1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Wolumen zakupu śmietan spadł o 4%

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© gfk polonia

Jak powiedział Forum Mleczarskiemu Handel Grzegorz Mech, Business Development Manager w GfK Polonia Consumer Panels & Services: – Kategoria śmietany w 2022 r. była warta prawie 1,5 mld zł (zakupy dokonywane przez gospodarstwa domowe na swoje potrzeby, tzn. przynoszone do domu). Została zakupiona przez 96% polskich gospodarstw domowych, podobnie jak w analogicznym okresie rok wcześniej – liczba nabywców utrzymuje się na wysokim, stabilnym poziomie.

– Przeciętnie gospodarstwo domowe kupiło w ciągu roku nieco ponad 10 l śmietany i wydało na nią ponad 110 zł. Kategoria znalazła się w koszyku ponad 23 razy, tzn. była kupowana średnio co 2 tygodnie. Całkowity wolumen zakupów kategorii spadł rok do roku (2022 vs 2021) o ok. 4%, a ich wartość wzrosła w tym samym czasie o nieco ponad 13%. Wskazuje to jednoznacznie na dynamiczny wzrost cen w analizowanym okresie. Średnia cena zakupu śmietany wzrosła w 2022 r. o nieco ponad 18% w odniesieniu do okresu rok wcześniej, a więc o ok. 4 pp więcej niż wyniósł średnioroczny wskaźnik inflacji (14,4%) – podkreślił nasz rozmówca.

– O śmietanie można mówić (od razu przepraszam za to sfomułowanie producentów, z których wielu może poczuć się urażonymi) jako produkcie „mało różnicującym” – w końcu każda z nich ma określoną zawartość tłuszczu i jest biała. Podobne w tym kontekście kategorie to np. cukier czy sól. Zatem wydawać by się mogło, że produkty marek własnych mają tutaj duże pole do popisu i jako, co do zasady, produkty tańsze powinny dominować. Jeżeli „śmietana to śmietana”, jak zapewne wielu nabywców by powiedziało, to cena powinna grać kluczową rolę. Okazuje się jednak, że produkty markowe nadal stanowią większość w zakupach polskich gospodarstw domowych – wolumenowo prawie 60%, a 2/3 w ujęciu wartościowym. Widać jednak, że udziały marek własnych w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosły, co wskazuje na przenoszenie zakupów do produktów tańszych i jest, podobnie jak w innych kategoriach, związane z sytuacją ekonomiczną, wzrostem kosztów utrzymania i rosnącym znaczeniem zachowań „smart” w zakupach. Smart shopperzy to aktualne ok. 3/4 nabywców w Polsce – dodał Grzegorz Mech.

Warte przeczytania