
Rośnie sprzedaż masła w Polsce

– W okresie styczeń – maj 2024 wartość sprzedaży masła w sklepach w Polsce spadła o 10% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Co ważne, jest to spadek spowodowany wyraźnie niższymi cenami niż w roku ubiegłym, ponieważ w tym samym czasie liczba sprzedanych opakowań masła wzrosła aż o 11% – powiedział Forum Mleczarskiemu Handel Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych CMR. – Za ten wzrost odpowiadają przede wszystkim dyskonty, gdzie wzrosła zarówno liczba paragonów, na których znalazło się masło (o 12%), jak i właśnie liczba jego sprzedanych opakowań – o 21%.
– Ta różnica w dynamice wzrostu liczby paragonów z masłem oraz liczby sprzedanych opakowań może być spowodowana częstymi promocjami w tym kanale sprzedaży, które wymagają od klientów zakupu więcej niż jednego opakowania. Znaczenie dyskontów dla sprzedaży tej kategorii rośnie z roku na rok. W okresie styczeń – maj 2024 wygenerowały one aż 65% wartości sprzedaży całej kategorii masła, co oznacza wzrost o 1 p.p. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Warto przy tym zauważyć, że już 3 na 4 opakowania masła w Polsce są nabywane w dyskontach, które kuszą konsumentów niższymi cenami (przede wszystkim produktów marek własnych) oraz wspomnianymi już promocjami cenowymi. W tym samym czasie spada sprzedaż masła w sklepach małoformatowych do 300 m2, gdzie w okresie styczeń – maj 2024 wartość sprzedaży tej kategorii zmalała o 11%, a liczba sprzedanych opakowań – o 13% – dodał nasza rozmówca.
– W związku z rosnącym znaczeniem dyskontów, rośnie także – co nie powinno dziwić – znaczenie marek własnych. W okresie od stycznia do maja bieżącego roku marki własne stanowiły 46% wszystkich sprzedanych opakowań masła w sklepach w Polsce, generując przy tym niemal 38% wartości sprzedaży całej kategorii. Jedynym producentem będącym w stanie nawiązywać równorzędną walkę z produktami marek własnych jest SM Mlekovita, której produkty w tym samym okresie stanowiły 36% wszystkich sprzedanych opakowań masła. Warto zaznaczyć przy tym, że w dyskontach – „królestwie” marek własnych – aż 58% wszystkich sprzedanych opakowań masła stanowiły właśnie marki własne. Należy odnotować, iż tak wysokie wyniki marki własne osiągają mimo ograniczonej dystrybucji. Znajdziemy je w tylko 3 na 10 sklepów, ale w tym wypadku można powiedzieć, że liczba tych sklepów nie ma żadnego znaczenia. Skoro marki własne opanowały dyskonty, generujące niemal 2/3 wartości sprzedaży masła, nie ma wielkiego znaczenia fakt, że w sklepach małoformatowych, odpowiadających z kolei tylko za 13% wartości sprzedaży masła, znajdziemy je jedynie w co piątej placówce. Niewątpliwie klienci sklepów w Polsce tak chętnie sięgają po masło sprzedawane pod marką własną w dużej mierze ze względu na cenę. Podczas gdy w okresie styczeń – maj 2024 średnia cena za kilogram masła wynosiła 22,97 zł, cena za kilogram masła marek własnych była aż o 17% niższa i wynosiła 19 zł.