Przekąski: Coś na ząb

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2021 (108)
© łowicz (osm)

Przekąski mleczarskie to relatywnie duża grupa produktowa. Różnią się wyglądem, smakiem, konsystencją, opakowaniami i przynależnością do różnych grup asortymentowych. Niejednokrotnie kupowane są impulsowo, pod wpływem chwili lub ciekawości.

Cechy przekąsek

Przede wszystkim przekąski mleczarskie powinny wpisywać się w aktualne trendy związane ze zdrowym odżywianiem. Powinny być to produkty naturalne, jak najmniej przetworzone i opisywane jako produkty o wysokiej wartości odżywczej. Ponieważ ich surowcem podstawowym jest mleko, należy tak zaprojektować nowe produkty, by w jak największym stopniu wykorzystać dobrodziejstwa surowca. Przekąski mogą bowiem stanowić źródło naturalnego, pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka, które jest budulcem tkanek oraz źródłem energii.

Podział przekąsek mleczarskich

Przekąski mleczne stanowią dość niejednolitą grupę produktów spożywczych pochodzącą z różnych kategorii nabiałowych. Taki podział wynika z koncepcji ich zastosowania i użyteczności. Ich stosowanie spełnia rozmaite zadania i cele.

Przekąski mogą być szybką przekąską między posiłkami, ale także wygodnym produktem do zaspokojenia głodu poza domem: w szkole, w pracy, na wycieczkach jak i po treningu.

Odrębną kategorię stanowią przekąski dla młodszych dzieci. Muszą one dostarczać oczekiwanych przez rodziców wartości odżywczych, cechować się stosowną funkcjonalnością dostosowaną do wieku dziecka oraz wygodą stosowania, a także wpisać się w gusta małych klientów.

Przekąski do konsumpcji między posiłkami

Najbardziej popularnymi szybkimi przekąskami są serki homogenizowane w szerokim zakresie gramatur 130-200 g. Serki te produkowane są w wielu smakach m.in. waniliowym, truskawkowym, czekoladowym. Obecnie występują w wersjach zarówno klasycznej jak i bio. Pojawiają się też wersje wzbogacone w płatki owsiane, ciasteczka, z kawałkami czekolady (Danone). Najbardziej popularnymi opakowaniami są kubeczki z platynkami (Bakoma, Danone, Garwolin OSM, Maluta Nowy Dwór Gdański OSM, Mlekpol SM, Grupa Mlekovita, Łowicz OSM, Grupa Polmlek, Piątnica OSM, Jana ŚSM) lub saszetki z nakrętkami (Danone). Wadą takich przekąsek w kubeczkach jest konieczność posiadania łyżeczki, co może być kłopotliwe poza miejscem zamieszkania.

Szybką przekąską mogą też być serki topione. Łatwe do konsumpcji szczególnie te szczelnie zapakowane w trójkąty – dają szansę na szybkie zaspokojenie głodu i do tego w różnych odcieniach smaku. Są one produkowane z dodatkiem smakowym tj. kurki, wędliny, kurczak, ogórek, przyprawy, ziarno słonecznika. Tego typu produkty znajdują się w ofercie firm Hochland Polska, Grupy Mlekovita, Lactima oraz Sertop.

Anna Siuda, Kierownik Marketingu w Łowicz (OSM)

Anna Siuda

Kierownik Marketingu w Łowicz (OSM)

Coraz częściej, z większą dozą refleksji podchodzimy do przeką­sek i wybieramy produkty o do­brze zbilansowanej wartości od­żywczej. Dzięki temu w posiłkach typu „szybkie” i „do przekąszenia” miejsce słodkich i wysokokalorycznych przekąsek zaczynają zajmować pożywne produkty mleczne. W portfolio Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łowiczu znajdziemy kilka pozycji asortymentowych, które świetnie nadają się na przekąskę. Do takich produktów należy serek wiejski, który w naszej ofercie dostępny jest w opakowaniu 150 g w 3 wariantach: klasycznym, lekkim o obniżonej zawar­tości tłuszczu i bez laktozy. Serek wiejski zawiera tylko naturalne składniki i wysoką zawartość białka, dzięki czemu jest sycący. Dla zwolenników bardziej słodkich smaków polecamy serki homogenizowane w kubkach 180 g o smaku: waniliowym, truskawkowym oraz strac­ciatella lub w kubkach 150 g bez laktozy w wariancie naturalnym lub waniliowym z pokruszoną laską wanilii. Dla osób preferujących nieco mniej klasyczne smaki świetną propozycją są Jogurty z Mascarpone 130 g będące idealnym połączeniem delikatnego jogurtu z dodatkiem serka mascarpone, dzięki któremu zyskał kremowy smak i znakomitą konsystencję. Niebanalne połączenia dostępne są w 4 wariantach smakowych: malina-żurawina-słonecznik, śliwka-chia, brzoskwinia­-mango-siemię lniane oraz wiśnia-papryka chili. Jogurt z mascarpone to wykwintny, mleczny deser, który zado­woli najbardziej wymagające podniebienia.

