DMK dekarbonizuje się. Spala biometan z recyklingu odpadów
Aby osiągać cele klimatyczne największa spółdzielnia w Niemczech prowadzi konwersję floty pojazdów do odbioru mleka poprzez zastosowanie paliwa bio-LNG przyjaznego dla klimatu. Jak twierdzi Zarząd spółdzielni pozwala to zaoszczędzić około 99% emisji CO2. Aż 5% całkowitej emisji Grupy DMK pochodzi z obszaru dostaw mleka z gospodarstw, przy czym największy udział ma własna flota pojazdów do odbioru mleka. W tym miejscu firma upatruje potencjał do redukcji emisji. Pierwsze trzy ciężarówki do odbioru mleka zasilane paliwem o niskiej zawartości CO2 są już eksploatowane w zakładzie w Edewecht, a do końca 2024 r. ma tam stopniowo zostać uruchomionych łącznie 13 pojazdów.
W drugim etapie nastąpi wdrożenie nowego napędu do pozostałej floty DMK stacjonującej w innych lokalizacjach. W sumie do 2027 r. wszystkie 80 pojazdów do odbioru mleka DMK ma zostać przebudowanych, co pozwoli zaoszczędzić około 13 500 ton CO2 rocznie.
– Przekształcenie naszej floty na bio-LNG to ważny krok w zmniejszaniu naszego śladu węglowego. Nadal nie jest jasne, czy flota samochodów ciężarowych będzie w przyszłości eksploatowana w sposób zrównoważony z wykorzystaniem elektromobilności lub technologii wodorowej. Dzięki bio-LNG jako technologii pomostowej pomiędzy olejem napędowym a napędem przyszłości, już pracujemy nad dekarbonizacją naszej floty i jesteśmy dumni, że jesteśmy pierwszą spółdzielnią mleczarską, która poszła tą drogą. Chcemy nadal wywiązywać się z naszej odpowiedzialności jako duży producent żywności i pokazywać, że możemy i chcemy się zmieniać. Jasne jest jednak również, że możemy tego dokonać tylko wspólnie i że potrzebujemy również ram politycznych, które wspierają przedsiębiorstwa na ich drodze – powiedział Thomas Hermann, Dyrektor Operacyjny ds. Zarządzania Łańcuchem Dostaw w Grupie DMK.
Razem na rzecz jutra
Ponieważ projekt stanowi ważny kamień milowy dla DMK w osiąganiu własnych celów klimatycznych, firma zaangażowała do współpracy doświadczonych partnerów. Nowe podwozie z napędem na bio-LNG pochodzi od producenta samochodów ciężarowych Volvo. Podstawą dostaw przyjaznego dla klimatu paliwa jest umowa dostaw z Alternoil GmbH ze Steinfeld i Wilhelm Hoyer BV & Co. z Visselhövede. Obie firmy pracują poprzez wspólną spółkę HALNG nad dalszą rozbudową ogólnokrajowej sieci stacji benzynowych na rzecz klimatu -paliwa neutralne. Ponadto bio-LNG produkowany jest również w naszym własnym zakładzie w Burghaun niedaleko Fuldy. Paliwem alternatywnym jest biometan, który pochodzi m.in. z certyfikowanego recyklingu odpadów biologicznych.
Na terenie zakładu w Edewecht DMK wraz z firmą Hoyer-Alternoil LNG GmbH (HALNG) zbudował stację napełniania bio-LNG i uruchomił ją w maju tego roku. Jest ono obsługiwane przez firmę Alternoil i zapewnia tankowanie pojazdów do odbioru mleka na miejscu. Stacja paliw jest dostępna nie tylko dla własnej floty DMK, ale może być również wykorzystywana przez współpracujących spedytorów. W ten sposób DMK wspiera rozbudowę sieci stacji paliw i promuje wykorzystanie przyjaznego dla klimatu napędu poza własną flotą.