1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Grupa klientów produktów „high protein” wyraźnie wzrosła

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© gfk
© gfk
© gfk

– Dieta wysokobiałkowa koncentruje się na zwiększeniu udziału produktów bogatych w białko w codziennym jadłospisie – powiedział Grzegorz Mech, Business Development Manager Consumer Panel Services GfK / YouGov. – Zwykle ma na celu nie tylko wspieranie redukcji masy ciała, ale również przyczynia się do poprawy przebiegu wielu procesów metabolicznych, w tym wzrostu i regeneracji masy mięśniowej. Często kojarzona jest więc z osobami uprawiającymi sport. Produkty bogate w białko to przede wszystkim chude mięso, jaja, mleko i przetwory mleczne, rośliny strączkowe, orzechy i zboża. W ofercie handlowej są także gotowe produkty proteinowe oraz odżywki białkowe (suplementy białkowe). Producenci często umieszczają na swoich produktach informację, że są one „high protein”, czyli właśnie bogate w białko.

– Przeanalizujmy zakupy produktów oznaczonych jako wysokobiałkowe (high protein), jakich dokonały polskie gospodarstwa domowe w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy br. Jako całą kategorię produktów białkowych przyjmiemy wyroby oznaczone jako „high protein”, a więc jogurty (owocowe i naturalne), kefir, desery mleczne, sery (twarożki, serki homogenizowane i serki do smarowania pieczywa), napoje mleczne, napoje probiotyczne, mleko (świeże i UHT), batony czekoladowe i inne, roślinne zamienniki nabiału (plant based dairy) oraz kawę mrożoną – zaskakujące, ale w tej kategorii także są produkty oznaczone jako high protein. Tak zdefiniowana kategoria znalazła nabywców w prawie 65% polskich gospodarstw domowych, a ich liczba, w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, wzrosła o ok. 6,5 pp., co oznacza pozyskanie ponad 880 tys. nowych nabywców.

– Dynamicznie rok do roku wzrosły wolumen i wartość zakupów kategorii – w obu przypadkach o ponad 40%. Warto w tym miejscu podkreślić, że średnia cena w całej kategorii praktycznie nie uległa zmianie, co w sytuacji wysokiej inflacji jest ewenementem. Najpopularniejsze segmenty spośród analizowanych produktów wysokobiałkowych to jogurty (zakupu wysokobiałkowych jogurtów owocowych dokonano w 2024 r. w 47% gospodarstw domowych, a jogurtów naturalnych – prawie 24%), batony i desery mleczne (ponad 19% w obu przypadkach), a w dalszej kolejności: twarożki, napoje mleczne i serki homogenizowane. Wszystkie analizowane segmenty pozyskały w ciągu pierwszych 8 miesięcy bieżącego roku znaczącą liczbę nabywców w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Jogurty owocowe stanowią ponad 44% kategorii w ujęciu wolumenowym i ponad 38% wartościowo. Na kolejnych pozycjach uplasowały się desery mleczne (ponad 14% wolumenowo i prawie 17% wartościowo), a potem jogurty naturalne (13% i 10%) i napoje mleczne (ponad 10% wolumenu zakupów i prawie 8% ich wartości). Interesującym segmentem są batony, które odpowiadają jedynie za nieco ponad 3% wolumenu zakupów kategorii „high protein”, ale stanowią ponad 14% wydatków na kategorię – dodał Grzegorz Mech, Business Development Manager Consumer Panel Services GfK / YouGov.

Więcej na ten temat w raporcie w Forum Mleczarskie Handel 6/24.

© gfk

Warte przeczytania