Sery topione: Na każdą półkę cenową

Agnieszka Lesińska
Forum Mleczarskie Handel 6/2008 (31)

Rozwijając kategorię serów topionych w kierunku produktów premium oraz wskazując nowe zastosowania kulinarne, producenci chcą zdobyć klientów bardziej zamożnych i wymagających.

Prosta technologia

Sery topione wytwarza się w prostym procesie technologicznym; podstawowym surowcem jest ser podpuszczkowy dojrzewający. Wraz z dodatkowymi surowcami (m.in. serem twarogowym, masłem, mlekiem w proszku i solami emulgującymi) poddawany jest topieniu w wysokiej temperaturze, a następnie formowaniu i pakowaniu. Dopiero zapakowany produkt jest wychładzany, dzięki czemu zachowuje nadaną mu formę. Trwałość tak wytwarzanych produktów wynosi około pół roku. Do produkcji używa się całych bloków serów podpuszczkowych lub ich skrawków, które mogą zawierać pewne wady jakościowe, jednak takie, które nie dyskwalifikują pod względem bezpieczeństwa dla zdrowia konsumenta. Równolegle z serami, rozwija się segment produktów topionych, w których sery podpuszczkowe zostały częściowo zastąpione tłuszczem roślinnym utwardzonym.

Na drugie śniadanie

Sery topione to produkty przede wszystkim kanapkowe, lecz rośnie ich popularność jako składników potraw zapiekanych, zup i sosów. Sery, niegdyś występujące tylko w formie bloczków (kostek), nadające się głównie do smarowania, obecnie dostępne są również w formie wygodnych plastrów, których popularność rośnie pod wpływem bardzo intensywnych kampanii reklamowych czołowych producentów, z reklamą telewizyjną na czele.

Zwolennicy produktów do smarowania mogą teraz wybierać spośród bloczków, batonów (kiełbasek), które ze względu na niewygodę użycia i brak zabezpieczenia w trakcie przechowywania po otwarciu, tracą na atrakcyjności w obliczu pojawiających się nowych, wygodnych form i opakowań, m.in. pojedynczo pakowanych krążków oraz nowoczesnych produktów w zamkniętych pojemnikach.

Kubeczki wchodzą do gry

W okresie VIII 2007-VII 2008 sprzedano 33,5 tys. ton serów topionych o wartości 613 mln zł. Ostatnie dane Nielsen wskazują na duże poruszenie w segmencie ze względu na sukces kategorii serów topionych w kubeczkach (3% wolumenu sprzedaży), dynamiczny rozwój kategorii plastrów, które jako jedyne umożliwiły dynamiczny wzrost całej kategorii serów topionych (18% wartościowo).

Za sprzedaż ogółem odpowiadają głównie dwa segmenty – sery w bloczkach (40% udziału w wolumenie sprzedaży i 36% w ujęciu wartościowym) oraz sery w plastrach (33% w sprzedaży wartościowej). Spośród nich tylko te drugie odnotowały w ostatnim roku wzrost wartościowy i ilościowy.

Zmiany na rynku serów topionych wpisują się w trendy dotyczące zwyczajów żywieniowych Polaków, wśród których obserwuje się rosnące znaczenie żywności wygodnej, bezpiecznej, o wysokiej jakości i wartości dodanej.

W obecnych realiach rynkowych kluczową rolę odgrywa ciągły dialog z konsumentem. Firma Hochland Polska w rozwój produktów postanowiła włączyć konsumentów, dla których stworzyła w 2008 roku platformę wymiany informacji seromianiacy.pl, gdzie konsumenci mogą dzielić się z producentem swoimi pomysłami na nowe produkty, nowe kreacje opakowań. Dzięki temu producent informacje dotyczące potrzeb klientów ma z pierwszej ręki.

Strona 1 z 2