Rynek mleczarski w Rosji: Rosyjska ruletka część 2
W pierwszym tegorocznym wydaniu Forum Mleczarskie Biznes zaprezentowaliśmy część 1 opracowania o rynku mleczarskim w Rosji. Dziś przedstawiamy część 2.
Trendy w opakowaniach

Opakowania obecnie odgrywają zasadniczą rolę w rozwoju przemysłu mleczarskiego w Rosji. Klienci zwracają uwagę przede wszystkim na trwałość, bezpieczeństwo podczas transportu produktu do domu oraz oczekują nowych rozwiązań sprzyjających wygodzie korzystania z opakowań. Przykładowo, za atrakcyjne opakowanie uważa się takie, które łączy w sobie wygodne otwarcie typu twist-off, zabezpieczające produkt przed rozlaniem czy dostaniem się obcych składników po otwarciu i jednocześnie łatwe do zdjęcia. Według danych firmy Tetra Pak konsumenci są w stanie zapłacić dodatkowe 1,5-2 rubli za opakowanie, które jest wygodnie i łatwe w użyciu, a jednocześnie zabezpiecza produkt przed rozlaniem lub zanieczyszczeniem. Kolejnym zauważalnym trendem jest wypuszczanie na rynek produktów o różnych gramaturach opakowań i w zróżnicowanych formatach. W miastach, gdzie mieszka coraz więcej bezdzietnych par i osób prowadzących jednoosobowe gospodarstwa lub osób potrzebujących produkty do indywidualnej konsumpcji, coraz większym zainteresowaniem cieszą się opakowania 0,5-litrowe.
Za optymalną jednostkę dla rodzin uważa się 1 litr. I trend ten upowszechnia się w tej grupie konsumentów. Wciąż dość popularne są duże opakowania 1,5-2 litrów, ale w roku 2008 szacowano, że obejmowały one do 8%, w przypadku mleka UHT.
Rosjanie preferują lokalne produkty, które są postrzegane jako zdrowsze. Cena jest ciągle głównym czynnikiem decyzyjnym, na podstawie którego dokonywane są zakupy. Jakość krajowych produktów ciągle rośnie i są one postrzegane jako wartościowe produkty warte swej ceny.
Kluczowe kryteria brane pod uwagę w decyzjach zakupowych produktów fermentowanych: Produkty mleczne są postrzegane jako naturalne, cenne pod względem wartości odżywczych produkty spożywcze. Świeżość i termin przydatności do spożycia jest kluczowym czynnikiem branym pod uwagę. Analizowane są składniki oraz obecność substancji konserwujących i barwników sztucznych. Produkty, które tych składników nie zawierają są uważane za lepsze. W cenie jest też naturalny smak i zapach. W przypadku opakowań bierze się pod uwagę przede wszystkim atrakcyjny projekt opakowania i wygoda. Liczy się łatwość trzymania dłoni, ławość otwierania/zamykania, transparentność materiału opakowaniowego, przez który widać zawartość opakowania i gęstość produktu. Producent i marka również mają znaczenie. Dalej Rosjanie zwracają uwagę na zawartość dobroczynnych bakterii, tłuszczu oraz cenę.
Import jogurtów w 2007 r.
Liderami w imporcie jogurtów w 2007 roku były firmy: CJSC Valio St. Petersburg i Danone (odpowiednio 38,1% ilościowo i 31,4% wartościowo oraz 25,7% ilościowo i 28,7% wartościowo).

