1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Konsumenci zaciskają pasa

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© włoszczowa (osm)

Czy inflacja i rosnąca ostrożność konsumentów na zakupach wpływa na strukturę sprzedaży nabiału ogółem oraz serów podpuszczkowych – o to zapytaliśmy dr. Ryszarda Piziora, Prezesa Zarządu mleczarni Włoszczowa (OSM).

– Zdecydowanie tak – skomentował dr Ryszard Pizior – gdyż konsument zaczął troszczyć się o stan swojego portfela. – Ekonomiści wyliczyli, że wcześniej wydawaliśmy około 27% budżetu domowego na żywność, a obywatele państw zachodnich – zdecydowanie poniżej 20%. Trzeba oczywiście pamiętać o poziomie ich i naszych dochodów. Zwróćmy uwagę, że w czasie pandemii zaczęliśmy wydawać więcej jako społeczeństwo. Wzrost kosztów nastąpił pod koniec 2021 r. i od tego czasu mamy silną tendencję wzrostową. Wzrost cen produktów mleczarskich na półce to już grubo ponad 40%.

– Popatrzmy teraz globalnie: zmniejsza się eksport serów i masła z UE, a rośnie eksport z USA. Jako Europa – słabniemy. W Polsce wciąż utrzymuje się dodatnia 2,5-procentowa dynamika skupu mleka, ale w innych krajach europejskich ta wartość jest już ujemna. Powróćmy do naszego kraju: w sytuacji wzrostu kosztów, rat kredytów, jest duża grupa konsumentów, także emerytów i rencistów, którzy muszą liczyć wydatki. Wpływ tej sytuacji widać w koszyku zakupowym. Konsumenci zaczynają zaciskać pasa i obawiać się o swoje budżety. Ale mimo to nie zamierzamy zmieniać profilu produkcji i wytwarzać wyrobów seropodobnych.

– Na szczęście konsumenci nadal uważają, że najważniejsze jest ich zdrowie, a produkty mleczarskie i tłuszcz mleczny wpisują się w te potrzeby. Dlatego w naszej diecie nie powinno zabraknąć produktów mleczarskich, w tym serów – powiedział dr Ryszard Pizior, Prezes Zarządu mleczarni we Włoszczowie (OSM).

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania