Agrial rozwija się dzięki dywizji mleczarskiej
W roku naznaczonym gwałtownym wzrostem kosztów przemysłowych (energia, opakowania itp.) oraz 15% wzrostem cen surowców rolnych (zboża, mleko, nawozy itp.) z powodu inflacji, rolno-spożywczy holding Agrial uzyskał blisko 6,9 mld euro przychodów. Zysk netto firmy sięgnął 62 mln euro, czyli 0,9% wartości sprzedaży. Na dorocznym walnym zgromadzeniu delegaci zatwierdzili sprawozdania finansowe i głosowali za zwrotem prawie 29 milionów euro 12 tysiącom członków spółdzielni (około połowy dochodu netto).
Agrial ocenił wyniki finansowe jako stabilne w obliczu kolejnych kryzysów wpływających zarówno na działalność rolniczą, jak i rolno-spożywczą (COVID-19, wojna na Ukrainie, niedobory zasobów, susze itp.). Firma potwierdza również zasadność ambitnego planu inwestycyjnego, który wyniósł w 2022 r. prawie 180 mln euro.
Agrial odnotował wzrost udziałów w rynku, zarówno w produkcji roślinnej, jak i paszowej, a jej lokalna obecność została wzmocniona poprzez rozwój wiejskich sklepów LaMaison.fr, w których sprzedaż wzrosła o ponad 30% od 2019 r.
Francuscy mleczarze – członkowie Agrial mogą pochwalić się, że cześć mleczarska biznesu osiągnęła dobre wyniki dzięki korzystnym cenom, natomiast miniony rok był trudniejszy dla dywizji mięsnej oraz bardziej skomplikowany dla dywizji napojów i świeżych produktów. W dywizji produktów świeżych podjęto reorganizację działań w różnych krajach i pierwsze oznaki ożywienia są już widoczne. Jeśli chodzi o dział napojów, wciąż musi on zmagać się ze strukturalnym spadkiem na rynku cydru we Francji, co znacznie komplikuje wzrost cen w czasie, gdy koszt szkła osiąga rekordowy poziom.
Dział mleczarski Agrial w kilku kluczowych liczbach:
3810 członków rolników, w tym 2900 produkujących konwencjonalne mleko krowie, 350 wytwarzających mleko ekologiczne, 560 wytwarzających mleko kozie i 40 – ekologiczne mleko kozie.
29 zakładów przetwórczych we Francji i za granicą,
130 krajów, rynków zbytu,
5300 pracowników.