Twarożki: Twarożkowa przyszłość
Jaka jest struktura rynku twarożków do smarowania? Dane jakie Forum Mleczarskie uzyskuje od dostawców wsadów każe przyjąć, że najlepiej rotującym produktem finalnym są twarożki naturalne, dalej ze szczypiorkiem, ziołami, papryką, czosnkiem, pieprzem, rzodkiewką, szynką, ogórkiem i pomidorem.

Przegląd oferty serków do smarowania pokazuje, że rynek twarożków ewoluuje w kierunku wydzielenia serków słonych i słodkich. Jednocześnie w walce o względy liczy się przede wszystkim jakość, potem cena i opakowanie. Kubeczki mają bardzo atrakcyjne jak na półkę mleczarską opakowania. Przodują w tym głównie firmy zachodnie, takie jak Bongrain (Tartare, Turek), Hochland (Almette), ale i polskie: Piątnica (OSM) (Mlekovita (GK). Na rynku pojawiają się także całkiem nowe produkty. Przykładem może tu być serek Buko firmy Arla Foods, którego pojawienie się poprzedzone zostało licznymi promocjami cenowymi. Produkt dostępny jest w czterech wariantach smakowych, w pudełku oraz wiaderku.
Szczególnym produktem, bo skierowanym na półkę z wyrobami ekskluzywnymi jest Tolko. Tolko to świeże dekorowane serki o wyrazistym smaku i kremowej konsystencji. Wytwarzane wyłącznie z wyselekcjonowanych składników, charakteryzują się wyrafinowaną dekoracją w postaci kawałków migdałów, orzechów, papryki lub szczypiorku i bardzo oryginalnym smakiem. Arla Tolko to produkt dla prawdziwych koneserów serów.

Tomasz Krajanowski
Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Ostrołęka (SML)
Po twarożki sięgają bardziej wygodni klienci, tacy, którzy nie majà czasu na przygotowywanie twarogu według własnego upodobania. Twarożki najczęściej pakowane są w poręczne jednorazowe opakowania, co pozwala na użycie ich w każdym miejscu i czasie. Bywa, że klienci używają ich na kanapkę, jako zamiennika smarownych margaryn lub majonezów.
Twaróg jest jednym z ulubionych wyrobów nabiałowych Polaków. Używamy go rodzinnie w tak wielu zastosowaniach, że trudno jest stwierdzić czy zwolennikami są ci, którzy używają go do serników, czy ci, którzy krajankę kładą na kanapkę z miodem, konfiturą bàdê pomidorem.
W 2009 r. zaczęliśmy mocny rozwój galanterii mleczarskiej pod markami Milandia i Milani, w skład których wchodzą zarówno twarożki słodkie (deserowe) jak i smarowne – smakowe. Osiągnęliśmy blisko stuprocentowy wzrost sprzedaży tego segmentu. Oznacza to dobrą drogę rozwoju, którą będziemy kontynuować.
Powinny pojawiać się nowości idące w stronę ponadprzeciętnych korzyści dla klientów. Te zmiany zostały zapoczątkowane już w roku poprzednim. Na przełomie kwietnia i maja tego roku zaserwujemy konsumentom następne produkty z serii pro-zdrowotnej Milandii wzbogaconej w kwasy Omega 3&6. Będą to twarożki Milandia do smarowania, o smakach śmietankowym, czosnkowym i ze szczypiorkiem.

Oferta mleczarni Piątnica (OSM) obejmuje linie Twój Smak i Twój Smak Puszysty. Twój Smak to serki o kremowej konsystencji oraz śmietankowym smaku. Oprócz smarowania pieczywa dedykowane są do smarowania tostów i krakersów, a także przyrządzania sosów, ciast, kanapek i dipów. Według producenta znakomicie zastępują masło lub margarynę, zawierają przy tym znacznie mniej tłuszczu. Dostępne są w kubeczkach 125 g i 200 g. Twój Smak dostępny jest w opcji: naturalny, z chrzanem, ze szczypiorkiem, z przyprawami, z czosnkiem. Serki Twój Smak Puszysty dostępne są w nowszej i bardziej atrakcyjnej szacie graficznej oraz o smakach: naturalny, z przyprawami, ze szczypiorkiem, z pieprzem.
Nowością mleczarni jest Twój Smak Puszysty z łososiem. Produkt ten powstał z myślą o wielbicielach wyszukanych smaków i zawiera kawałki łososia. Produkt jest rekomendowany wszystkim, którzy poszukują zdrowej, smacznej przekąski. Serek nie zawiera sztucznych dodatków, wzmacniaczy smaku, ani barwników. Swój niepowtarzalny aromat produkt zawdzięcza jedynie puszystemu serkowi śmietankowemu z dodatkiem łososia.

Kazimierz Gromadzki
Dyrektor Handlu i Marketingu w Biomlek (SM)
Zmienia się świadomość konsumentów dotycząca stosowania substytutów w produktach mleczarskich. Konsumenci coraz częściej szukają produktów naturalnych bez tych substytutów i takimi wyrobami są nasze serki i twarogi marki Bieluch. Produkujemy Serki Bieluch o gramaturze 150 g. oprócz naturalnego również w 5 smakach warzywnych i 4 słodkich. Myślę, że rynek będzie coraz bardziej potrzebował serków smakowych do bezpośredniego spożycia, w tym upatruję rozwój tego segmentu. Oferta twarogów w naszej spółdzielni, po oddaniu nowoczesnej linii produkcyjnej uwzględnia oczekiwania konsumentów. Oferujemy twarogi o stałej wadze 250 g w opakowaniach „otwórz zamknij” w kształcie prostokąta a dodatkowo produkowany jest w atmosferze ochronnej. Wybór gramatury i kształtu opakowania okazał się słuszny a potwierdzeniem tego jest wzrost sprzedaży w bieżącym roku o ponad 20% w stosunku do roku ubiegłego. Moim zdaniem polski rynek w serkach a szczególnie w twarogach jest rynkiem tradycyjnym i upodobania konsumentów zmieniają się wolno. Jednak, jak wszędzie, wkracza nowoczesność i wygoda w związku z tym gramatura, smak, rodzaj opakowania, termin przydatności do spożycia muszą być dopasowane do potrzeb konsumenta – a to w przyszłości spowoduje wzrost sprzedaży.
