Twarogi będą dalej rosły
– Kategoria serów białych typu twarogowego odnotowała w ostatnim roku (październik 2023 – wrzesień 2024) wzrost pod względem zakupionego wolumenu o 4,9% (do ponad 138 tys. ton) w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej – powiedział Forum Mleczarskiemu Michał Polak, junior consultant w panelu gospodarstw domowych CPS GfK / YouGov. – Wartość zakupów kategorii wzrosła nieco bardziej – o 6,9% (do 2,64 mld zł), a to za sprawą wyższej średniej ceny (+1,9%) w tej kategorii. Produkty kupowane są przede wszystkim jako pakowane – stanowią one nieco ponad 93% pod względem zakupionego wolumenu. Sery twarogowe kupowane na wagę stanowią zaledwie ok. 6,5% zakupów całej kategorii w ujęciu wolumenowym. Proporcja ta utrzymuje się na podobnym poziomie w obu analizowanych okresach.
– Jako surowiec (rodzaj mleka) używany do produkcji twarogów dominuje mleko krowie. Sery twarogowe z mleka krowiego stanowiły w ostatnim analizowanym roku nieco ponad 80% (udział w wolumenie zakupów kategorii), choć odnotować należy, że udział ten nieco się obniżył – głównie na rzecz serów z mleka mieszanego. Sery z mleka mieszanego stanowią prawie 19% wolumenu zakupów. Na trzecim miejscu, ale z bardzo małym udziałem (poniżej 1%), uplasowały się sery twarogowe z innego rodzaju mleka (np. kozie, owcze).
– W kategorii serów białych typu twarogowego dominuje forma klinka/rożka (ponad 18% udziału w wolumenie zakupów kategorii w ostatnim analizowanym roku), a w dalszej kolejności – z podobnym udziałem – wiaderka. Na trzecim miejscu są kostki (udział 13,6% w ujęciu wolumenowym). Jeśli chodzi o rodzaj sera, to w analizowanej kategorii dominują twarogi (bez mała 72% zakupów pod względem udziału w zakupionym wolumenie). Na drugim miejscu znajdują się sery mozzarella (z udziałem 10,5%), a na trzecim – ser mascarpone (prawie 8% udziałów w wolumenie zakupów kategorii). Czwarte miejsce zajmują sery feta (6,4% zakupów kategorii). Pozostałe wyroby w tej kategorii stanowią w sumie zaledwie 3,4%.
– Dominujące miejsce zakupu produktów z kategorii serów typu twarogowego to dyskonty. Dodatkowo ich udział w wolumenie zakupów kategorii wzrósł w ostatnim analizowanym roku z nieco ponad 55% do prawie 58%. Osiągnięto ten wzrost kosztem hipermarketów i sklepów małoformatowych, których udziały się zmniejszyły. Udział supermarketów pozostał na względnie stałym poziomie. Najwięksi gracze (jako LO – label owners, właściciele marek) na rynku serów twarogowych to: Biedronka – 29,8% udziału pod względem zakupionego wolumenu (w okresie październik 2023 – wrzesień 2024), Lidl – 13,1%, Lactalis Polska – 8,5%, Piątnica OSM – 6,1% oraz Mlekovita – 5,0%. Widać wyraźnie, że istotnym segmentem w kategorii są produkty marek własnych detalistów.
– Zakupy kategorii wykazują sezonowość – najwyższe są w 1 i 4 kwartale, z kolei kwartał drugi i w szczególności trzeci to okres niższych zakupów tej kategorii. Jako że znaczną część kategorii stanowią twarogi, warto przyjrzeć się dokładniej temu segmentowi. Zakupiony wolumen twarogów wzrósł o 2,2% (do ponad 99 tys. ton). Ciekawe, że wartość zakupów tych produktów wzrosła tylko o 1,1% (do 1,55 mld zł). Stało się tak dlatego, że średnia cena twarogów w ostatnim analizowanym roku (październik 2023 – wrzesień 2024) zmniejszyła się o 1% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jest to istotna informacja, zwłaszcza w odniesieniu do nadal dość wysokiej inflacji. Analogicznie jak cała kategoria, także i twarogi są kupowane przede wszystkim w dyskontach. Nie może być inaczej, skoro ten segment wyraźnie dominuje w całej grupie serów typu twarogowego. Podobnie jak w przypadku całej kategorii, dyskonty zwiększyły swój udział kosztem hipermarketów i sklepów małoformatowych. Zasadne wydaje się – jako swego rodzaju prognoza – stwierdzenie, że w najbliżej przyszłości kategoria będzie się rozwijać, a wolumen zakupów dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe nadal będzie rósł. Na to przynajmniej wskazuje analiza zmian wskaźników konsumenckich w ostatnim analizowanym okresie – podsumował Michał Polak, junior consultant w panelu gospodarstw domowych CPS GfK / YouGov.