Przekąski Mleczne: W paluszkach klienta

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2012 (53)

Tradycyjne przekąski wykonywane są z ogólnodostępnych produktów spożywczych lub pełnowartościowych części z większych posiłków. Wraz z rozwojem rynku spożywczego przekąski stały się bardzo ważnym elementem biznesu gastronomicznego i cateringowego.

Do najbardziej powszechnie wykorzystywanych przekąsek zaliczyć można miniaturowe kawałki wędzonej wołowiny, małe kiełbaski nadziewane na wykałaczki, koreczki lub kuleczki serowe, warkocze, dredy lub faruki serowe, faszerowane serem warzywa i owoce w różnych wariantach smakowych i z różnymi konfiguracjami warzyw, owoców czy dodatków, oliwek marynowanych, oliwek faszerowanych serem, papryką, minipodudzia kurczaka lub skrzydełka i krojone owoce lub warzywa, miniaturowe quiches, minikanapeczki, roladki naleśnikowe itp. Zakąski mogą być serwowane na ciepło i zimno.

W wielu krajach zachodnich – finger foods to cały biznes, który obsługuje nie tylko klienta detalicznego, ale także eventy, imprezy biznesowe, party, uroczystości weselne, urodziny, imieniny lub inne uroczystości okolicznościowe.

Polski rynek przekąsek serowych

Polski rynek serów o charakterze przekąskowym jest jeszcze słabo niezbyt rozwinięty. Przekąski serowe występują rzadko, a produkty takie stanowią niewykorzystaną niszę rynkową. Poza nielicznymi wyjątkami większość produktów przekąskowych jest importowana.

Słowniczek:

polski – przekąska/zakąska

francuski – hors d'oeuvres – niewielkie danie towarzyszące przed posiłkiem głównym, którego celem jest pobudzenie apetytu

angielski – finger foods – małe, szybkie danie przekąskowe do ręki

włoski – antipasto/i – małe danie pobudzające apetyt przed głównym makaronem (antipasti).

Do firm, które oferują w swoim portfolio tego typu produkty można zaliczyć m.in. Mlekovita (GK), Turek, Arla Foods. Hochland Polska, Temar (PPH), Euroser, Milk Trade, Mlek-Bog (ZM) czy Marteks.

Mlekovita (GK) wpisała się także na stałe w listing zakupowy organizatorów spotkań towarzyskich z produktem Faruki z linii produktów regionalnych Zakopiańskie Specjały. Faruki są typem sera podpuszczkowego, parzonego niedojrzewającego. Ten wysokiej klasy ser w kształcie nitek jest produkowany w sercu polskich Tatr w Zakopanem w wersji naturalnej oraz wędzonej. Warto dodać, że linia ta została rozwinięta przed największymi imprezami sportowymi tego lata. Przed rozpoczęciem Euro 2012 Mlekovita (GK) zaoferowała kibicom Faruki w limitowanej mistrzowskiej odsłonie (Faruki Mistrza z serii Produkty Mistrza). Jak przekonuje producent, Faruki są doskonałą przekąską, polecaną do wykwintnych sałatek oraz jako składnik deski serów. Jest to też bardzo nośna sprzedażowo kategoria.

Do ciekawych regionalnych produktów z linii Zakopiańskie Specjały należy także Gołka Zakopiańska. Warto zwrócić uwagę również na mozzarellę w wersji Mini (125 g i 250 g wałek) z Mlekovity, która w pierwszym przypadku jest również częścią segmentu przekąsek. Mlekovita (GK) wyróżnia się tu zdecydowanie na półce, gdyż oferuje innowacyjny produkt w sztywnym stabilopaku, który nie gniecie się na półce i zupełnie inaczej sprzedaje produkt niż opakowania wykonane z cienkiej, tradycyjnej folii stłoczone zwykle na dolnej półce w sklepach. Korzystając z takiego opakowania klient zyskuje pewność wyższej troski producenta o jego własne oczekiwania.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Szereg zmian nawyków i zachowań konsumentów prowadzi do zainteresowania ideą przekąsek z kategorii nabiałowej. Nabiał zawsze był, jest i będzie odbierany pozytywnie jako zdrowy i niezbędny element codziennej diety, która powinna być bogata w całą serię suplementów znajdujących się w produktach mlecznych, takich jak wapń, białko, witaminy.

Największe zainteresowanie klientów mogą zyskać zarówno sery dojrzewające, jak i kremowe twarogowe, pleśniowe lub topione. W ofercie Hochland znajduje się wiele serów, które już traktowane są jako przekąski.

Analizujemy oczekiwania konsumentów i staramy się spełniać potencjalne oczekiwania. Nasz dział rozwoju ma wiele nowatorskich pomysłów, o których na tym etapie z oczywistych względów nie chcemy mówić. Mogę zapewnić, że intensywnie pracujemy nad tym, aby pozytywnie zaskoczyć rynek.

Podczas zagranicznych wizyt oczywiście spotkaliśmy się z mlecznymi przekąskami, ale także w Polsce są one dostępne. Szanse na rozwój tego segmentu w Polsce są, skala będzie zależała od kompilacji wielu czynników, na które jako producent nie zawsze mamy wpływ. Skala rozwoju rynku będzie uzależniona od sytuacji makroekonomicznej, jej polepszenie zwykle pozwala na zwiększenie konsumpcji w gospodarstwach domowych.

Strona 2 z 6