkiem łososia (przygotowanego w sposób naturalny poprzez wędzenie i solenie). Warto zwrócić również uwagę na bardzo bogatą ofertę produktów Mleczarni Turek. Szczególną uwagę przyciąga marka Tartare, w której znajdziemy takie warianty jak: Tartare Łososiowa Zatoka (z kawałkami wędzonego łososia oraz świeżym koperkiem), Śmietankowa Łąka, Orzechowa Aleja (o smaku migdałów, orzechów włoskich i laskowych), Cebulowe Pole, Dolina Pieprzu (użyty został pieprz czerwony, czarny, szary i zielony), Ziołowy Ogród (wykorzystano bazylię, tymianek, rozmaryn i oregano), Borowikowy Las lub Pesto di Basilico (połączenie serka twarogowego wraz z bazylią, czarnymi oliwkami i parmezanem). Warto również zauważyć, że w tej kategorii wyrobów oferowanych przez różnych producentów asortyment niejednokrotnie jest nie tylko ciekawy dla kubków smakowych konsumenta, ale również dla jego oka – opakowanie serków twarogowych wyróżnia się ładną szatą graficzną.



Strona 2 z 4