Produkty ekologiczne: Ekologia czy pieniądze?

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2011 (47)

Dostawcy

Największym dostawcą produktów ekologicznych jest EkoŁukta. Produkcja w zakładzie firmy odbywa się metodami tradycyjnymi. Większość czynności takich jak nalewanie, formowanie i prasowanie masy serowej, krojenie twarogu, formowanie masła, oraz pakowanie wszystkich produktów, wykonywane jest ręcznie. Jak zapewnia producent technologia wytwarzania, oraz wysoka jakość biologiczna surowca powodują, że produkty mają wyższą wartość odżywczą, większą zawartość składników mineralnych, zwłaszcza mikroelementów, oraz witamin.



Do najlepiej sprzedających się wyrobów firmy EkoŁukta należą:

  • twaróg wiejski
  • ser śmietankowy 29% tłuszczu (50% w s.m.), dojrzewający przez 4-6 tygodni
  • masło, produkowane wyłącznie z ekologicznej śmietanki
  • śmietana ekologiczna 18% tłuszczu, ukwaszana czystymi kulturami bakterii mlekowych
  • mleko zsiadłe, zawierające do 4% tłuszczu. Metoda pozyskiwania mleka zsiadłego nawiązuje do najstarszych tradycji otrzymywania go przez gospodynie wiejskie
  • jogurty naturalne 3,8% i 0%
  • jogurty owocowe 3% tłuszczu, o zawartości owoców 7%
  • serki smakowe 6% tłuszczu. Są źródłem wysokowartościowego białka, jako produkty pochodne mleka zawierają duże ilości wapnia, witamin A i D, oraz witamin z grupy B. Znajdujący się w nich tłuszcz, główny składnik energetyczny produktów, jest łatwo przyswajalny przez organizm.

Drugim dostawcą na rynek jest mleczarnia Jasienica Rosielna (OSM), która wytwarza głównie produkty masowe. Wśród produktów, na które handlowcy zainteresowani kategorią ekologiczną powinni zwrócić uwagę jest Ekologiczny Twaróg Półtłusty z Jasienicy krajanka w folii. Wyraźny akcent na żywność ekologiczną kładzie firma Frąckowiak (ZPSiH) wytwarzająca Ekologiczny Ser Smażony Bio z Granowa.

Robert Saluda

Prezes Zarządu w Mleczarnia EkoŁukta

Tytuł artykułu, który brzmi „Ekologia czy pieniądze?” zmieniłbym raczej na „Ekologia to pieniądze”. Świadczy o tym dynamicznie rozwijający się rynek żywności ekologicznej, szczególnie w segmencie małych sklepów specjalistycznych. Rośnie nie tylko liczba tych sklepów, ale także ich powierzchnia: do niedawna przeważały sklepy o powierzchni 50-70 mkw, obecnie coraz więcej z nich przekracza 100 mkw, a istnieją już także markety samoobsługowe o pow. powyżej 250 mkw. Wydaje się, że Polacy przyzwyczaili się kupować żywność ekologiczną w sklepach specjalistycznych, które w jednym miejscu oferują szeroki jej asortyment. Problemem handlu nowoczesnego jest nadal niezbyt duża oferta żywności eko, a także trudność z jej odnalezieniem na półkach. Dotyczy to szczególnie sklepów wielkopowierzchniowych, gdzie wśród wielotysięcznego asortymentu produkty ekologiczne po prostu giną. Brak wydzielonej ekspozycji produktów eko powoduje, że klient często nie wie, że sklep ma w swojej ofercie takie produkty. Konsument produktów ekologicznych to najczęściej osoba o wyższym statusie materialnym, dokonująca świadomego wyboru, szukająca określonych produktów i ceniąca swój czas. Dlatego tak ważne jest odpowiednie „podanie” tych produktów klientowi. Powinniśmy zdać sobie sprawę, że w naszym kraju żywność ekologiczna to wciąż nowa i całkiem odrębna kategoria produktów, której obecność w sklepie należy zdecydowanie zaakcentować. Takie działania nie są koniecznością w krajach zachodniej Europy, gdzie żywność ekologiczna jest tak popularna, że można ją kupić dosłownie w każdym, nawet najmniejszym sklepie, nie wspominając o handlu nowoczesnym (włącznie ze sklepami dyskontowymi). Ale do tego nam jeszcze „trochę” brakuje.

Rzadko zdarza się, aby importer posiadał wyraźną pozycję w danym segmencie. W rynku produktów ekologicznych mocną pozycję zapewniła sobie firma Temar (PPH). Asortyment firmy Temar (PPH) jest najbardziej rozbudowany i zdywersyfikowany pod kątem różnych kategorii, smaków i gramatur. Obejmuje on wyroby trzech niemieckich i austriackich mleczarni, firm Andechser, Käsehoff i Zueger. Sery dojrzewające dystrybuowane do sieci handlowych i delikatesów to głównie alpejski, emmentaler i gouda. W grupie napojów mlecznych ciekawie prezentują się jogurty czereśniowy i jagodowy, bio jogurty kremowe stracciatella, latte-macchiato, malina-dziki bez. Nie mniej wyrafinowane są jogurty pitne o smaku Lassi Chai, malina, jogurty pitne mango-wanilia, brzoskwinia-marakuja, wanilia oraz jogurty naturalne z linii Demeter. W ramach segmentu 0% Temar (PPH) oferuje jogurty 0,1% z owocami jagód, malin-cytryny, brzoskwini-mango. Oprócz jogurtów, firma oferuje ekologiczny kefir smakowy i naturalny. Na amatorów kuchni śródziemnomorskiej czeka bio mozzarella, bio mascarpone i bio ricotta.

Strona 2 z 3