Jogurty typu śródziemnomorskiego: Modne południe

Aleksandra Karpińska
Forum Mleczarskie Handel 2/2012 (51)
Ayran to słony napój powstały ze zmieszania jogurtu z wodą mineralną. Cieszy się bardzo dużą popularnością na Bliskim Wschodzie oraz w południowo-wschodniej Europie. Gasi pragnienie, orzeźwia, ale również wpływa korzystnie na układ trawienny. Nie jest ostatecznie dowiedzione kiedy i gdzie rozpoczęła się jego produkcja, ale wśród najbardziej prawdopodobnych regionów podaje się Turcję i starożytną Persję. Turcja jest obecnie największym producentem ayranu na świecie. W Polsce mają go w ofercie: Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM), Grupa Lacpol, Candia Polska.

Lekko (nie) jest

W obrębie kategorii widać silny wpływ mody na produkty light, czyli o zredukowanej kaloryczności. Candia Polska proponuje swoim konsumentom obok Jogurtu greckiego Greek Style również jego odmianę light, która zawiera jedynie 3% tłuszczu. Jogurt śródziemnomorski produkowany przez Grupę Lacpol dostępny jest w wersji 10% tłuszczu, ale również w wersji, w której zawartość tłuszczu zredukowana została do 3,5%. Zawartość tłuszczu 3% zastosowała natomiast mleczarnia Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM). Wpływ na zainteresowanie tymi produktami być może wiąże się z tym, że dla wielu osób odchudzających się lub dbających o linię, produkty z regionu śródziemnomorskiego kojarzą się z dietetycznym jedzeniem. Warto zwrócić uwagę na to, że dieta śródziemnomorska jest jedną z najbardziej popularnych (aby się o tym przekonać wystarczy zajrzeć do internetu), a co ważniejsze przez wielu jest postrzegana jako jedna z najbardziej racjonalnych oraz zapewniająca nie tylko zrzucenie zbędnych kilogramów, ale również dobre samopoczucie.

Tomasz Barski

Wiceprezes Zarządu ds. Handlu w ZPM Mlecz w Wolsztynie (Grupa Lacpol)

Grupa Lacpol wcześnie zwróciła uwagę na wzrastające wśród rodzimych Konsumentów zainteresowanie produktami mlecznymi z innych kręgów kulturowych, szczególnie tych z rejonu śródziemnomorskiego. Produkty te coraz częściej goszczą na naszych stołach, zwłaszcza w letnim okresie grillowania. W naszej ofercie posiadamy zarówno jogurty twarde typu greckiego jak również dwa napoje charakterystyczne dla kuchni śródziemnomorskiej – Ayran (napój turecki) oraz Tarator (chłodnik bułgarski). Wszystkie te produkty dostarczamy na rynek pod marką Mlecznych Smaków Świata. Warto nadmienić, że Grupa Lacpol była pierwszym producentem jogurtu typu greckiego w Polsce. Doceniamy wzrastający potencjał handlowy tego typu produktów, dlatego jogurty śródziemnomorskie oferujemy również w kilogramowych wiaderkach, które obok kubków 180g i 340g wzbogaciły gramaturę naszych opakowań. Chcemy, aby w ten sposób nasi Klienci mieli komfort wyboru najbardziej optymalnej, dopasowanej do ich potrzeb, wielkości opakowania. Spośród innych naszych produktów o rodowodzie śródziemnomorskim na szczególną uwagę zasługują Ayran oraz Tarator. Ayran jest orzeźwiającym, lekko słonawym napojem, zyskującym coraz większą rzeszę smakoszy. Można go serwować na sposób turecki, czyli jako napój do dań mięsnych. Tarator z kolei to danie charakterystyczne dla kuchni bułgarskiej. Jest to orzeźwiający chłodnik ze świeżego ogórka, kopru, czosnku i soli z dodatkiem orzecha włoskiego, którego wielu konsumentów ceni za oryginalny, ciekawy smak. Taratora można podawać również do dań z grilla lub potraktować jako samoistną przystawkę. Nasze produkty adresujemy zarówno do klientów indywidualnych, jak również do klientów B2B, zwłaszcza z segmentu HoReCa.

W ścisłym gronie największych producentów jogurtów tradycyjnych z płd.-wsch. Europy znajduje się Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM). Według Mieczysławy Masalskiej, Kierownik Działu Handlu i Marketingu w Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) rynek trzeba podzielić na produkty klasyczne i light. Jogurty klasyczne typu bałkańskiego (greckiego, bułgarskiego, tureckiego) to około 60-70% rynku, resztę zajmują dynamicznie rozwijające się produkty light. Segment light rozwija się znacznie dynamiczniej niż segment wyrobów klasycznych, który rośnie w tempie 50% rocznie.
Strona 2 z 3