Produkty funkcjonalne: Moda, nadzieja i przyszłość

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 1/2012 (50)

Mocne akcenty

Wszyscy zdążyliśmy się przyzwyczaić do stałego zestawu reklam francuskiego koncernu Danone. Jeśli widzimy sympatyczną i rezolutną Dorotę Wellmann wiadomo że będzie o Activii oraz o wzdęciach. Jeśli pojawi się klimat niepogody – wiadomo Actimel. W przypadku Actimela widać ostatnio wyraźne zmiany: produkt zyskuje nowe, innowacyjne dodatki: magnez, a ostatnio wit. C z aceroli. To nic innego niż nowe tchnienie w stare ramy wyróżniającego się, ale trochę opatrzonego produktu. Nowe akcje promujące Actimel elektryzują target konsumencki w rytm utworu „I’ve Got the Power”. Po wejściu Actimela w segment light oraz sondowaniu nowych targetów konsumenckich, to coś nowego. I prawdopodobnie nieostatnia próba wylansowania Actimela z superdodatkiem.

Do widocznych ostatnio działań krajowych firm warto zaliczyć mleko zagęszczone z magnezem oraz mleko zagęszczone z błonnikiem wytwarzane przez Gostyń (SM). Od mleka zagęszczonego nie zwykliśmy wiele wymagać, ale lider kategorii i największa mleczarnia w Wielkopolsce promuje swoje nowe mleczka do kawy z czymś nowym. Zwrócenie uwagi na magnez to z pewnością strzał w dziesiątkę – przedstawiciele mleczarni nie ukrywają, że produkt zyskał odzew rynkowy i są z zadowoleni z wyników. Jakie to wyniki – tajemnica. Potencjał spółdzielni jest wyraźny i handlowcom znany, opakowanie Tetra Pak – również bardzo atrakcyjne.

Nowy pomysł dodania błonnika do mleka zagęszczonego jest już mniej nośny i nie ma takiego potencjału, z uwagi na duży wybór takich produktów w niemleczarskich asortymentach. Choć jako jeden z niewielu produktów mleczarskich z błonnikiem będzie zauważony, będzie mu trudno osiągnąć ten sam wynik, co mleko z magnezem. Target kobiecy znalazł już bowiem duże bogactwo produktów z błonnikiem w alejce z produktami suchymi. Można nawet mówić o eksplozji chęci dodawania błonnika do wszystkiego wśród producentów FMCG. Tort do podziału staje się coraz bardziej rozdrobiony, a apetyty wszystkich – wysokie. Dlatego ujęcie błonnika jako dodatku do mleka zagęszczonego może okazać się mniejszym sukcesem niż oczekiwano.

W gronie dostawców produktów funkcjonalnych wyróżnia się w ostatnim roku Robico (ZUH). Odbywa się to za sprawą Koktajlu maślankowego marki Smukła Linia. To produkt o wielokierunkowych zaletach, wzbogacony piętrowo, co zbliża go koncepcyjnie do najmocniejszego gracza tej ligi, jakim jest jogurt Polski. Koktajl Maślankowy jest produktem odtłuszczonym, pozbawionym laktozy, wzbogaconym w wapń, błonnik i kwas foliowy. Ponadto jego receptura została tak przygotowana, że wyrób nadaje się dla diabetyków, a to dzięki zastosowaniu cukrów o niskim indeksie glikemicznym. Jest to też produkt o wyraźnie określonej grupie docelowej, co nie jest mocną stroną polskiego mleczarstwa. Jest adresowany do pań dbających o smukłą sylwetkę, prowadzących zdrowy i aktywny tryb życia. Ten długo analizowany pod kątem możliwości w Polsce produkt może być ciekawym urozmaiceniem półki zdominowanej przez wyroby tradycyjne i przez to standardowe.


Król funkcjonalności: Jogurt

Najwięcej produktów funkcjonalnych o różnym przeznaczeniu znajdujemy w segmencie jogurtów. Firmy, które tu dominują, mają także wiele do powiedzenia w rynku żywności funkcjonalnej. Actimel stworzył od zera rynek produktów mlecznych o profilu funkcjonalnym, pokazując innym uczestnikom rynku kierunek rozwoju kategorii. I choć ścieżki karier kilku alternatywnych produktów (nawet tych prowadzonych przez gigantów) okazały się zbyt wyboiste, to na rynku widać okrzepłych już graczy.

Termin „jogurt funkcjonalny” może zawierać w sobie przynajmniej kilka segmentów, w których mamy do czynienia z całkiem innym przeznaczeniem i korzyściami dla konsumenta. Jogurty funkcjonalne to w znakomitej większości probiotyki, rzadziej produkty mające przynosić korzyści dla wyglądu, zdrowego serca albo kontroli wagi (produkty słodzone słodzikami).

Strona 2 z 6