Innym przykładem szybkiej, pożywnej i wygodnej w użyciu przekąski mogą być też indywidualnie zapakowane paluszki serowe. Tego typu produkty dla dorosłych znajdują się w ofercie Grupy Mlekovita pod marką Wypasione.

Joanna Kołodyńska, Dyrektor Marketingu Grupy Polmlek

Joanna Kołodyńska

Dyrektor Marketingu Grupy Polmlek

Aktualne trendy konsumenckie są mocno zróżnicowane i w za­leżności od sytuacji ewoluują w kierunku wspólnego goto­wania i celebracji posiłków, lub w kierunku żywności convenience. Oba kierunki mają wspólną cechę, bez względu na to, czy wybieramy samodzielne przygotowywanie dań od podstaw, czy sięgamy po wygodne przekąski i półprodukty. Znacznie większą uwagę niż przed pandemią przywiązujemy do pochodzenia żywności, do jej walorów prozdrowotnych, do prostego składu. Zdrowie, odporność to główne priorytety dla większości konsumentów, dlatego zmiana nawyków żywieniowych to bardzo popularna deklaracja. Nabiał w zbilansowanej, zdrowej diecie, zajmuje istotne miejsce i doskonale wpisuje się w prozdrowotne trendy żywieniowe. W propozycjach Polmleku na jesień mamy właśnie pyszne śniadaniowe przekąski, czyli cztery kompozycje smakowe na bazie soków tłoczonych i przecierowych z dodatkiem płatków owsianych, w tym dwie mają dodatek mleka, jedna mleczka kokosowego i dedykowana jest dla wegan, a ostatnia (z dodatkiem miodu) może być włączona do diety wegetariańskiej. Polmlek Breakfast to śniadanie zamknięte w wygodnej butelce o pojemności 300 ml. Gęste, pyszne i pożyw­ne. Dla dzieci proponujemy dwa nowe serki homoge­nizowane, bez barwników, konserwantów, bez syropu glukozowo-fruktozowego. Serki Polmlek Fiko i przyja­ciele mają gładką, lubianą przez dzieci konsystencję. Smak zawdzięczają dodatkowi prawdziwej laski wanilii oraz przecieru truskawkowego. Dla nieco starszych amatorów mlecznych przekąsek polecamy przepyszne jogurty z owsianką, bogate w błonnik i pełne kawałków owoców. Wiadomo że nawet w najzdrowszej diecie potrzebny jest czasem cheat meal, ale czy koniecznie trzeba sięgać wówczas po przetworzoną żywność? Polmlek proponuje chwilę przyjemności z doskonale od lat znanym deserem Poezja Lux, czyli pysznym puddin­giem z warstwą bitej śmietany na wierzchu. A na koniec plasterek sera Eko Fiko w ulubionym kształcie. Warto pamiętać, że przekąska w formie plasterka sera nie tylko dostarcza białka, wapnia, ale też neutralizuje odczyn pH w jamie ustnej, dzięki czemu pomaga zapobiegać próch­nicy. Jednym słowem mleczne przekąski powinny być stałym elementem diety zdrowego człowieka.

Przekąski do szybkiego zaspokajania głodu poza domem

Jednym z najczęściej pojawiających się problemów przy komponowaniu codziennego menu jest sytuacja, gdy musimy przez dłuższy czas przebywać poza domem bez gwarancji możliwości jakiejkolwiek konsumpcji na miejscu. Dlatego wówczas najlepiej wyposażyć się w produkty o wysokiej wartości odżywczej, szczelnie zamknięte, ergonomiczne i łatwe do utylizacji. Do tego typu opakowań należą butelki, które obecnie skrywają szeroką gamę napojów mleczarskich m.in. mleka smakowego, jogurtów, kefirów oraz maślanek i koktajli. Są produkowane najczęściej w gramaturach od 250 do 400 g. Zamykane są zakrętkami do wielokrotnego otwierania.

Zaistnienie na rynku z nowymi rodzajami przekąsek nie jest rzeczą prostą. Polska jest rynkiem wciąż tradycyjnym i wszelkie innowacje adaptują się z pewnym opóźnieniem. W Polsce nadal w wielu domach popularne jest przygotowanie kanapek do pracy, do szkoły czy na wycieczkę, co eliminuje wciśnięcie do wyjazdowego menu szybkiej przekąski.

