Beauty Foods – popyt na urodę rośnie

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 2/2008 (02)

Neo Beauty – rosyjski przepis na młodość

Rynek rosyjski stanowi jeden z najbardziej obiecujących rynków dla żywności funkcjonalnej w tym kosmeceutyków. Firma Wimm-Bill-Dann wypuściła w listopadzie 2007 mleczny napój z formułą 3DRegeneo z dodatkiem aloesu.

Ten wszechstronnie wzbogacony napój zawiera bakterie probiotyczne, antyoksydanty oraz wzmacnia i regeneruje skórę, włosy i paznokcie. Grant Winterton, Dyrektor ds. Marketingu i Innowacji w Wimm-Bill-Dann stwierdza: „Rynek rosyjski w segmencie żywności funkcjonalnej będzie rósł w tempie 40-50% rocznie w najbliższych 3 latach”.

Mleczne produkty dla 40-latków

Ganaderos Productores de Leche Pura to meksykańska mleczarnia, o której zrobiło się głośno w chwili wypuszczenia na rynek mleka Alpura 40 Y Tantos. Mleko to przeznaczone jest dla konsumentów w wieku 40 lat i powyżej. Produkt wzbogacono witaminami i minerałami, a także 7 antyoksydantami. Również włoska mleczarnia Latteria Sociale Merano wprowadziła (pod marką Bionessere Henri Chenot) probiotyczny napój mleczny Action Anti-Oxydant o obniżonej zawartości laktozy, który słodzony jest fruktozą. Zawiera on polifenole z nasion grapefruita. Hiszpańska Central Lechera Asturiana zaproponowała zaś Natur Calcio Plenitud, mleko 0% wzbogacone wapniem i fosforem oraz wit. A, D i E, które dedykuje kobietom w wieku przekwitania.

Koenzym Q10 – eliksir młodości

Substancja ta dzięki swym zdolnościom antyoksydacyjnym chroni serce i tętnice, osłania i odbudowuje komórki narażone na działanie wolnych rodników. Efektywnie współpracuje z wit. E, dzięki czemu łatwiej oczyszcza organizm z toksyn. Wraz z upływem czasu oraz w wyniku stresu, poziom wytwarzanego w organizmie koenzymu Q10 obniża się, co powoduje m. in.: wolniejszą regenerację komórek skóry, zarysowanie zmarszczkami i ich stałe pogłębianie.

Wśród europejskich mleczarni, które zainteresowały się możliwością fortyfikowania produktów w koenzym Q10 była szwajcarska mleczarnia Emmi. Wprowadziła ona na rynki Szwajcarii, Austrii, Francji, Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Portugalii i Wielkiej Brytanii w 2006 roku napój LactoTab. Mleczny napój ma niską wartość energetyczną, zawiera koenzym Q10 i nie zawiera laktozy, dostępny jest w następujących wariantach:

  • Energy and Brain – odpowiedni dla osób intensywnie pracujących umysłowo
  • Sport and Body – szczególnie polecany do wspomagania oddychania komórkowego
  • Mineral – zawiera magnez i wapń
  • Vitamin Plus – kompleks witamin oraz mikroelementów.

O osobach, które chcą dobrze wyglądać i dbać o serce pamięta także firma Parmalat, która wprowadziła mleko Parmalat Jeunesse, z wit. E, antyoksydantami i koenzymem Q10. Także słoweńska Ljubljanskie Mlekarne zaoferowała mleko z koenzymem Q10.

Witaminy w akcji

Obecnie coraz więcej produktów mlecznych wzbogacanych jest w witaminy o wpływie antyoksydacyjnym lub upiększającym albo, które dedykowane są kobietom wchodzącym w okres menopauzy. Takimi witaminami są wit. C, E, B5 (kwas pantotenowy). O ile wit. C pełni głównie rolę aktywatora układu immunologicznego i antyutleniacza, to wit. E znana jest jako witamina młodości, kwas pantotenowy zaś regeneruje tkanki i przyspiesza gojenie ran, wygładza zmarszczki oraz hamuje siwienie włosów.

Spośród innych krajów zwraca uwagę rynek iberyjski, który charakteryzuje się dużą popularnością mleka oraz napojów funkcjonalnych. Wyróżnia się tu mleko UHT Pascual Essentials wzbogacone w wit. A, C, E; z hiszpańskiej mleczarni Leche Pascual w opakowaniach Tetra Prisma Aseptic. Kaiku Corporation wypuściło zaś na rynek mleko bezlaktozowe UHT z wit A, D, E i kwasem foliowym, a portugalski Lactogal wypuścił na rynek mleko UHT wzbogacone w izoflawonoidy, witaminy i składniki mineralne.

Polak potrafi

Asortyment rodzimych kosmeceutyków jest dość ograniczony, ale i tu można trafić na najbardziej charakterystyczne wyroby. Wśród produktów z antyoksydantami wyróżniają się Dr Maciej Vital z koenzymem Q10 (Maćkowy ZM, obecnie Grupa Polmlek), jogurty Polskie z zieloną herbatą (Mlekovita GK) oraz jogurty Hipo z zieloną herbatą (Somlek ZM, Grupa Mlekpol).

Dostawcy

Listę dostawców antyoksydantów dodatków otwiera DSM Nutritionals oferujący resvidę (nazwa handlowa resveratrolu) należącej do grupy polifenoli, a która zawarta jest w skórce winogron i odpowiada za tzw. francuski paradoks, tj. niską umieralność na zawały w skojarzeniu z wysokokaloryczną dietą Francuzów. Drugim produktem jest Teavigo – ekstrakt z aktywnym wyciągiem z zielonej herbaty.

Rudolf Wild oferuje z kolei ekstrakty z zielonej herbaty, a także ekstrakty z owoców egzotycznych, wszystkie zawierające polifenole. Szczególnie modne stają się tu wyciągi z owoców granatu, jagód acai rosnących w Amazonii oraz żurawin.

Strona 3 z 3