Beauty Foods – popyt na urodę rośnie

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 2/2008 (02)

Szaleństwo w Japonii – kolagen i kwas hialuronowy w jogurtach

Zagrożenia suplementacji antyoksydantami:

Wzbogacanie produktów mleczarskich w antyoksydanty niesie ze sobą pewne ograniczenia. Zawarte w napojach fermentowanych bakterie mogą przekształcać je w związki nieaktywne, co uczyni produkt dobroczynnym tylko z nazwy. Pod uwagę brane jest także zagrożenie dla bakterii probiotycznych, których liczba w produkcie może zostać obniżona wskutek wzbogacenia w substancje antyoksydacyjne. Z kolei wrażliwość niektórych antyoksydantów (np. koenzymu Q10) na światło i tlen sprawia, że jego aplikacja musi odbywać się w warunkach dodatkowych zabezpieczeń.

Jeśli któryś z panów, którzy czytają ten materiał nie wie czym są substancje wymienione w podtytule niech zapyta kobietę, z którą dzieli życie. Ona pokaże mu liczne kremy i specyfiki, które wklepuje w skórę w chwilach, kiedy on tego nie widzi.

Pierwszymi firmami, które zainteresowały się związkiem pomiędzy spożywaniem odpowiednio skomponowanej żywności funkcjonalnej z zachowywaniem urody były japońskie firmy mleczarskie. Dziś japońskie jogurty, wody butelkowane (a nawet czekolada) zawierają kolagen, ceramidy, kwas hialuronowy mające uczynić Japonki piękniejszymi niż są. Mówi się wręcz o szaleństwie na punkcie beauty foods.

Prekursorem była zwłaszcza firma Yakult Honsha, której motto brzmi: „Zdrowe piękno wewnątrz i na zewnątrz”. Jednym z jej produktów jest jogurt probiotyczny Bifiene S zawierający szczep probiotyczny shirota; wprowadzony w październiku 2005 roku. Zawiera on kolagen, a także błonnik, wit. B6 i B12 oraz kwas foliowy. Od stycznia 2007 r. wytwarzany jest w Holandii i sprzedawany w Holandii, Belgii, Luksemburgu, z planami wejścia na rynek w Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Inną japońską mleczarnią, która zainteresowała się niszą kosmeceutyków jest Takanashi z Yokohamy, która zaproponowała w 2005 roku jogurt o smaku cytrusowym oparty na kulturach LGG, wzbogacany w kolagen i wit. C.

Meiji Dairies wypuściło z kolei na rynek (w październiku 2005) roku jogurt o nazwie Utsukusii-Ashita. Produkt zawiera kolagen i ceramidy. Powstał on przy współpracy z Tokyo Women’s Medical University. Ta sama firma wypuściła na rynek Beautiful Tomorrow, fermentowany napój mleczny i jogurt, którego formułę opracowała wspólnie ze specjalistami dermatologami. Oba produkty zawierają kolagen i ceramidy.

Z kolei firma Calpis Ajinomoto Danone wypuścił na rynek jogurt z dodatkiem kolagenu o nazwie Kirapuru. Za producentami z branży mleczarskiej podążają wielkie koncerny znane raczej z branży napojów. Coca Cola wprowadziła na rynek azjatycki napój mleczny Yokuasa Purun. Został on wzbogacony w cysteinę, kwas hialuronowy, ceramidy, wit. C i H. Według komunikatu producenta dobroczynny wpływ zawartych w napoju substancji ma miejsce w nocy, stąd zaleca się, aby pić go przed zaśnięciem.

