Kefir: Czy moda na kefir trwa?

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2022 (112)

Polski rynek kefiru 

Wzrost świadomości konsumenckiej w zakresie żywieniowym sprawia, iż kefiry naturalne, zawierające żywe kultury bakterii kwasu mlekowego i drożdży, są najbardziej popularne. Mimo, że występują w ofercie wielu firm, ich sprzedaż zdominowali dwaj producenci, którzy łącznie odpowiadają za ponad 40% wartości rynku kefirów. Są to firmy Robico (ZUH) oraz Krasnystaw (OSM). 

produkcja kefiru

Rynek kefiru na świecie

W 2019 r. rynek kefiru na świecie wyniósł 1,23 mld USD. W 2020 r. wartość rynku tego produktu wynosiła 1,63 mld USD. Projekcje na 2028 r. wynoszą 2,48 mld USD, co stanowi wzrost o 60,4% w stosunku do 2021 r.

Co w przyszłości czeka kefir? 

W związku z rosnącym zainteresowaniem kefirem na świecie należy się spodziewać różnego typu innowacji produktowych mających na celu ożywienie kategorii. Badania i rozwój kategorii idą w kierunku dodatków prozdrowotnych, smakowych oraz opakowaniowych. 

Analitycy rynku wskazują, że w niedalekiej przyszłości możemy się spodziewać rozwoju kategorii poprzez wzbogacanie kefirów o dodatki owocowe i owocowo-warzywne oraz funkcjonalne, tj. składniki mineralne (wapń), prebiotyki (błonnik), kwasy tłuszczowe omega 3, stanole roślinne oraz bioaktywne dodatki roślinne (guarana, kofeina, melisa itp.). Należy również spodziewać się nowych intrygujących smaków, które z pewnością zachęciłyby do spróbowania nowego produktu. 

kefir z bychawyBardzo ważną kwestią w kategorii kefirów jest ich opakowanie, które w chwili obecnej jest bardzo klasyczne. W najbliższej przyszłości powinniśmy spodziewać się bardziej śmiałych działań wizerunkowych i bardziej współczesnych projektów. W związku z ukierunkowaniem na politykę proekologiczną należałoby się także w tym zakresie spodziewać zmian lub modyfikacji. Na pewno analizowane będą butelki oraz ich elementy składowe, tj. rodzaj materiału używanego do produkcji butelek, obwijaki czy nakrętki. Jednym z ruchów u wielu producentów powinno być rozważenie przejścia na opakowania z rPET lub z nadrukiem bez owijek.

Literatura dostępna w redakcji.

producenci kefirów

Strona 3 z 3