Przekąski: Coś na ząb

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2021 (108)

Ciekawy produkt

W grupie przekąsek warto zwrócić uwagę na wyroby z mleka od krów wypasanych na pastwiskach. W tej grupie coraz bardziej widoczne są produkty marki Maluta wytwarzane na Żuławach przez spółdzielnię Nowy Dwór Gdański (OSM). W linii produktów oznaczonych znakiem „z przewagą mleka z gospodarstw z wypasem pastwiskowym” znajdziemy produkty o charakterze przekąsek: Jogurt Śmietankowy 220 g klasyczny oraz bez laktozy, Serek homogenizowany 200 g klasyczny oraz bez laktozy, a także Ser Solan 200g śietnie sprawdzający się jako dodatek do sałatek/antipasti. Oferta produktów te linii wykracza natomiast poza przekąski i obejmuje również sery twarde.

Producent: Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM).

Dzięki programom promocji picia mleka w szkołach, szczególnie wśród dzieci popularne stały się mleka smakowe w kartonikach ze słomką. Produkuje się je w wersjach naturalnych (Mlekpol SM, Łowicz OSM) oraz smakowych: waniliowe, czekoladowe, truskawkowe (Grupa Mlekovita, Mlekpol SM, Radomsko OSM).

Przekąski do serwowania na zimno i na ciepło

Przekąski do serwowania na zimno obejmują kilka ciekawych i oryginalnych kategorii produktowych. Należą do nich sery regionalne z masy parzonej, serki koktajlowe z masy twarogowej typu aperitif, serki solankowe kostkowane typu feta, serki z masy parzonej typu mozzarella oraz sery marynowane. Wszystkie te produkty stosuje się jako dodatki koktajlowo-eventowe jako element żywności tzw. finger food, elementy szaszłyków na zimno z warzywami oraz produkty indywidualne jako dodatek do piwa czy wina.

Wchodzące w dorosłe życie pokolenie bardziej ceni sobie wolny czas z przyjaciółmi lub inne zajęcia przynoszące wymierne korzyści finansowe niż spędzanie czasu w kuchni i przygotowywanie domowego jedzenia. Moda na bycie trendy, w dynamicznym ruchu, daje szansę na rozwój tego interesującego segmentu rynku.

© mafor (fhu)

Najbardziej charakterystyczne w tej grupie są sery regionalne z masy parzonej. Mogą występować w wersji naturalnej lub wędzonej. Są one podawane jako indywidualne przekąska, dodatek do piwa lub wina podczas różnego rodzaju spotkań towarzyskich. Do najbardziej charakterystycznych należą kulki serowe w różnych rozmiarach i kształtach (Grupa Mlekovita, Nowy Sącz OSM), nitki serowe, warkoczyki (Grupa Mlekovita, Marfor FHU, Milkeffekt), pałeczki serowe (Nowy Sącz OSM) czy faruki (Grupa Mlekovita, Marfor FHU, Milkeffekt). Pewną odmianą przekąsek na zimno są sery marynowane w zalewach. W tego typu produktach specjalizuje się m.in. firma Marfor (FHU), która w swojej ofercie ma m.in. sery naturalne i wędzone, w różnych zalewach ziołowych, z dodatkiem papryki, czosnku lub pikantnych przypraw.


Anna Hochherz

Specjalista ds. Marketingu w Lactima

Jedną z charakterystycznych cech rozwoju oferty pro­duktowej Lactima jest umiejętność wychodzenia na­przeciw potrzebom konsumentów poprzez tworzenie i kreowanie produktów, które je spełniają. W związku z rosnącym zainteresowaniem przekąskami z kategorii nabiałowej, segment ten w ostatnim czasie bardzo się rozwinął, a zapotrzebowanie na tego typu nowości ciągle rośnie. Sukcesywnie wzbogacamy naszą ofertę. Dlatego też w portfolio Lactima nie brakuje produktów, świetnie sprawdzających się w roli przekąsek.

Śniadanie często określane jest jako najważniejszy po­siłek dnia, dostarczając nam składników odżywczych i energii do jego rozpoczęcia. Jednakże do obiadu pozo­staje sporo czasu, dlatego warto pomyśleć o przekąsce. Przekąska między posiłkami, to sposób na zaspokoje­nie niewielkiego głodu bez zjadania dużych i obfitych w kalorie posiłków. Małe co nieco na drugie śniadanie lub podwieczorek to dobre źródło energii i składników odżywczych. Drugie śniadanie zatem, to dobra oka­zja, by w ramach przekąski sięgnąć po Lakusia. Nowe serki twarogowe w dwóch kompozycjach smakowych, waniliowy i truskawkowy. Twarożkowe przekąski pełne owocowego smaku, które urozmaicą menu zarówno dzieci jak i dorosłych. Wyprodukowane z wysokiej jako­ści twarogów i naturalnych dodatków. Bez sztucznych aromatów. Serki Lakusie znakomicie wpisują się w kate­gorię pożywnych, zdrowych przekąsek i deserów. W roli przekąski sprawdzi się też wspaniale nasz serek twa­rogowy śmietankowy Haga. Wytworzony z twarogów z dodatkiem śmietanki. Opakowanie zawiera sześć por­cji zapakowanych w folię, dzięki której serek zachowuje dłużej świeżość, aromat i smak. To propozycja na każdą okazję i porę dnia. Doskonały na śniadanie, jako dodatek do kanapek, przekąskę pomiędzy posiłkami, czy dodatek do ciepłych dań. Zachowuje idealną konsystencję, która sprawia, że jest jednocześnie smarowny i zwarty.

