Sery topione: Nie tylko smak sera

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2025 (128)

Kulinarny towarzysz 

Przez lata sery topione przeszły swoistą metamorfozę. W czasach PRL-u stosowane były jako dodatki do pieczywa lub szybka przekąska sycąca głód oraz sprytny dodatek do posiłku błyskawicznie podbijający kaloryczność racji pokarmowej w szpitalach, przedszkolach, na koloniach oraz w domach wczasowych. 

Obecnie ser topiony rozwinął skrzydła i wykazuje bardziej uniwersalne zastosowanie kulinarne. Jest podawany w daniach na zimno i na gorąco. Ze światowych danych wynika, że sery topione znajdują uznanie nie tylko w kulinariach domowych (do smarowania i jako dodatek do gotowania), ale również we wszelkiego rodzaju barach, pizzeriach, burgerowniach i innych punktach gastronomicznych. Są też surowcem stosowanym w przemysłowej produkcji potraw. 

ser topiony lactima hochland

Konsumenci sięgają po sery topione, ponieważ są one postrzegane jako proste w użyciu oraz gwarantują natychmiastowe zaspokojenie głodu. W tradycyjnej formie wykorzystywane są podczas śniadań i kolacji, ponieważ dobrze łączą się z pieczywem oraz warzywami. Sery topione podkreślają smak zup (pomidorowej, porowej, kurkowej), sosów (grzybowych czy paprykowych) i dressingów. Oprócz tego nadają im aksamitną strukturę. Co więcej, mogą być także stosowane do zapiekanek (zarówno mięsnych, jak i warzywnych), naleśników, placków (ziemniaczanych i z cukinii), dań z kuchni włoskiej (makaronów, risotto, lasagne oraz pizzy). Serki do smarowania znajdują zastosowanie jako dodatki do sosów do spaghetti i cannelonni oraz tart serowo-miesno-warzywnych. Z kolei serki topione w plastrach można wykorzystać jako element omletów, naleśników, burgerów, grzanek i rolad serowych. 

W Polsce sery topione są wykorzystywane podczas grillowania jako baza dipów do mięs i sałat. Mogą też być częścią prowiantu podczas wyjazdów, wycieczek i pikników. Wykorzystuje się tutaj głównie użytkową funkcjonalność produktów. Sery topione są pakowane w łatwe do otwierania foliowe saszetki, krążki oraz pudełka. 

Obecnie kulinarna edukacja konsumentów w zakresie wykorzystania serów topionych odbywa się na stronach firmowych producentów, poprzez współpracę medialną z kucharzami oraz w mediach społecznościowych za pośrednictwem influencerów. Kluczem dotarcia do osób decyzyjnych w sklepach jest reklama w prasie handlowej. 

Wartości odżywcze serów topionych

Sery topione są produktami o wysokiej kaloryczności, dlatego powinny być konsumowane z rozwagą. W 100 g produktu znajduje się od 13,5 do 15 g białka, 6 g węglowodanów oraz 29 g tłuszczów, w tym głównie nasyconych. Niestety zawartość białka w serach topionych jest niższa niż w serach podpuszczkowych i serach twarogowych tłustych, dlatego pojawiły się wersje wysokobiałkowe. Zawartość laktozy kształtuje się na poziomie 1 g w 100 g. Średnia zawartość wody w serach topionych szacowana jest na 40–60%.

sertop protein ser topionyTłuszcz w serach topionych pełni funkcję nośnika smaku i aromatu oraz jest potrzebny do stworzenia półpłynnej, kremowej konsystencji. Na przestrzeni lat do produkcji serów topionych stosowano tłuszcze roślinne: palmowy, kokosowy czy kukurydziany. Obecnie masło jest najlepszym surowcem tłuszczowym do produkcji wyrobów z tej kategorii, a jego obecność na liście składników świadczy o dobrej praktyce produkcyjnej dostawcy. 

Sery topione zawierają m.in. witaminy A, B2 i B12. Zawartość witaminy A w 100 g produktu wynosi 174 µg. W przypadku witaminy B2 wartość ta kształtuje się na poziomie 0,23 µg, a witaminy B12 – na poziomie 0,9 µg. Sery topione zawierają 367 mg wapnia na 100 g produktu, co wynika z faktu, że w serach podpuszczkowych znajdujemy go 807 mg/100 g.

Najwięksi producenci serów topionych w Polsce

W Polsce rynek serów topionych jest dobrze rozwinięty, a głównymi producentami są firmy: Hochland Polska (47% rynku), Lactima, Sertop. Obecni są również: Mlekpol (SM), Grupa Mlekovita oraz Grupa Polmlek. 