Paweł Zygan

Technolog/Konsultant w KUK Polska

W naszej ofercie znajduje się szereg substancji prozdrowotnych pochodzących od różnych producentów. Polecamy: Fibruline® – inulina – naturalny prebiotyk, substancja polepszająca wchłanianie wapnia, Pisane® – zbilansowane białko z grochu, łatwostrawne i dające uczucie sytości, zawiera aminokwasy rozgałęzione (BCAA). Substancje aktywne w stabilnych systemach emulsyjnych: obniżające poziom złego cholesterolu i ryzyka chorób serca: Denomega GAT 100™ – kwasy omega-3 DHA/EPA (z ryb), Pro Corde ALA™ – kwasy omega-3 ALA (z lnu) – także w wersji Organic, Martek GAT DHA™ – kwasy omega-3 DHA (z alg), Paradox PLY™ – polifenole z winogron, obniżające ryzyko zachorowań na chorobę wieńcową i raka („Francuski Paradoks”), Ferrum GLU™/Ferrum LAC™ – żelazo, zwiększające ilość czerwonych krwinek w organizmie oraz natlenienie komórek. Dodatkowo w standardowych formach: Pomactiv® – polifenole z jabłek – opóźnia starzenie się, działa przeciwzapalnie, reguluje wchłanianie cukru, Pomelite® – błonnik jabłkowy – dający uczucie sytości, Apple Synergic® – skoncentrowane źródło aktywnych substancji z jabłek: polifenoli oraz błonnika, Hyal Joint™ – innowacyjne naturalne źródło kwasu hialuronowego, kolagenu i glukozaminoglikanów, zapewniające zdrowie oraz odbudowę stawów.

Żywność funkcjonalna, która pozytywnie wpływa na np. prawidłową wagę ciała, kondycję fizyczną, trawienie, odporność immunologiczną itp. to de facto także żywność Beaty Foods – przecież zdrowy organizm to zdrowy wygląd, a dobre samopoczucie to najlepszy kosmetyk. Jednymi z pierwszych „kosmeceutyków” na rynku były jogurty probiotyczne oraz produkty z błonnikiem, witaminami i minerałami. Do tej grupy dołączyły ostatnio prebiotyki, kwasy omega-3 oraz nutraceutyki. Rynek europejski pokazuje, iż jest już gotowy na ulepszanie zdawałoby się produktów „trudnych” do wzbogacenia. W Polsce cieszy coraz większa świadomość konsumentów oraz zasobność portfeli. Dużym plusem są także reklamy społeczne informujące konsumenta (np. o dużym znaczeniu zdrowotnym spożywania ryb). Daje to firmom możliwość zaistnienia na rynku żywności funkcjonalnej. Coraz większe zainteresowanie tym tematem potwierdza się w ilości zapytań, z jakimi spotykam się w swojej codziennej pracy. Myślę, że z biegiem czasu będzie ich jeszcze więcej.

W grupie naszych zadowolonych klientów można znaleźć zarówno małe, duże jak i największe firmy obecne na polskim rynku. Cechą wspólną naszych partnerów jest chęć rozwoju, innowacyjność oraz wysokie standardy jakościowe.

ProNutris – Danone wchodzi do gry

Koncern Danone nie dał długo czekać na produkt dedykowany na kontynencie europejskim i po dwóch latach badań wprowadził w 2007 roku we Francji, Belgii, Hiszpanii i Włoszech jogurt Essensis zawierający olej z ogórecznika (bogaty w kwasy omega-6), wit. E oraz antyoksydanty z zielonej herbaty. Produkt przeznaczony jest dla kobiet w wieku powyżej 24. roku życia i jest w trzech smakach: naturalnym, brzoskwinia-morela oraz malina-grenadyna. Składniki funkcjonalne Essensis (zwane ProNutris) mają za zadanie odżywiać skórę normalną, tłustą i suchą. Producent sugeruje, iż najlepsze wyniki osiąga się spożywając 1 buteleczkę produktu (100 g) dziennie. Zdaniem producenta przewaga Essensis nad kremami polega na tym, że krem działa tylko w miejscu ekspozycji, Essensis zaś – równomiernie na całą powierzchnię skóry.

Strona 2 z 3