Spożycie nabiału w Rosji rośnie
Członkowie Krajowego Związku Producentów Mleka (Sojuzmołoko) i Grupy X5 odbyli sesję analityczną na temat sytuacji na rynku mleczarskim w Rosji. Podczas spotkania uczestnicy omawiali aktualne problemy branży, trendy konsumenckie, kwestie interakcji pomiędzy organizacjami branżowymi a producentami produktów mlecznych oraz inne istotne tematy. W swoim raporcie Dyrektor Generalny Soyuzmoloko Artem Bełow zauważył, że spożycie produktów mlecznych w ciągu pierwszych sześciu miesięcy wzrosło o 6%.
Liderami wzrostu popytu w tej kategorii były śmietanka, lody, jogurty i sery. Jednocześnie ceny detaliczne przetworów mlecznych w okresie styczeń-lipiec 2024 r. (r/r) wzrosły o 5,6%, a artykułów spożywczych ogółem o 10,1%. Według szefa związku kategoria nabiału w dalszym ciągu jest deflatorem w gospodarce. Jednocześnie wzrost kosztów produkcji przetworów mlecznych następuje w całym łańcuchu – od kosztów paliw i smarów, pasz, urządzeń i części zamiennych, kosztu środków kredytowych w związku ze wzrostem stopy procentowej po wzrost płac. Tym samym wskaźnik kosztów operacyjnych produkcji mleka surowego (RMCI) w czerwcu 2024 r. pozostaje wyższy od poziomu z czerwca 2023 r. o 11,5%, a koszty przetworzenia wzrosły o 14% w produkcji mleka spożywczego, o 16% w produkcji mleka masło 15% – do produkcji śmietany, twarogu, serów.
Ze swojej strony Natalia Bogdanowa, Dyrektor ds. Zarządzania kategorią produktów świeżych i ultraświeżych w firmie Piateroczka, zwróciła uwagę na kluczowe trendy, które zmieniają konsumentów i rynek. Należą do nich przyspieszenie zmian w potrzebach nowych pokoleń, rozwój konsumpcji online, dalsza dbałość o zdrowy tryb życia i świadome odżywianie. Jednocześnie, pomimo wzrostu siły nabywczej, utrzymuje się tendencja do racjonalnej konsumpcji. Dla 80% populacji cena i jakość pozostają kluczowymi czynnikami przy zakupie produktów spożywczych.
Według Nielsena produkty mleczne stanowią około 24% sprzedaży detalicznej i około 13% rynku internetowego. Jednocześnie kategoria „Mleko” znalazła się w TOP 20 pod względem znaczenia dla wszystkich grup kohort nabywców (seniorzy, dorośli, młodzież, dzieci itp.). W większości przypadków na pierwszym miejscu wśród produktów znajduje się „mleko pasteryzowane”. Zaufanie do jakości jest ważnym czynnikiem dla prawie połowy kupujących, a jego znaczenie rośnie. Drugim najważniejszym czynnikiem wyboru jest niska cena, w pierwszym kwartale 2024 roku jej znaczenie spadło.