Singiel: Singiel – nowy rodzaj klienta

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2024 (124)

Kiedy młody człowiek opuszcza dom

Mimo że formalnie każdy młody człowiek, kończąc 18 lat, staje się dorosły, to jednak do dorosłości i samodzielności jeszcze daleka droga. W Polsce młody człowiek opuszcza dom w wieku około 28 lat, czyli nieco później, niż wynosi średnia unijna (26 lat). Według Eurostatu w Szwecji młodzi ludzie usamodzielniają się średnio w wieku 20 lat. Dla porównania najpóźniej dom puszczają Chorwaci i Słowacy (31 lat) oraz Maltańczycy (32 lata).

Jacek WyrzykiewiczJacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager Hochland Polska

W dzisiejszej rzeczywistości trwa nieustanny wyścig o uwagę, lojalność i portfel każdego konsumenta. Dotyczy to także produktów, które skierowane są dla osób prowadzących jednoosobowe gospodarstwa domowe. Ważnym trendem dla tej grupy jest „convenience”, czyli komfort przy zakupach, bliskość punktów sprzedaży i możliwość szybkiej realizacji zakupów. Ta grupa konsumentów oczekuje także, że to, co je, będzie naturalne, zdrowe i jednocześnie smaczne. Z kolei odpowiadając na potrzeby konsumentów tej grupy z nietolerancją laktozy – tworzymy oferty produktowe „tailor-made”, czyli Almette bez laktozy. To rosnąca kategoria produktów przeznaczona dla konsumentów z obniżoną tolerancją laktozy oraz konsumentów, którzy w ogóle nie mogą spożywać standardowych produktów mlecznych. Po sukcesie linii Almette bez laktozy w standardowym skopku, wprowadzonej w roku 2020, w poprzednim roku w sklepach pojawiła się nowość w kategorii serków puszystych – Mini Almette śmietankowy bez laktozy. To idealna propozycja dla singli! Od ubiegłego roku, który zaserwował nam wzrost kosztów, inflację, niepewność rynkową – zauważamy także wśród konsumentów trend „smart shopping” i oszczędzanie. Umiejętne analizowanie opinii detalistów pozwala jednocześnie definiować preferencje zakupowe Polaków i trendy rynkowe w FMCG. To właśnie detaliści najczęściej wskazują produkty najlepiej sprzedające się w ich sklepach.

Charakterystyka singli 

Generalnie rzecz ujmując, bycie singlem to alternatywa wobec życia w parze lub życia w strukturze rodzinnej. Jak wspomniano powyżej, grupa singli jest niejednorodna. W klasycznym profilu demograficznym to najczęściej osoby młode i/lub w średnim wieku. Zasadniczo mieszczą się w przedziale wiekowym od 25. roku życia (kiedy to pojawiają się pierwsze pomysły o założeniu rodziny i posiadaniu potomstwa) do około 40. roku życia, kiedy formalnie jesteśmy jeszcze biologicznie predysponowani do wydania potomstwa na świat i ciągle wierzymy, że uda nam się założyć szczęśliwą rodzinę. 

Najwyższe wskaźniki liczby gospodarstw 1-osobowych znajdziemy w Szwecji (50%), Estonii (49%), Finlandii (47%), Danii (46%), na Litwie (45%), w Holandii (43%) oraz Francji, na Łotwie i w Niemczech (po 41%). Najniższy odsetek odnotowano na Słowacji, w Portugalii i na Malcie.

góralskie specjałyCoraz częściej w grupie singli znajdują się osoby po 50. i 60. roku życia. Mogą to być osoby, które żyją w pojedynkę z wyboru, przypadku albo mają dzieci, ale z jakiegoś powodu żyją bez partnera (separacja, rozwód, śmierć partnera). Lubią czuć się młodo i korzystać z neutralnego statusu, jakie daje określenie „singiel”. 

Statystycznie w tych samych przedziałach wiekowych mamy tyle samo mężczyzn i kobiet, z tym że kobiety są na ogół lepiej wykształcone (55% kobiet w naszym kraju ma wyższe wykształcenie). Więcej jest kobiet niezależnych finansowo. W miastach znajdziemy też coraz więcej kobiet, które przybyły z mniejszych miejscowości i które w miastach szukają swojej szansy na lepsze życie. 

