Sery plasterkowane: Wygoda (prawie) nie ma ceny

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 1/2012 (50)

W poszukiwaniu nowości

Firmą, która zawsze zwracała uwagę na potrzeby i wygodę klientów jest Hochland Polska. Sery podpuszczkowe plasterkowane Hochland to obecnie najpopularniejsze na rynku: Gouda, Edamski, a także Maasdamer, Gouda wędzona, Gouda z ziołami i Tylżycki. Hochland Polska jest także jedyną firmą, która wytwarza sery topione plasterkowane oferowane w pudełkach (Ementaler, Maasdamer, Gouda). Firma wyprodukowała te sery również bez folii oddzielającej. To wszystko zasługa nowoczesnej technologii, która sprawia, że ser się nie skleja.


Trójkę największych dostawców serów plasterkowanych tworzą Mlekovita (GK), Grupa Polmlek i Mlekpol (SM). Oferta Grupy Polmlek zasługuje na wyróżnienie, z uwagi na dwa wynalazki: metalizę i nową formę sera twarogowego Capresi. Sery twarde Warmia (Gouda, Edam, Edamski, Mlekdamer i Natan) wyróżniają się na półce dzięki zastosowaniu innowacyjnej folii metalizowanej z nowymi formami nadruku.

Grupa Polmlek zyskała również dzięki zainicjowaniu nowej kategorii serów plasterkowanych pochodzenia twarogowego. Marka Capresi obejmuje teraz dwie grupy produktów: sery twarogowe śmietankowe (o smaku pomidorów, Tzatziki, z ziołami, z papryką) i topione z szynką, o smaku wędzonym, w posypce z pieprzu oraz papryki.

Mlekovita (GK) oferuje 12 serów w opcji open/close oraz 5 w folii miękkiej, co stawia ją w ścisłej czołówce pod względem możliwości zaspokojenia potrzeb każdego kontrahenta. Oprócz najpopularniejszych gatunków serów (tj. Gouda, Edamski lub Tylżycki), tylko tu znajdziemy plasterkowane sery podpuszczkowe Cheddar i Sokole Oko. Dużym wzięciem cieszą się z uwagi na walory smakowe: Sokół, Mazdamer oraz sery z dodatkami smakowymi; Gouda z Pieprzem oraz Gouda z Ziołami.

Zasługą mleczarni Mlekovita (GK) jest stworzenie oferty dla nowej grupy odbiorców oczekujących ultracienkiego sera plasterkowanego. Ser Mierzwiony, to ser podpuszczkowy 3-krotnie cieńszy od standardowego, będący autorskim wynalazkiem firmy Mlekovita (GK), który spełnia oczekiwania osób, które sera używają do dekoracji potraw, a dopiero później do jedzenia. Pod tym względem jest to jedyny dostawca, który wziął pod uwagę takie wysublimowane potrzeby.

Mlekovita (GK) zaadaptowała do potrzeb swoich klientów również ideę sera twarogowego w plastrach, któremu nadała markę Deliser. W ofercie znajduje się ser z ziołami oraz naturalny.

Sierpc (OSM) to firma, która od kilku lat konsoliduje swoje portfolio w kierunku najbardziej oczekiwanego, serowego asortymentu. Zmiana wizerunkowa sera stawia go w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o umiejętność budowania poczucia zaufania wśród klientów poprzez jakość i klasę opakowania 150 g. Firma oferuje w plastrach:

  • sery typu szwajcarsko-holenderskiego: Królewski, Królewski Wędzony, Markiz z kulturami probiotycznymi L. Casei lafti 36 oraz
  • sery typu holenderskiego: Gouda i Edamski.

Wymienione firmy w największym stopniu odcisnęły ostatnio swe piętno na rynku sera podpuszczkowego. W działaniach firm Hochland Polska, Mlekovita (GK), Grupy Polmlek widać najwięcej wysiłku w kierunku zaoferowania czegoś więcej niż zwykły ser. Ser w pudełku Hochland Polska, Ser w metalizie Capresi Grupy Polmlek, ser Mierzwiony Mlekovita (GK) dowodzą poszukiwania innowacji i odgadywania potrzeb klientów w sytuacji stopniowego nasycania i walki rynkowej za pomocy niskiej ceny.

Ryszard Pizior

Dyrektor Działu Handlu i Marketingu we Włoszczowa (OSM)

Wielkość sprzedaży serów plasterkowanych zależy od wielu czynników, m.in. rodzaju, wielkości sklepu, regionu sprzedaży. Sklepy dyskontowe sprzedają wyłącznie sery konfekcjonowane, bowiem nie mają stoisk tradycyjnych. Konsument dyskontu nie ma możliwości wyboru i kupuje produkt, który znajduje się na półce. Największą dynamikę sprzedaży wykazują w nich sery plasterkowane w opakowaniach rodzinnych 300 g, 500 g. W przypadku sklepów ze stoiskami tradycyjnymi zdecydowana większość serów jest sprzedawana przez te stoiska, bowiem przeciętny konsument preferuje zakup sera, który jest krojony „na jego oczach” z dużego bloku. Z tego też powodu niektóre sieci handlowe rozbudowują stoiska tradycyjne, widząc szansę na przyciągnięcie potencjalnego konsumenta różnorodnością oferowanych serów oraz ich „świeżością”.

Producenci serów konfekcjonowanych, widząc jak duże ilości serów w opakowaniach twardych sprzedają się w dyskontach, szybko zainwestowali w nowe linie do pakowania serów. W efekcie na rynku mamy ogromny wybór serów konfekcjonowanych w opakowania typu „otwórz-zamknij”, a handlowcy bronią się przed wprowadzaniem do sprzedaży nowych wyrobów z kolejnych firm. Jedynym sposobem „przebicia” się z ofertą jest wyjątkowa jakość pakowanych serów, znajomość marki producenta na rynku oraz częste promocje.

Włoszczowa (OSM) jako jedna z pierwszych mleczarni wprowadziła na rynek sery plasterkowane. Produkty te szybko podbiły rynek i stały się bardzo dobrze rozpoznawalne i chętnie kupowane przez konsumentów. Obecnie oferta serów plasterkowanych oprócz serów dostępnych w opakowaniach miękkich Gouda, Podlaski, Edamski o gramaturze 150 g obejmuje również całą gamę serów pakowanych w opakowanie typu „otwórz-zamknij” 150 g oraz duże opakowanie 1 kg, w które pakowany jest ser Gouda oraz Włoszczowski. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom producentów zapiekanek w opakowanie 1 kg są również pakowane plasterki sera Gouda o wymiarach 4,5x15 cm.

Strona 4 z 5