Mleczarnia Cuiavia ofiarą niskich cen proszku mlecznego
Jak podała mleczarnia Cuiavia (OSM) w corocznej informacji, pierwszy kwartał 2023 r przyniósł spadki cenowe z poziomu 24 zł do 14,80 zł za kg. – W wyniku obniżek cen na światowych rynkach przychody ze sprzedaży mleka w proszku spadły miesięcznie o blisko 6 mln zł. Jeszcze w pierwszym kwartale liczyliśmy na to, iż spadki są chwilowe i koniunktura wróci najpóźniej w drugiej połowie roku. Dlatego właśnie w pierwszym półroczu utrzymywaliśmy zbyt wysokie ceny skupu mleka. Zważywszy, że cena surowca stanowi w kosztach Spółdzielni ponad 70%, a koszty energetyczne wzrosły również niebotycznie, i na zakup czynników energetycznych i wody musieliśmy wydać ponad 4 mln zł więcej aniżeli rok wcześniej. Widzimy, że zarówno koszt surowca, energii i wody stanowiły ogółem 86%.
– Pozycje, w których mogliśmy dokonać jakichkolwiek oszczędności przypada 14%. Dlatego też mimo, że na usługi remontowe przeznaczyliśmy mniej o 2 mln zł, na prowadzeniu sklepów 140 tys. mniej, na kosztach reprezentacji i reklamy 55 tys. zł, to jest kropla w morzu w porównaniu do potrzeb – przyznał Zarząd mleczarni.
Mimo działań oszczędnościowych strata na koniec 2023 r. wynosiła 10,65 mln zł i w kwocie 4,38 mln zł zostanie pokryta z funduszu zasobowego, natomiast w pozostałej części z przyszłych zysków osiągniętych w latach następnych.
– Zrobiliśmy wiele, żeby te straty ograniczyć i utrzymać surowiec, natomiast działania inwestycyjne i działania reorganizacyjne, które podjęliśmy czyli budowę fotowoltaiki 550 kW, oraz przyjęcie kotłowni od Veolii powinno w tym roku przynieść około 4 mln oszczędności, co pozwoli przy wzroście produkcji i sprzedaży mozolnie odrobić straty.
Cuiavia (OSM) współpracuje aktualnie z takimi sieciami handlowymi jak Kaufland, Carrefour, Polomarket, Stokrotka, SPAR, Market Eska, Intermarche, E. Leclerc, Twój Market, Eurocash, Delikatesy Centrum, Lewiatan, BSS Sieci. Produkty spółdzielni znajdują się pod markami własnymi sieci Polomarket i Kaufland.