Rynek mleczarski we Francji: Mleczna czołówka

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 2/2008 (02)

Francja ze swoją populacją na poziomie 60,7 mln ludzi jest jednym z największych rynków mleczarskich w Europie. Kraj znany z serów i szampana cechuje się jednak wyraźną stagnacją po stronie popytu. Za to francuskie koncerny (tj. Groupe Lactalis, Danone, Bongrain i Sodiaal) znajdują się w czołówce największych firm światowych.

Francuscy giganci

Francuski przemysł spożywczy osiąga przychody ze sprzedaży na poziomie 131,2 mld euro. Mleczarstwo jest drugim sektorem (po branży mięsnej) i co najważniejsze przeżywało w ostatnich latach falę przejęć i konsolidacji.

Do największych producentów w branży mlecznej zaliczają się Groupe Lactalis, Danone i Bongrain, które osiągają odpowiednio obroty: 9,6 mld euro, 6,5 mld euro oraz 3,4 mld euro rocznie. Sama tylko Groupe Lactalis posiada obecnie 130 zakładów w 22 krajach, a 55% z 9,6 mld euro wypracowanych zostaje poza granicami Francji. W przedziale 2-3 mld euro mieszczą się Sodiaal Group (Société de Diffusion Internationale Agro-alimentaire – którą tworzy siedem spółdzielni produkujących pod markami Candia i Yoplait) z przychodami 2,7 mld euro oraz Fromageries Bel (2 mld euro). Do mniejszych zalicza się: Entremont Alliance (1,6 mld euro) oraz Senoble (1,1 mld euro), która niemal podwoiła swoje przychody ze sprzedaży w ciągu 4 lat (wszystkie dane za 2007 rok).

Francuzi górą

Danone jest największym producentem wyrobów mleczarskich na świecie i odpowiada za 5,1% całkowitej sprzedaży (Źródło: Euromonitor). Groupe Lactalis odpowiada za 2,2% całej światowej sprzedaży, a Sodiaal za 1,8%. Na drugim miejscu (po firmie Danone) pod względem wartości sprzedaży plasuje się koncern Nestlé (4,1%), a na trzecim Kraft Foods (3,2%). Na czwartym miejscu jest amerykański Dean Foods z 2,2% udziałem w światowym rynku (ex aequo z Groupe Lactalis). Jak podaje Euromonitor TOP 10 mlecznych producentów odpowiada za 23,1% całkowitej sprzedaży mleczarskiej na świecie. Według źródeł w Danone 51% całkowitej sprzedaży koncernu pochodzi z obszaru mleczarstwa.

Obecne połączenie firm Friesland i Campina (które tylko czekają na decyzję czynników unijnych), przyspiesza falę konsolidacji we Francji. Dla przykładu: trzy podmioty – Coopagri Bretagne, Even oraz Terrena – wytwarzające pod marką Laita zamierzają połączyć się w grudniu 2008 roku. Nowa firma skupia podmioty, które osiągnęły w 2007 roku 5,8 mld euro. Uważa się jednak, że na koniec 2008 roku ich łączny wynik nie przekroczy 2 mld euro. Konsolidacja może być tu zatem kluczem dla poprawy wyników.

Sodiaal jest w trakcie przejmowania kontroli nad producentem napojów mlecznych, firmą Orlait, w której w 2009 roku będzie miał 51% udziałów. Roczne przychody ze sprzedaży firmy Orlait wyniosły w połowie dekady 217 mln euro. W wyniku porozumienia, Orlait będzie wytwarzała produkty marki Candia. W 2007 roku rynek został także poinformowany o możliwości połączenia Sodiaal z Entremont Alliance (połączone w 2005 roku Entremont i Unicopa). W sierpniu 2006 roku zaś Groupe Lactalis przejęła firmę Celia.

Dla obniżenia kosztów i sprostania wymogom obecnego rynku czołowi producenci tworzą wspólne joint-venture, które w istocie służą do wspólnego produkowania części asortymentu. I tak Sodiaal wraz z Bongrain stworzyło takie przedsięwzięcie dla produkowania serów. Połączy to produkcję firmy Fromageries Riches Monts (marki Raclette RichesMonts, Le Rustique, Révérend) należącej do Sodiaal wraz z produkcją firmy La Compagnie des Fromages (marka Cœur de Lion) należącej do Bongrain. Z drugiej strony Sodiaal wraz z Entremont Alliance będzie wytwarzał masło, mleko dla dzieci i produkty dietetyczne. Grupa Danone również nie pozostaje w tyle. W maju 2008 roku Komisja Europejska zgodziła się na akwizycję Royal Numico, pod warunkiem zbycia kilku działów w nabywanej firmie i samej firmie Danone.

Chodzi o dział mleka dla dzieci w Royal Numico France, dział eksportu Bledina w Belgii i Holandii oraz markę mleczną 123, należącą do Danone Belgia. Z tego względu dział mleka i napojów dla dzieci wraz z marką 123 sprzedano do Groupe Lactalis, Bledinę odsprzedano zaś do Hero Group. Wartość całej transakcji zakupu Royal Numico zamknęła się na poziomie 12,3 mld euro.

Strona 1 z 2