
Nie tylko młodzi dbają o zdrowie

Zapytaliśmy Justynę Tederko, dyrektor Departamentu Produktów Świeżych w Intermarché jakie istotne trendy w handlu nabiałem narodziły się lub rozwijały w minionym roku? Jaka jest siła poszczególnych trendów?
– Trendy to silny element rozwoju w każdej kategorii, nie tylko nabiałowej. W tej kwestii panuje duża otwartość na wszelkiego rodzaju nowości. Dostawcy są przygotowani na rosnącą świadomość społeczeństwa. Jeżeli jednak mowa o nabiale, to jest kilka kluczowych elementów, na których ta kategoria budowała swój rozwój asortymentowy. Chodzi przede wszystkim o ciągle rosnącą świadomość zdrowotną. Coraz więcej osób z odpowiedzialnością i świadomie dba o zdrowie. Już nie tylko młodzi chcą wyglądać dobrze, trend ten rozwija się wraz z wiekiem, stylem życia. Tworzą go zarówno młodzież i pracownicy fizyczni, jak i seniorzy.
– Dlatego konsumenci poszukują produktów o korzystnym wpływie na zdrowie, o niskim indeksie glikemicznym, produktów bez laktozy, a także tych odpowiadających na różnego rodzaju zapotrzebowania w dietach. Poza tym obserwujemy wzrost popularności produktów wysokobiałkowych takich jak jogurty pitne, batony proteinowe, mleka itp. Producenci, widząc potencjał oraz szerokie zainteresowanie produktami wysokobiałkowymi, spełnili oczekiwania konsumentów i odpowiedzieli na zapotrzebowanie. Białko wspomaga budowę mięśni, regeneruje i daje poczucie sytości, stąd też popularność tego makroskładnika wśród osób aktywnych fizycznie. Coraz więcej klientów sięga po diety typu keto i low carb, które stają się z roku na rok bardziej popularne – zapewnienie produktów spełniających te oczekiwania jest zatem zadaniem producentów i sieci handlowych, czyli naszym. Kolejnym elementem jest naturalny i prosty skład. Coraz większa świadomość konsumenta wymusza na producentach stałe prace nad składem produktów, czystością etykiet, klarownym przekazem. Wzrasta także znaczenie zrównoważonej produkcji oraz stosowanie opakowań biodegradowalnych lub nadających się do recyklingu – dodała nasza rozmówczyni.
– Regionalizm to kolejny rosnący trend: konsument docenia produkty pochodzące z lokalnych gospodarstw, szuka produktów regionalnych, typowych dla danego obszaru czy regionu naszego kraju. Jest to także jeden z istotnych czynników decydujących o preferencjach i wyborach zakupowych, dlatego jako sieć Intermarché przykładamy ogromną wagę do współpracy z lokalnymi dostawcami.
– Następny czynnik, czyli innowacyjne smaki i wygoda, to łączenie tradycyjnego smaku nabiału z nowymi dodatkami, np. z liczi, pistacjami itp. I ostatni element to zmiany nawyków zakupowych. Coraz bardziej wyedukowani klienci szukają produktów funkcjonalnych, które mają nie tylko smakować, ale także – a w zasadzie przede wszystkim – dostarczać korzyści zdrowotnych. Często produkty te bywały mało smaczne, dziś producenci i w tej materii odrobili swoją lekcję. Te wszystkie obszary kształtowały rynek nabiału w roku 2024, a producenci poprzez swoje strategie dostosowywali do nich produkcję czy rewitalizację obecnej gamy wyrobów. Myślę, iż trend ten utrzyma się w kolejnych latach. Należy tu jednak zaznaczyć, iż nowe trendy nie wpływają na popularność klasycznych produktów mleczarskich, bo te znane konsumentom od lat nadal bronią swoich pozycji – podkreśliła Justyna Tederko, dyrektor Departamentu Produktów Świeżych w Intermarché.