Singli można podzielić na kilka podgrup: single z przekonania – młodzi, wykształceni, niezależni i mobilni, single z przymusu – osoby o średnich dochodach, marzący o rodzinie, grupa silver generation.

Według prognoz GUS w 2035 r. co trzeci Polak lub Polka będzie mieszkać samotnie. 

Single z przekonania

Grupa ta jest najbardziej utożsamiana z definicją słowa „singiel”. To grupa społeczna wyraźnie zyskująca na znaczeniu we współczesnym społeczeństwie. To przede wszystkim ludzie młodzi, z pokolenia milenialsów, czyli osób urodzonych między początkiem lat 80. a końcem lat 90. W porównaniu ze swoimi rodzicami mają zupełnie inne priorytety życiowe. Coraz dłużej odkładają decyzję o założeniu rodziny i posiadaniu potomstwa. Chcą się realizować zawodowo, a stabilizację zawodową osiągają później ze względu na trudności w znalezieniu lub utrzymaniu pracy. Większość z nich najpierw chce zdobyć szerokie doświadczenie zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Bardziej zamożne osoby lubią podróżować i przy okazji zdobywać to bezcenne doświadczenie. Często zmieniają pracę, by móc lepiej poznać własne możliwości i wybrać to, co najbardziej ich interesuje. Cechuje ich konsumpcyjny tryb życia. 

Paulina WesterbyPaulina Westerby

Brand Manager Euroser Dairy Group

Według prognoz GUS-u odsetek jednoosobowych gospodarstw domowych będzie rosnąć, osiągając 35% w 2030 r. Single to duża grupa wymagających klientów, którzy podczas zakupów spożywczych zwracają uwagę na wygodę użycia produktu i jego walory prozdrowotne. Równie ważna jest dla nich kwestia niemarnowania żywności.

Single cenią sobie produkty dostępne w mniejszych opakowaniach, dzięki czemu mogą zużyć je od razu lub w krótkim czasie – w tym drugim przypadku istotna jest również łatwość przechowywania. Osoby żyjące samotnie często preferują posiłki proste i szybkie w przygotowaniu. Atrakcyjną propozycją dla nich są produkty wymagające minimalnej obróbki kulinarnej, które można wykorzystać na różne sposoby w wielu daniach. Ważne, aby były również przystępne cenowo i stanowiły zdrową opcję żywieniową.

Dla singli polecamy z naszej oferty ser Grikios Feta P.D.O. o gramaturze 100 g. Jedno opakowanie odpowiada 2–3 porcjom posiłku, dzięki czemu konsument unika marnowania żywności. Ser solankowy ma długi termin przydatności do spożycia oraz jest pakowany w poręczne, niewielkie opakowanie. Produkt może być zastosowany w wielu różnych potrawach w wersji na zimo lub na gorąco. Oryginalna feta charakteryzuje się również wysoką zawartością składników odżywczych ze względu na połączenie mleka koziego i owczego. Ten walor zadowoli konsumentów, którzy dbają o zdrowy tryb życia. 

Single to interesująca grupa demograficzna. Ponieważ są nie tylko wykształceni i bardzo dobrze zaznajomieni w technologiami cyfrowymi, to są również coraz bardziej świadomi finansowo. Niejednokrotnie grupa ta interesuje się inwestycjami i jest bardziej skłonna do ryzyka z powodu braku zobowiązań. Osoby te nie liczą się w wydatkami, kupują różne produkty dla przyjemności lub by budować swój status. Żywność, którą spożywają, w ich mniemaniu powinna sprzyjać zachowaniu ich zdrowia. W żywności cenią jakość, wartość odżywczą oraz status premium. Styl życia singli z wyboru nastawiony jest w dużej mierze na samorozwój, na pasje, na utrzymanie zdrowia, ale i pracę.

twarogi

Single z przypadku – marzący o rodzinie 

W grupie singli znajdują się też osoby, które singlem/ singielką zostały przez przypadek z przyczyn losowych. Ich życie niezbyt dobrze się potoczyło. Nie mają stałego partnera, który albo się nie pojawił, albo odszedł. Szacuje się, że w Polsce około 40% młodych dorosłych – czyli w wieku 20–39 lat, nie jest w żadnym związku opartym na wspólnym zamieszkaniu. Czyli ani nie tworzą związku nieformalnego, ani małżeństwa. Mimo to badania wskazują, że 64% singli twierdzi, że wierzy w miłość do grobowej deski.

