Rynek międzynarodowy: Sery na świecie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2009 (06)

Rynek Rosji

Według ekspertów z Agencji Informacyjnej CredInform North-West rosyjski rynek sera jest zorientowany głównie na lokalnych producentów, którzy dostarczają ok. 60% wolumenu. Wyniki sprzedaży pokazują, iż w ostatnim okresie zauważa się pewien niewielki spadek w konsumpcji w związku z panującą recesją. Rynek rosyjski uważany jest jednak za rozwijający się, co stanowić może płaszczyznę do rozwoju i prezentowania innowacyjnych produktów. Według danych z tego raportu, 40% rynku jest uzupełniane poprzez import, który podobnie jak produkcja lokalna cierpi z powodu kryzysu. W Rosji w bieżącym roku zanotowano wzrost cen serów w znacznie większym stopniu niż innych produktów z kategorii mleczarskiej. Ponad 1/3 konsumentów podczas podejmowania decyzji zakupowych zwraca tu uwagę nie tylko na cenę sera, ale także na atrakcyjność i sposób pakowania. 16% klientów zwraca uwagę na smak, a w mniejszym stopniu na wagę czy okres przechowywania (10%). W Rosji z roku na rok zauważa się coraz wyższą jakość oferowanych produktów, wynikającą z coraz to wyższej jakości mleka. Najbardziej popularne są sery twarde i topione. W związku z panującym w Rosji kryzysem na rynek sera wpływ ma przede wszystkim obniżanie cen prododuktów i kosztów transportu dla utrzymania długotermimowej pozycji sprzedażowej. Ze strony lokalnych producentów usłyszeć można głosy lobbujące za wprowadzeniem wyższych ceł na sprowadzane produkty serowarskie.


Rynek Niemiec

Według danych Milch & Markt Niemcy konsumują ok. 22,5 kg sera per capita. Sery w Niemczech z roku na rok zyskują coraz większą rzeszę zwolenników i stanowią idealny zamiennik popularnych wędlin i kiełbas. W 2007 roku wyprodukowano 2,2 mln ton serów. Niemcy w dużej mierze po zaspokojeniu własnych potrzeb eksportują swoje wyroby poza granice kraju. Szacuje się, że niemiecki eksport wynosi około 900 tys. ton. Na niemieckim rynku sery importowane stanowią mniejszość, bowiem sprowadza się zaledwie 600 tys. ton. Najczęściej można spotkać sery z Francji (38%), Holandii (20%) i Danii (13%). Najwięcej serów Niemcy eksportują do Włoch i Holandii.


Sery w Wielkiej Brytanii

W Wielkiej Brytanii produkuje się 13 mln litrów mleka. Prawie 50% sprzedawane jest w postaci galanterii mlecznej, tj. jak sery, mleko w proszku, masło. W Wielkiej Brytanii systematycznie od 3 lat zauważa się spadek produkcji mleka, przy jednoczesnym wzroście produkcji serów. Sery są kupowane przez konsumentów z 98% gospodarstw domowych. Najbardziej popularnym serem jest cheddar, który w różnych postaciach kupowany jest przez prawie 90% Brytyjczyków. W ten sposób konsumują oni około 700 tys. ton takiego sera rocznie (włączając w to cottage cheese i Fromage Frais). Anglicy konsumują (z wyłączeniem Fromage Frais i Cottage Cheese) około 10 kg sera na osobę (co daje 27,4 grama na osobę dziennie). Oprócz cheddara w Wielkiej Brytanii znanych jest jeszcze około 700 nazw serów produkowanych w Zjednoczonym Królestwie. Drugim co do popularności jest Mozzarella, wytwarzana w większości w Wielkiej Brytanii oraz Camembert i Brie. Do znanych brytyjskich serów zaliczyć można Shropshire Blue produkowany obecnie w Derbyshire, Leicestershire i Nottinghamshire, Cheshire – jeden z najstarszych serów brytyjskich, którego początki sięgają czasów rzymskich, a także Cornish Yarg – o unikatowym zapachu i smaku. Nie powinniśmy zapominać też o Caerphilly produkowanym w Walii oraz serze Stilton – „Królu Angielskich serów” o barwie od białokremowej do bursztynowej, poprzecinanych siateczką niebieskich żyłek.