Serki homogenizowane: Mały apetyt na...

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2012 (51)
Nie bez znaczenia przy promocji wszystkich produktów jest szczegółowo opracowany program wdrożeń do poszczególnych kanałów sprzedażowych i merchandising. Czasami nie docenianiamy pracy działów trade marketingu, które dwoją się i troją, by poprawić widoczność i dostępność produktów na półce oraz zrealizować zaplanowany zakres aktywności promocyjnych.

Ulubione smaki

Na polskim rynku można się doliczyć 15 producentów serków homogenizowanych. Każdy z nich oferuje paletę produktów i pragnie zachęcić rodaków do zakupu swojego produktu. Do najczęściej oferowanych należy smak naturalny oraz ulubione chyba przez wszystkich klientów pewniaki sprzedażowe: waniliowy (50% rynku) oraz truskawkowy (12% rynku wolumenowo). W ofertach firm można często znaleźć także swojski smak pieczonego jabłka, brzoskwini, wiśni oraz czekoladowy.

Wśród smaków serków oraz dostawców wyróżniają się:

  • smak naturalny (Bieluch SM, Czarnków OSM, Garwolin OSM, Kalisz OSM, Łowicz OSM, Mlekovita GK, Wart-Milk OSM, Włoszczowa OSM)
  • smak waniliowy (Bieluch SM, Garwolin OSM, Kalisz OSM, Krasnystaw OSM, Lactalis Polska, Łowicz OSM, Wart-Milk OSM, Włoszczowa OSM, Zott Polska)
  • z dodatkiem owoców tj. truskawki (Bieluch SM, Garwolin OSM, Krasnystaw OSM, Łowicz OSM, Mlekovita GK, Wart-Milk OSM, Zott Polska), pieczone jabłko (Garwolin OSM; Mlekovita GK, Włoszczowa OSM, Zott Polska); brzoskwini (Łowicz OSM, Krasnystaw OSM, Włoszczowa OSM), wiśni (Łowicz OSM, Zott Polska); malinowy (Łowicz OSM), ananasowy (Łowicz OSM), czekoladowy (Garwolin OSM, Mlekovita GK, Krasnystaw OSM), ze śliwką (Mlekovita GK oraz Włoszczowa OSM).

Na uwagę zasługują smaki jabłko-gruszka, głóg-jeżyna (Mlekovita (GK)/MenuB), z kuleczkami pomarańczowymi oraz malinowy z kostkami kokosowymi (Garwolin OSM), czekoladowy z orzechami (Łowicz OSM); kokosowy (Mlekovita GK), kokosowo-migdałowy (Łowicz OSM); toffi (Mlekovita GK), brzoskwinia i marakuja (Zott Polska).

Serki skierowane do młodzieży i dzieci mają najczęściej ich ulubione smaki, jakimi są: waniliowy i truskawkowy (Danone, Mlekovita GK, Bakoma, Krasnystaw OSM), malinowy i czekoladowy (Mlekovita GK), waniliowy i pomarańczowy z czekoladowymi kulkami (Bakoma) oraz waniliowym z pomarańczami i kawałkami czekolady, waniliowy z brzoskwiniami, waniliowy z jagodami, waniliowy z truskawkami, waniliowy z wiśniami i waniliowo-szarlotkowy (Krasnystaw OSM).

Ciekawy produkt:

Mleczarnia Garwolin (OSM) wzbogaciła swoją gamę produktów o nowe smaki serków homogenizowanych. Serek z kuleczkami pomarańczowymi oraz serek malinowy z kostkami kokosowymi to serki o oryginalnych smakach. Serki zostały wyprodukowane na bazie naturalnego, odtłuszczonego twarogu z dodatkiem śmietanki. Malina połączona z delikatną nutą kokosa daje lekko orzeźwiający smak. Serek pomarańczowy z niewielkim dodatkiem wanilii został wzbogacony naturalnym sokiem z pomarańczy zamkniętym w żelowej kuleczce. Dzięki tym połączeniom firma dysponuje produktami o wyjątkowych na rynku smakach.


Marketing i reklama

W kategorii serków homogenizowanych najprężniej marketingowo działa Danone. Od wielu lat skutecznie kreuje nowe wcielenia swojego bohatera – kultowego Małego Głoda oraz systematycznie uderza z przekazem reklamowym „z kubeczkami pełnymi dobroczynnego wapnia i wit. D” skrywanych w Danonkach. Firma Danone jest klasycznym przykładem skutecznie realizowanej strategii marketingowej znacząco wyróżniającym go na rynku. Nie tylko wykreowała Małego Goda, jako bohatera, ale także jakby nowy produkt odcinający go od bezpostaciowego serka homogenizowanego. Dzisiaj nikt nie powie, że Danio to jakiś serek homogenizowany. Danio, czyli spersonifikowane małe co nieco sycące głód we wszystkich możliwych sytuacjach. Dlatego pozytywnie należy odbierać wszelkie próby wychodzenia ze sztampowego określenia serek homogenizowany. Kupujemy MenuB, Bielucha, Hommii, Gucia czy Bakusia – kupujemy coś indywidualnego.

Kolejna sprawa to atrakcyjny wizerunek opakowań i spójność marketingowa z portfolio produktowym. Przeglądając rynek pod tym kątem w Polsce można już znaleźć ciekawe rozwiązania koncepcyjne i wizerunkowe. Należy tu wymienić firmy i marki: Danone, Jogobella, MenuB, Bieluch, Bakusie, ScoobyDoo czy Mu! Niestety bardzo często popełnianym błędem jest zbyt luźne traktowanie kolejnej wdrażanej linii, bez zastanowienia się, czy klient skojarzy produkt z naszą marką lub firmą.

Bez względu jakie podejmą Państwo działania na pewno większe szanse przebicia się mają firmy, które realizują starą jak świat strategię marketingową opartą na zasadzie 4 x P, w której niezachwianymi filarami stabilności są dopasowane do oczekiwań rynku: produkt, cena, miejsce i promocja.

Strona 3 z 3