Kolejną grupą są produkty, które można podawać również jako przekąski nie tylko na zimno, ale też na ciepło podpiekane na grillu, patelni lub w piekarniku. Do nich należą serki z masy parzonej o kształcie wrzeciona (Grupa Mlekovita, Nowy Sącz OSM, Milkeffekt, Marfor FHU). Produkty te bardzo często podaje się z dodatkiem żurawiny.

Kolejną kategorią są uformowane z doprawionej przyprawami masy twarogowej niewielkie przekąski, które podaje się podczas różnego rodzaju przyjęć. Takie kulinarne gotowe drobiazgi ułatwiają przygotowanie spotkania oraz umilają czas oczekiwania na dania główne. Tego typu produkty znajdują się w portfolio m.in. Mleczarni Turek pod marką Tartare Aperitif w wersjach z ziołami prowansalskimi, czosnkiem oraz ziół włoskich.

Innym przykładem szybkich przekąsek są sery solankowe w kostkach. Wystarczy wyjąć z koszyczka zatopione w solance pokrojone w kostki sery, dodać warzywa i szybka przekąska gotowa. Sery te występują w wersjach naturalnych oraz z dodatkiem ziół i przypraw. Często tego typu sery są stosowne jako element miniszaszłyczków z oliwkami lub pomidorkami.

Podczas spotkań towarzyskich mleczarskie produkty ciągle jeszcze muszą konkurować ze słonymi przekąskami tj. szeroko reklamowane chipsy, paluszki czy orzeszki. Niestety brak reklamy lub promocji innych przekąsek niż wyżej wspomniane nie zwiększa zapotrzebowania na te produkty.

Coraz bardziej popularnym przykładem przekąsek są minikulki mozzarelli. Są doskonałe jako indywidualne przekąski lub małe szaszłyczki w towarzystwie wędlin i warzyw. Mozzarella w kulkach znajduje się w portfolio m.in. Grupy Mlekovita, Lactalis Polska, Zott Polska, Bakoma oraz Skierniewice (OSM).

Przekąski dla dzieci

Przekąski dla dzieci to złożona kategoria. W jej skład mogą wchodzić zarówno małe przekąski w kubeczkach jak również w saszetkach. W kategorię przekąsek dla dzieci wpisują się także małe porcjowane sery w postaci paluszków serowych jak i figurek uformowanych z masy serowej.

Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu Mlekpol (SM)

Małgorzata Cebelińska

Dyrektor Handlu Mlekpol (SM)

Nabiał sprawdza się także w formie pysznej, mlecznej przekąski. Obserwujemy, że konsumenci nieustannie poszu­kują nowych propozycji produk­tów i chętnie sięgają po rozwiązania łączące tradycję z nowoczesnością. Przygotowywane przez Mlekpol nowości są odżywcze i naturalne, na bazie sprawdzo­nych surowców o najwyższej jakości. Dla przykładu w tym roku na rynek wprowadzone zostały desery z maślanką, które zawierają 60% maślanki powstają­cej z najlepszego polskiego mleka. Baza ta gwarantu­je produktowi prawdziwie naturalny smak oraz bardzo charakterystyczną, aksamitną konsystencję. Desery z maślanką w nowoczesnej szacie graficznej pojawiły się na sklepowych półkach wiosną i zaskoczyły kon­sumentów smakiem oraz niebanalnymi połączeniami maślanki z kokosem i czekoladą, tartą cytrynową czy muffinką jagodową. Zostały one stworzone z myślą o osobach, które mają ochotę na odrobinę przyjem­ności, jednocześnie dbają o odżywcze i zdrowotne aspekty. W kategorii przekąsek świetnie sprawdzają się także produkty „on the go”, czyli takie, które mo­żemy zabrać ze sobą wszędzie. Tegoroczna nowość od marki Rolmlecz to jogurt pitny waniliowy. To smaczna i pełnowartościowa przekąska do bezpo­średniego spożycia czy doskonały dodatek do orzeź­wiających, owocowych koktajli. Poręczny kartonik z zakrętką o pojemności 330 ml ułatwia przechowy­wanie oraz transport produktu, zarówno w torebce jak i szkolnym plecaku. To nowe rozwiązanie, by legen­darny „serek z krówką” mieć zawsze przy sobie – tym razem w wygodnej formie do picia.

