1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Mleczarnia w Kole odpowiedziała na decyzję UOKiK

Źródło: Koło (OSM)
Autor: Janusz Górski

W dniu wczorajszym UOKiK opublikował swoją decyzję, w której zakwestionował wybrane praktyki mleczarni Koło (OSM). Dziś publikujemy odpowiedź Zarządu mleczarni na decyzję UOKiK. Oto jej tekst

– Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Kole oświadcza, że w poczuciu odpowiedzialności za swoje działania, które mogą wpływać na podmioty współpracujące, a w szczególności rolników-dostawców mleka, działa zgodnie z prawem i respektuje zapisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.

 

– W związku z decyzją Prezesa UOKiK wydaną wobec OSM w Kole, Spółdzielnia wskazuje, że została ona wydana po ostatecznym uzgodnieniu w dniu 15.02.2024 roku zaproponowanych przez Spółdzielnię zmian w treści stosowanych wzorów umów, które były zawarte w 2015 r. przed wprowadzeniem ustawy o tzw. przewadze kontraktowej. 

Decyzja Prezesa UOKiK wydana wobec Spółdzielni nie wskazuje na udowodnienie stosowania niewłaściwych praktyk, a jedynie na uprawdopodobnienie ich stosowania. 

Wątpliwości UOKiK dotyczyły: 

1. Jeśli chodzi o kwestię zmiany cennika, dotychczasowe zapisy umowne w ocenie UOKiK nie były wystarczające i wymagały doprecyzowania uprawnień dostawcy jako podmiotu współpracującego ze Spółdzielnią.

2. W kwestii weryfikacji badań dostarczonego mleka, Spółdzielnia w praktyce wykonywała dodatkowe badania jakościowe mleka na wniosek dostawcy i najczęściej kończyły się one wynikiem korzystnym dla rolnika. Natomiast jedynym zarzutem UOKiK było, że wykonywane są w tym samym laboratorium powiązanym kapitałowo ze Spółdzielnią. 

3. Odnosząc się do stosowanego zapisu umownego o konieczności zwrotu części wypłaconej wcześniej tzw. premii lojalnościowej przez dostawców, którzy zmienili odbiorcę, Spółdzielnia wprowadziła zmiany, a Zebranie Przedstawicieli je zaakceptowało. Jednocześnie w ostatnich latach Spółdzielnia nie dochodziła zwrotu tych premii lojalnościowych na drodze sądowej.

W ocenie Spółdzielni we wszystkich trzech obszarach, które były w kręgu zainteresowania UOKiK, Spółdzielnia działała zgodnie z prawem, jednak by rozwiać wątpliwości, Spółdzielnia postanowiła zawrzeć w umowach zmiany, zwłaszcza wprowadzające dodatkowe uprawnienia dla dostawców, które zostały zaakceptowane przez UOKiK.

Podkreślamy, że UOKiK nie nałożył na naszą Spółdzielnię kary. Zaproponowane warunki, zgodnie z decyzją wypełnimy w uzgodnionych terminach.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania