Twarogi tradycyjne: Klasyka twarogu

Dawid Dobak
Dyrektor Handlowy ds. Dystrybucji Nowoczesnej w firmie Mlekoma Dairy
Zainteresowanie handlu nowymi produktami, a innowacyjnymi opakowaniami tradycyjnego twarogu oceniałbym dwojako. Z jednej strony u klientów istnieje rynkowa potrzeba sprawdzania nowych, niejako gotowych i „wygodnych” dla konsumenta produktów już przyprawionych. W naszej ocenie jest to jednak nisza i tylko uzupełnienie półki sklepowej. Z drugiej strony, mimo wszystko, klienci sięgają po sprawdzone typy produktów oraz marki i niechętnie zmieniają swoje przyzwyczajenia. Jeżeli chodzi o innowacyjne opakowania, to muszą być one przede wszystkim funkcjonalne (najlepiej otwórz-zamknij). Od lat obserwujemy zmiany w twarogach napowietrzanych azotem. Dochodzą nowe smaki, zmieniają się opakowania, a nawet dochodzi do ewolucji marki. Wszystko po to, aby przyciągnąć uwagę klienta i spowodować zakup produktu. W twarogach tradycyjnych nie są wskazane zmiany, gdyż konsumenci cenią naturalny smak, najlepiej bez dodatków. Podsumowując: obecnie handel oczekuje wysokiej, powtarzalnej jakości, wspartej odpowiednio długim terminem przydatności. Kolejne wyznaczniki to oczywiście cena oraz funkcjonalne opakowania.

W opakowaniu lepiej…
Sery twarogowe przeszły istną transformację opakowalniczą; od produktu w pergaminie do estetycznych i wygodnych w transporcie i przechowywaniu opakowań w formie wyprasek lub foliowych zgrzewek. Obecnie sery twarogowe pakowane są w estetyczne opakowania typu wypraski (w formie klinka) z systemem open-close lub krążki, rozety lub kostki w opakowaniach foliowych z łatwo otwieralną folią zabezpieczającą. Do rzadkości należą już opakowania tylko zabezpieczone pergaminem.
Znacznie też poprawił się wizerunek twarogów. Z biegiem czasu opakowania przyjęły swoisty kod kolorystyczny różnicujący zawartość tłuszczu w produkcie. I tak, opakowania z elementami w kolorze czerwonym zawierają sery twarogowe tłuste, opakowania z elementami zielonymi reprezentują sery twarogowe półtłuste, a z niebieskimi sery chude.

Przyszłość twarogów
Nie da się ukryć, że twaróg klasyczny, jako produkt niskoprzetworzony będzie nadal cieszył się zainteresowaniem klientów, którzy poszukują naturalnych produktów nieskażonych żadnymi dodatkami. Tego typu produkty zyskują także zainteresowanie osób, które samodzielnie lubią przygotowywać dania ze znanych sobie naturalnych składników. Jest to także kategoria produktów dla osób dbających o smukłą sylwetkę oraz poszukujących dobrych źródeł białka, witamin oraz składników mineralnych. W dalszym ciągu będą nią zainteresowane osoby przywiązane do tradycji oraz o niższych zasobach finansowych.
Jednak należy się liczyć, że na rynku będą pojawiały się różnego typu produkty o wyższym stopniu przetworzenia. Do produktów tych należeć będą wszelkiego typu sery twarogowe z dodatkami, sery twarogowe w plastrach i do smarowania z dodatkami. Tradycyjnie kategorią o sezonowym świątecznym zainteresowaniu jest także seria serów twarogowych do pieczenia na sernik bądź inne ciasta z serem.