Pierwszą rzucającą się w oczy zasadą tworzenia przekąsek dla dzieci jest ich wielkość która musi być dostosowana do jednorazowych potrzeb milusińskiego. Podstawową jednostka pojemnościową dla młodszych dzieci jest pojemność ok. 90 g. Tego typu produkty znajdują się w portfolio m.in. Danone (Danonki/kubek, saszetka), Bakoma (Bakuś/kubek, saszetka). Firmy Piątnica (OSM) (jogurt Piątuś/kubek) i Grupa Mlekovita (serek Polski/kubek) są bardziej szczodre i oferują kubeczki do 150 g. W przypadku saszetek stosuje się też mniejsze gwinty nakrętek, które nie tylko pasują do mniejszych ust dziecka, ale są tak skonstruowane, że dziecko może sobie samo taki produkt odkręcić.

© sertop

Produkty te muszą mieć jedwabistą jednolitą strukturę oraz być w ulubionych dziecięcych smakach m.in. waniliowym, truskawkowym, czekoladowym czy karmelowym. Przekąski dla dzieci są ujęte w trzech typach produktów: serków homogenizowanych, deserów mlecznych i jogurtów.

W kategorii serków homogenizowanych przoduje Danone z ich kultową marką Danonki, Zott Polska z marką Tiger, Bakoma z marką Bakuś oraz Grupa Mlekovita z marką Polski. W grupie produktów deserowych wyspecjalizowali się Zott Polska oraz Bakoma. Bakoma posiada w swoim portfolio także deserki w trzech wersjach opakowań: małych kubeczkach, w dużych kubeczkach oraz saszetkach. Jogurty dla dzieci spotkamy w ofercie Piątnicy (OSM) pod marką Piątuś i Grupy Mlekovita (pod markami MiaMu i HoHo).

Kolejnym wyróżniającym tą kategorię produktów elementem jest stylistyka opakowań, która wyraźnie różnicuje te produkty od innych. Produkty dla dzieci najczęściej posiadają wystylizowane pod klienta dziecięcego postaci zwierząt, które niejednokrotnie stają się ambasadorami marki dla dzieci. Dziecko nie umiejąc czytać po obrazku ulubionego bohatera wybiera produkt i preferowany smak.

Ostatnią najmniej u nas popularną dziecięcą przekąską są paluszki lub figurki serowe. Zaletą tych produktów jest ich indywidualne opakowanie oraz przystępna ilościowa gramatura. Tego typu produkty znajdują się w portfolio Grupy Mlekovita (Paluszki MiaMu), Zott Polska (Tiger Paluszki i figurki) oraz Žemaitijos pienas (paluszki Pik-Nik Kids).

Aneta Będkowska Marketing Manager w Sertop

Aneta Będkowska Marketing Manager w Sertop

Serki topione to pożywna przeką­ska pomiędzy posiłkami zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, będąca doskonałym źródłem wapnia w naszym organizmie. – Zastoso­wanie tych produktów determinuje opakowanie oraz ich gramatura – mówi Aneta Będkowska, Marketing Mana­ger w Sertop – Do użycia domowego polecamy nasze 100 g kostki serków topionych np. Złotego Ementalera, Tylżyckiego czy Goudy pozwalające przygotować posiłek dla całej rodziny, natomiast poza domem idealnie spraw­dzą się serowe krążki Sertop z trójkątnymi porcjami ser­ków topionych o różnych smakach i z różnymi dodatkami do zjedzenia ‘na raz’ oraz jeden z naszych najnowszych produktów - serowe plastry, zabezpieczone folią przed wysychaniem, zapobiegającą dodatkowo marnowaniu żywności. Sery topione w plastrach stały się hitem tuż po ich wprowadzeniu na rynek. Ich zaletą jest dodatkowo stosunkowo duża, w porównaniu do innych produktów odporność na zmiany temperatury, która sprawia, że ide­alnie sprawdzają się w szkolnych lunch boxach.

Przekąski typu batonik twarogowy

Najnowszą na rynku polskim przekąską na bazie mleka są batoniki twarogowe najczęściej oblane polewą czekoladową. Pierwszym dostawcą tego typu produktów była litewska marka Magija. W jest ofercie znajdziemy m.in. batoniki twarogowe o smaku waniliowym, kokosowym, czekoladowym, waniliowym z mlekiem skondensowanym. Później do grupy producentów tego typu wyrobów dołączyła Grupa Mlekovita, która pod marką MiaMu posiada batoniki o smakach orzecha laskowego, wiśniowym, kokosowym, truskawkowym i waniliowym w polewie czekoladowej.

Strona 2 z 3