Sery topione: Świat kręci się wokół pudełka
Konsumenci
Z punktu widzenia konsumentów mamy do czynienia z serami plasterkowanymi (żółtymi i topionymi). Inaczej mówiąc: po prostu z substytutami. Oba typy serów spełniają te same potrzeby, a ceny serów topionych w plastrach w przeliczeniu na kg są coraz mniej atrakcyjne wobec cen serów żółtych. Konsumenci mogą kupić taniej lub po tej samej cenie dobre sery żółte w plasterkach z markowych mleczarni. Przy obecnej palecie wyboru gatunków i smaków serów podpuszczkowych oraz dostępnych gramatur, sery topione stoją na niekorzystnej pozycji. Nie może zatem dziwić, że – jak twierdzą handlowcy i prezesi mleczarni – w pierwszej połowie 2010 roku hitem sprzedażowym są sery plasterkowane żółte. W rezultacie handlowcy zmniejszają półkę serów topionych, które przestały być tak interesujące.
Rozmaitość potrzeb konsumenckich i mozaika ich możliwości finansowych w obrębie kategorii serów topionych powoduje konsternację producentów. Można domniemywać, że korekty wymaga dość fragmentaryczna wiedza producentów o ewoluującym konsumencie. Co o nim wiemy?
Konsument serów w plasterków został wykreowany jako dbający o bezpieczeństwo, higienę i estetykę produktu. To konsument, który ma mało czasu i który potrzebuje łatwego otwierania produktu. Cena nie ma dla niego największego znaczenia, ale właśnie ze względu na posiadane środki finansowe klient ten nie jest w pełni lojalny względem kategorii.
W przypadku bloczków i kiełbasek możemy mówić o kliencie z niewielkimi zasobami finansowymi i o zerowej lojalności wobec producenta. To konsument, który dość chętnie korzysta z produktów marek własnych i który zawsze porównuje ceny. Niewielki budżet nie pozwala mu wyjść poza ramy kategorii. Istniejące w tej grupie innowacje pozwalają cieszyć się smakiem produktu, pomimo pewnych niedogodności. Wraz z poprawą sytuacji gospodarstw domowych kategoria przeżywa stagnację, a w przypadku pogorszenia wskaźników gospodarczych: wzrostu niepewności i bezrobocia, konsumenci wracają do tej kategorii. Najwierniejszą grupą konsumentów są tu osoby starsze, niezamożne, żyjące ze świadczeń emerytalnych oraz osoby od nich młodsze, ale pracujące w zawodach słabo wynagradzanych.
Nieco bardziej nowoczesna jest kategoria krążków, jednakże swoją pozycję i jej utrzymywanie zawdzięcza prostemu systemowi otwarcia (strunie/paskowi). Jej dość duża stabilność w obecnym okresie każe sądzić, że jej atrakcyjność pozostaje duża, co może wynikać np. z licznych smaków.
Innowacje zwracają uwagę

W ostatnim roku na rynku pojawiło się kilka produktów, które zostały dostrzeżone przez rynek. Takim przykładem jest ser topiony Capresi (Grupa Polmlek) w nowoczesnych opakowaniach otwórz/zamknij z charakterystyczną folią typu metaliza). Zastosowanie nowego opakowania typu otwórz/zamknij ma szansę powielić sukces analogicznej kategorii w segmencie serów podpuszczkowych. Wyjątkowe walory graficzne na metalizowanej folii tworzą rewolucję w segmencie sera topionego.
Capresi sery topione dostępne są o smakach: w posypce z pieprzem, z szynką, z papryką oraz o smaku wędzonym. Zainteresowani konsumenci znajdą Capresi w sieciach: Real, Tesco, Carrefour, Auchan, Piotr i Paweł, Kaufland, Polomarket, Żabka, Netto, Eurocash, Makro i Selgros.
Capresi to cała linia nowoczesnych produktów. Oprócz serów topionych w skład linii wchodzą także sery śmietankowe w plastrach o smakach szczypiorku, ziół oraz papryki. Trzecią podgrupę tworzą sery śmietankowe w pojemniczkach: śmietankowy, z ziołami oraz z papryką. Całość dopełnia serek typu włoskiego o tej samej nazwie.

Warto zwrócić uwagę także na wyroby firmy Lactima, która oprócz Hochland ma ambicję wytyczać nowe trendy. W 2010 roku nastąpiło wprowadzenie na rynek kostek 50 g, kubków 100 g, plastrów dla cateringu 600 g, krążki dla dzieci Auta/Księżniczki, plastry high calcium.
Ciekawym produktem jest ser topiony Pro-zdrowotny z kwasami Omega dostępny w formie bloczka i krążka wytwarzany przez mleczarnię Ostrołęka (SMl). Produkty te są częścią portfolio produktów innowacyjnych, wzbogacanych kwasami Omega 3 i 6. W grupie tej znajdują się produkty marek Milandia i Ostrołęka z submarką Pro-zdrowotny. W skład tej bardzo nowoczesnej linii wchodzą: ser żółty Pro-zdrowotny (plastry w pudełkach z systemem otwórz/zamknij oraz w bloku, masło 100 g i 200 g, serki śmietankowe (naturalny, z czosnkiem, ze szczypiorkiem) oraz śmietana. Zbudowanie całego portfolio przez mleczarnię Ostrołęka (SMl) pozwala wyróżnić się na rynku i zająć pozycję pierwszego w rodzącej się niszy produktów z kwasami Omega, która korzysta z rozwijającej sie mody na te produkty. Nowe hasło „Bądź zdrowy z Milandią przez cały rok” dobitnie pokazuje markę innowacyjnych produktów oraz prozdrowotny ich charakter.
