Desery mleczne: Tak dobrze jeszcze nie było (w deserach)

Janusz Górski, Agnieszka Lesińska
Forum Mleczarskie Handel 6/2008 (31)

Według wiedzy Forum Mleczarskiego Handel dotychczasowy trend na rynku deserów mlecznych bazował na bardzo dobrej koniunkturze gospodarczej. I choć pesymiści wieszczą jej koniec, to firmy wytwarzające desery obrastają w puch. Konsumenci zaś wciąż kupują coraz więcej nabiału. Producenci deserów mówią wprost: „Tak dobrze nigdy jeszcze nie było!”. Jeśli jednak kryzys sprzedaży w kategoriach nabiałowych rzeczywiście się zarysuje, to właśnie kategoria deserów odczuje to najbardziej i najszybciej. Nie odczują tego producenci innych produktów mleczarskich, bo są to produkty pierwszej potrzeby. Z deserami jest jednak inaczej.

Najbardziej oryginalne desery mleczne
Krajowe

Bacha
  • kaszka Smakija – z cynamonem
  • kaszka Smakija – z sosem jabłkowo-cynamonowym
  • kaszka Smakija – z sosem z malin, z wiśnią
  • Pudding Piruet – karmelowo-śmietankowy
  • Pudding Trio Piruet – karmelowo-czekoladowy z bitą śmietaną
  • Pudding Trio Piruet – cappuccino-czekoladowy z bitą śmietaną
  • Smakija Trio Piruet – pomarańczowo-czekoladowy z bitą śmietaną
  • Smakija de luxe Profiteroles – francuski deser
  • Smakija de luxe Tiramisu – włoska specjalność
  • Smakija Cappuccino
  • Smakija Tartufo
Bakoma
  • Satino Elite Tiramisu
  • Satino Elite Profiteroles
  • Baon Appetit – kaszka z owocami w oddzielnej komorze, z truskawkami, z wiśniami, z malinami
  • Satino – deser o smaku cappuccino z bitą śmietaną
  • Satino – deser o smaku karmelowym z bitą śmietaną
Zagraniczne
EuroSer
  • Panna Cotta
  • Profiteroles
  • Tartufo
Olma Polska
  • Flirt – morela/orzech
  • Maty – z orzeszkiem – dla dzieci
Rians/Candia Polska
  • Créme brûlée
  • Créme brûlée czekoladowy
  • Deser Ile Flottante (Pływająca wyspa)
  • Czekolada z creme anglais

Wzrost gospodarczy był dla kategorii deserów mlecznych bardzo łaskawy. Mimo tragicznego dla branży roku 2008 (bardzo niekorzystne warunki wymiany handlowej z zagranicą) producenci deserów mlecznych mają powody do wielkiego zadowolenia operując na rynku wewnętrznym. Coraz lepiej zarabiające Polki coraz częściej rozpieszczają siebie i swoje pociechy smakiem polskich i importowanych deserów. Celowo dodano tu słowo „importowanych”, ponieważ na krajowym rynku ostatnio przybyło sporo nowych propozycji z wyższej półki cenowej. Tym, którzy jeszcze nie mogą sobie pozwolić na zakup maleńkiego opakowania deserów profiteroles lub tiramisu z Włoch czy Francji, krajowi producenci oferują polskie odpowiedniki za połowę tamtej ceny. Rosnące zainteresowanie klientów deserami mlecznymi spotyka się zaś z coraz to nowymi konceptami produktowymi pochodzącymi od producentów. Jedno pozostaje pewne, im dłuższa prosperity gospodarcza, tym większa sprzedaż deserów mlecznych.

Sezon na desery mleczne właśnie się zaczął: w okresie jesień-wiosna realizowany jest pik sprzedażowy i teraz producenci z zapartym tchem oglądają raporty ze sprzedaży. Ich uwagi nie uchodzi fakt, że większą część wartości sprzedaży (tj. 58%) generują placówki wielkopowierzchniowe, ale to placówki tradycyjne i sieci małych sklepów powoli sprzedają coraz więcej. Zdaniem Forum Mleczarskiego Handel, wynika to z upowszechniania się konsumpcji deserów mlecznych, po które sięgamy coraz częściej i to właśnie w sklepach najbliższych miejscu zamieszkania.

O zakupie deserów mlecznych decyduje obecność dzieci w rodzinie oraz zasobność portfela.

O zakupie deserów mlecznych decyduje obecność dzieci w rodzinie oraz zasobność portfela. Sprzedaży sprzyja też fakt, że jakość produktów i opakowań w tej kategorii różni się od jakości takich produktów pochodzących np. z rynku niemieckiego.

Według agencji Nielsen w okresie VIII 2007-VII 2008 ponownie najbardziej dynamicznie rozwijającą się kategorią okazały się puddingi i desery kremowe, które od dwóch lat wykazują ostry trend wzrostowy. Obecnie ta subkategoria objęła pierwszeństwo na całym rynku (z udziałem 41% ilościowo i 50% wartościowo) i zepchnęła segment deserów z bitą śmietaną, do 38% ilościowo i 27% wartościowo. Miejsce 3. w tej kategorii zajmują desery z ryżem i kaszą manną; również rozwijają się szybciej aniżeli cały rynek. Jak zwraca naszą uwagę Marta Chowańczak, Senior Brand Manager w firmie Bacha tutaj szczególnie imponujący był wzrost wartościowy, który wyniósł aż 42%.

Ostatnim hitem sprzedaży są rodzime tiramisu, profiteroles oraz desery wielowarstwowe.

Rynek deserów jest skoncentrowany; około 60% rynku opanowały firmy Zott, Bakoma i Bacha, które specjalizują się w projektowaniu, odgadywaniu potrzeb rynku i tworzeniu filozofii kategorii. Liderem rynku jest firma Zott, która od dwóch lat walczy o utrzymanie pozycji lidera, przed firmami Bakoma i Bacha. Według wiadomości posiadanych przez Forum Mleczarskie Handel Zott jednak systematycznie traci swoją pozycję na rzecz konkurentów. Szczególnie silną pozycję ma Zott w segmencie dziecięcym (desery Monte) oraz deserów z bitą śmietaną (Deser z Koroną).

Strona 1 z 2