Do największych producentów jogurtów w butelkach należą m.in.:

  • Bakoma
  • Danone
  • Lactalis Polska
  • Krasnystaw (OSM)
  • Grupa Mlekovita
  • Mlekpol (SM)
  • Piątnica (OSM)
  • Zott Polska.

W butelki pakowane są także maślanki:

  • Grupa Mlekovita
  • Mlekpol (SM)
  • Jana (ŚSM).

oraz kefiry:

  • Lactalis Polska
  • Jana (ŚSM)
  • Piaski (OSM)
  • Radomsko (OSM) oraz
  • Robico (ZUH).
Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Ser jest produktem podsta­wowym, kategoria sera dalej rośnie, a Polska w porównaniu z innymi krajami w Europie jest w rankingach nadal na dalekiej pozycji w stosunku do krajów z najwyższym pozio­mem konsumpcji tej kategorii. Patrzymy więc nie tylko optymistycznie w przyszłość, ale staramy się sprzyjać temu wzrostowi również poprzez nowe i ciekawe dla konsumentów produkty, które wprowadzamy na rynek. Ser to trzecia najbardziej wartościowa kategoria spo­żywcza w Polsce (wg Nielsen, po piwie i wódce). Jej sprzedaż wartościowa wynosi ponad 7 mld zł i cały czas dynamicznie rośnie, rocznie o 10,0% (wartość, Nielsen, MAT SEP 2020 vs. MAT SEP 2019). Hochland poleca szeroką gamę produktów, które zostały zapro­jektowane z myślą o spełnianiu potrzeb przekąsko­wych. Jednocześnie nasza bogata oferta od serów kremowych twarogowych Almette, poprzez całą paletę serów kremowych topionych Hochland, sery żółte plasterkowane, po sery pleśniowe Valbon, sprawia, że produkty te wciąż zaskakują mnogością przekąsek, do których można je zastosować. Przekąski cieszą się zainteresowaniem praktycznie przez cały rok. Firma stawia na smak, lokalnych dostawców i sprawdzonych partnerów biznesowych oraz przykłada ogromną wagę do jakości i pochodzenia surowców. Pamiętamy także o dodatkowych benefitach i wprowadzamy innowacje dotyczące produktów, składu i opakowań. Na początku roku w naszym portfolio pojawiła się wegańska marka Simply V – produkty takie jak plastry czy pasty to do­skonała, wysokiej jakości alternatywa dla tradycyjnych serów i odpowiedź na potrzeby konsumentów, którzy na półkach sklepowych poszukują vege-zamienników lub chcą urozmaicić codzienne menu. Wprowadziliśmy także nowe sery żółte w plastrach Hochland Sielski z jedynym takim na rynku zamknięciem na rzep. Kolej­na przełomowa innowacja, która wzbudza zaintereso­wanie wszystkich fanów słodkich smaków to Kanap­kowy czekoladowy serek twarogowy, który łączy smak pysznego naturalnego twarogu z czekoladą. Produkt jest dostępny w dwóch wariantach: standardowym – 130 g i wersji Mini 120 g. Poszerzając linię serków Kanapkowych o ten słodki wariant zwiększamy kate­gorię serków twarogowych. Dzięki niemu docieramy do nowych grup konsumentów – entuzjastów słodkich smaków, nie tylko dzieci. Poza tym „adresujemy” nowe okazje konsumpcji takie jak: drugie śniadanie, deser, przekąska. Nasz produkt wyróżnia się od konkurencji krótkim i naturalnym, czystym składem. Zachowując jednocześnie intensywny smak idealnie wpisuje się w koncept „serka z Charakterem”. Do rodziny znanych już Charakterków Kanapkowych dołącza nowa postać – Super Choco! Naszą nowość wspiera kampania reklamowa w prasie fachowej, w najbardziej popular­nych tytułach, a także szerokie wsparcie komunikacyj­ne w telewizji i internecie.

Stosunkowo młodą kategorią jest islandzki jogurt skyr, który znajduje się w portfolio mleczarni Piątnica (OSM) oraz koktajle z dodatkiem białka serwatkowego (Piątnica OSM).

Dla osób aktywnie uprawiających sport opracowywane są produkty o zwiększonej ilości białka czy witamin. Przykładem takich produktów są wyroby w linii Arla Protein (m.in. saszetki i butelki), Bakoma Men (butelki) oraz napoje mleczne proteinowe w linii Super Body Active Grupy Mlekovita (kartony z zakrętką).

Strona 1 z 3