Produkty bio: Jesteś tym, co wybierasz

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2010 (41)

A jak jest w Polsce? Zdaniem Roberta Saludy, Prezesa Zarządu w mleczarni EkoŁukta dostarczającej na rynek twarogi, serki i jogurty ekologiczne, segment nabiału wciąż rozwija się wolniej niż cały segment żywności bio. Poziom wolumenów bionabiału w strukturze rynku wciąż jest niższy niż w krajach niemiecko- czy anglojęzycznych. Z drugiej jednak strony Robert Saluda ocenia dynamikę rynku na nawet kilkadziesiąt procent rocznie, a za przełomowy dla rozkręcenia rynku uznaje rok 2007. W jego opinii sytuacji nie zmieniają wahania koniunktury gospodarczej, która zaszkodziła segmentowi bio w Europie Zachodniej. W Polsce konsumenci coraz powszechniej sięgają po żywność ekologiczną, a czynią to głównie młode rodziny o wyższym statusie materialnym i wyższej świadomości żywieniowej. Niewątpliwie po żywność ekologiczną sięgają również niektóre osoby starsze poszukujące czystego nabiału oraz osoby uważnie studiujące etykiety produktów.

Jaki jest jednak poziom dystrybucji nabiału bio/ekologicznego? Zdaniem Roberta Saludy, kluczowe dla sprzedaży są nie tylko placówki specjalistyczne, ale i wielkopowierzchniowe (delikatesy i hipermarkety), które chcą przyciągnąć do siebie konsumenta zasobnego i świadomego swych potrzeb.

O polski rynek bionabiału rywalizuje kilka firm. Do posiadających największą ofertę należą: Temar (PPH), następnie Olma Polska, EkoŁukta, Candia Polska. Oferta firmy Temar (PPH) jest najbardziej zróżnicowana pod względem produktowym i smakowym. To wyroby firm Käsehoff, Zueger, oraz Andechser Molkerei. W grupie serów zwracają uwagę sery bio alpejskie, emmentalery i gouda. W obszarze napojów fermentowanych zaś biojogurty czereśniowy i jagodowy, biojogurty kremowe stracciatella, latte-macchiato, malina-dziki bez. Wyróżniają się jogurty pitne Lassi Chai, malina, jogurty pitne mango-wanilia, brzoskwinia-marakuja, wanilia oraz naturalne marki Demeter. Dla osób dbających o sylwetkę przygotowano ofertę jogurtów 0,1% z owocami: jagoda, malina-cytryna, brzoskwinia-mango. Amatorzy kefiru też nie mogą czuć się zapomniani – oferta kefiru naturalnego i smakowego (cytrynowego) zaspokoi najwybredniejsze gusta, a poręczna butelka umożliwi im konsumpcję w niemal każdych warunkach. Smakosze serów miękkich mogą wybrać dla siebie biomozzarellę, biomascarpone i bioricottę. Dostępne jest także mleko i ser kozi, oba w wydaniu bio.

Na rynku artykułów mleczarskich ekologicznych operuje także mleczarnia EkoŁukta dysponująca certyfikatem ekożywności. Surowiec przetwarzany w tym zakładzie pochodzi wyłącznie z certyfikowanych gospodarstw ekologicznych zlokalizowanych na czystych terenach Warmii i Mazur. Mleko ekologiczne z którego wytwarza się produkty z logo EkoŁukta nie zawiera zanieczyszczeń GMO ani pozostałości pestycydów. W procesie produkcji nie są stosowane barwniki, konserwanty, przeciwutleniacze, substancje powlekające itp. Produkty wytwarzane są wyłącznie ze składników naturalnych. Cały proces technologiczny, począwszy od hodowli i żywienia krów, poprzez transport mleka, produkcję i pakowanie, skończywszy na jego sprzedaży, jest pod ścisłą kontrolą.

Cała produkcja wyrobów EkoŁukta odbywa się tradycyjnymi metodami. Większość czynności takich jak nalewanie, formowanie i prasowanie masy serowej, krojenie twarogu, formowanie masła, oraz pakowanie wszystkich produktów, wykonuje się ręcznie. Technologia wytwarzania oraz wysoka jakość biologiczna surowca powodują, że produkty mają wyższą wartość odżywczą, większą zawartość składników mineralnych, zwłaszcza mikroelementów oraz witamin.

W ofercie firmy EkoŁukta znajdują się Twaróg wiejski tłusty, półtłusty i chudy, które dzięki najwyższej jakości surowca, niższej kwasowości jego jak i produktu końcowego (w porównaniu z normą krajową) oraz ręcznej produkcji, wyróżniają się walorami tradycyjnego, wiejskiego twarogu. W ofercie dostępne są także: ser śmietankowy, serki smakowe, masło, śmietana 18% do sałatek i zup, mleko zsiadłe, mleko spożywcze, jogurty naturalne 3,8%, owocowe 3% z wsadem ekologicznie wyhodowanych owoców (zawartość min. 7%) oraz jogurty lekkie.

Candia Polska oferuje natomiast mleko, opatrzone logotypem AB, które świadczy, że mleko to posiada certyfikat nr 156223T). Mleko dostępne jest w biodegradowalnym kartonie 0,75 l.

Strona 2 z 2