Demografowie wyraźnie jednak zaznaczają, że społeczeństwo w podziale na płeć różni się geograficznie i ze względu na poziom wykształcenia. Wyraźnie widać koncentrację kobiet w dużych miastach i ich przedmieściach, a mężczyzn – na prowincji. To oznacza, że nawet jeżeli ktoś chciałby znaleźć partnera, to jest to bardzo trudne z punktu widzenia rozłożenia geograficznego. Po prostu brakuje partnerów płci przeciwnej w miejscu ich zamieszkania. 

łaciaty protein+ jogurt kefirKolejną sprawą jest brak możliwości tworzenia związków ludzi o podobnym poziomie wykształcenia. Zjawisko to nazywane jest tzw. luką edukacyjną, czyli nierównowagą w wykształceniu między kobietami a mężczyznami. Kobiety są najczęściej lepiej wykształcone i szukają partnera o podobnym statusie i aspiracjach, dlatego osoby te są najczęściej samotne z konieczności. Przez wiele lat liczą na ułożenie sobie życia, bardzo często bez sukcesów. Ich kariera zawodowa może, ale nie musi kwitnąć mimo dobrego wykształcenia. Często borykają się z trudnościami finansowymi, mieszkaniowymi i bytowymi. Dlatego też grupa ta jest bardzo rozczarowana życiem i swoim miejscem w społeczeństwie. Nie może pogodzić się z tym, że pomimo tylu dostępnych możliwości w kraju i na świecie nie mogą spełniać swoich marzeń o rodzinie, dobrej, stabilnej pracy i własnym mieszkaniu. 

Grupa ta bardzo skrupulatnie liczy budżet. Wie, że może liczyć tylko na siebie, więc każdą złotówkę bardzo dokładnie przelicza. Osoby z tego grupy bardzo dużo pracują, by związać koniec z końcem. Niejednokrotnie po zapłaceniu rachunków nie mogą sobie pozwolić na wyjazd, kino czy cotygodniowe wyjście z przyjaciółmi. Ci klienci poszukują produktów dobrej jakości, ale w optymalnych cenach. Często szukają promocji. Kupują mniej produktów, ale za to w dopasowanych do potrzeb gramaturach i jednorazowych opakowaniach. Rzadko kupują produkty premium. 

Grupa silver generation vs grupa seniorów

krasnystaw owsiankaW tej grupie singli należy bardzo wyraźnie oddzielić osoby nazywane silver generation (osoby w wieku 50–70 lat) od osób powyżej 70. roku życia. Bardzo mylnie wrzuca się wszystkich do grupy seniorów, zapominając, że osoby te należą do zupełnie innych generacji. Osoby z grupy silver generation i pochodzące z miast wyróżniają się wyższym lub średnim wykształceniem, znajomością świata oraz szerszymi aspiracjami. One całe swoje życie zarówno osobiste, jak i zawodowe spędziły w dobie kapitalizmu. Potrafią posługiwać się współczesnymi technologiami, znają języki, są otwarte na nowości i wcale nie zamierzają wycofywać się ze swoich aktywności na przestrzeni następnych 10–15 lat. Chcą cieszyć się życiem, poznawać nowych ludzi oraz zwiedzać świat. Niejednokrotnie krzywo patrzą na konieczność sprawowania opieki nad wnukami. Mają swoje życie. Teraz jest ich czas. Zdążyły już pogodzić się ze swoim życiem w pojedynkę, chcą dbać o zdrowie, aktywność fizyczną i pogodę ducha. Lubią wyjeżdżać, spotykać się z innymi. Najczęściej mają już jakieś pieniądze i mogą spokojnie żyć. 

W omawianej grupie znajdują się też seniorzy. Tę grupę cechuje gorszy stan zdrowia oraz mniejsze dochody. Znajdujemy tu dużo wdów i wdowców. Bardzo często osoby te czują się samotne, ale ze względu na osłabioną motorykę znacznie rzadziej wychodzą z domu i nawiązują relacje. Nie tylko potrzebują wsparcia w prostych, codziennych sprawach życiowych, ale także dostosowanego do ich możliwości żywienia. 

Jak podał portal sieciwsparcia.pl, szansa ta utworzyła nowy, dynamicznie rozwijający się sektor – srebrnej gospodarki (silver economy), którego wartość w 2020 roku szacowano na poziomie 15 bln USD w ujęciu globalnym.

Strona 2 z 3