W ostatnim czasie producenci serów topionych wyraźnie zmodyfikowali i odświeżyli asortyment – pozostawili w ofercie najlepiej rotujące produkty oraz dodali warianty wpisujące się w trendy obecne na rynku spożywczym. Unowocześnieniu uległ też wizerunek produktów oraz sposób ich pakowania. Te działania oraz aktywność medialna sprzyjają dynamice sprzedaży kategorii. 

Hochland Polska to lider na polskim rynku serów topionych, oferujący szeroką gamę produktów. Opakowania Hochland Polska uzyskały ujednolicony, czytelny i nowoczesny design, co w znacznym stopniu wyróżnia markę na półce. Sery Hochland Polska pakowane są w trzy rodzaje opakowań: krążki, plastry oraz bloczki, co porządkuje ofertę. Wartym podkreślenia jest, że Hochland Polska od lat prowadzi intensywne działania wspierające sprzedaż swoich produktów w różnych typach mediów. W 2023 r. Hochland Polska w ramach działalność mediowej prowadził kampanię reklamową serów topionych pod hasłem „To jest pyszne”. Kontynuacją tej kampanii w 2024 r. była kolejna aktywność mediowa opierająca się na haśle „Uśmiech pochodzi od sera” – z produktami tymi wiąże się wiele miłych i radosnych chwil dla wszystkich członków rodziny. 

Hochland jest znamy ze współpracy z influenserami oraz znanymi ekspertami kulinarnymi, którzy przygotowują dla marki wiele interesujących przepisów poszerzających podstawowe zastosowanie serów w kulinariach. Komunikacja zawsze skupia się na wzbudzaniu pozytywnych emocji u konsumentów oraz wzmocnieniu ich więzi z marką. 

Lactima to producent serów topionych obecny na rynku krajowym i międzynarodowym. W swoim portfolio posiada kilka formatów opakowań takich produktów. Należą do nich sery topione w plastrach, krążkach, do smarowania w kubkach, w bloczkach oraz w kostkach. W asortymencie firmy od lat króluje linia Mix, która zawiera wyselekcjonowane zestawy serów takie jak 4 smaki (4 pory roku, smaki świata) oraz 2 smaki (cheddar ze śmietanką, gouda z szynką). W linii serów w plastrach na uwagę zasługują m.in. cheddar, Creamy, ser topiony z Jalapeño oraz z mozzarellą. Do swojego portfolio Lactima wdrożyła też ser topiony z dodatkiem sera z błękitną pleśnią. Ten ser jest sprzedawany w kubeczkach. 

Sertop to firma z ponad 60-letnią tradycją, eksportująca swoje produkty do ponad 21 krajów. Jest to gracz, który od lat prowadzi konsekwentną politykę marketingową w celu dotarcia do wielu klientów. Firma w swoim portfolio posiada sery w krążkach (140 g), plastrach (130 g), kostkach (100 g). W asortymencie producenta z Tychów na uwagę zasługują m.in. ser topiony Złoty Ementaler, tylżycki, z wędzonym kurczakiem oraz ze słonecznikiem. Bardzo ciekawie rozwija się także linia, w której wybierać możemy spośród czterech różnych wariantów smakowych: Mój Jedyny, Twój Ulubiony, Nasz Wyśmienity oraz Wasz Luksusowy. Najnowszym konceptem firmy Sertop jest ser proteinowy w wersji gouda, z chilli i bazylią, który wpisuje się w światowe trendy produktów proteinowych.

Firmę wyróżnia solidna i spójna strategia marketingowa. Sertop stawia na wysoką jakość swoich produktów, co jest kluczowym elementem w budowaniu marki i jej rozpoznawalności. Firma regularnie komunikuje swoje wartości (tradycja, bezpieczeństwo i dbałość o zdrowie) poprzez różnorodne kampanie reklamowe zarówno w mediach tradycyjnych, jak i cyfrowych. Działania te umożliwiają budowanie pozytywnego wizerunku i lojalności wśród klientów.

Sertop prowadzi także aktywne działania w zakresie marketingu internetowego wykorzystując platformy społecznościowe i współpracując z influencerami. Firma stara się dotrzeć do młodszej grupy odbiorców poszukujących produktów zdrowych i naturalnych. Warta zauważenia jest duża elastyczność polegająca na reagowaniu na trendy konsumenckie, takie jak rosnące zainteresowanie produktami bez laktozy i – wspomnianymi wcześniej – produktami wysokobiałkowymi. W ten sposób firma dostosowuje swoją ofertę do zróżnicowanych potrzeb rynkowych, co jest istotnym elementem jej strategii marketingowej. 

sery topione na polskim rynku

Literatura:

  1. Technologia żywności, praca zbiorowa, WSiP.
  2. Opracowania i analizy własne autorki. 
  3. www.bankier.pl
  4. www.forummleczarskie.pl 
  5. www.factmr.com/report/157/processed-cheese-market
  6. www.forsal.pl 



Strona 3 z 3