Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Forum Mleczarskie Handel 3/2018 (88)

Urszula Chojnacka

Jogurty naturalne:

Wiele odcieni naturalności

Jogurt naturalny ma dziś wiele odmian – począwszy od formy gęstej, która czyni go pełnoprawnym samodzielnym posiłkiem, poprzez wersję półpłynną, po wariant przeznaczony do picia, który szerzej pojawił się najpóźniej. Wśród tego wydawałoby się i tak szerokiego wyboru konsumenci mają jeszcze do dyspozycji różne „specjalizacje”, takie jak jogurty łagodne, bezlaktozowe, wydania bio lub produkty z rodzaju funkcjonalnych. Co więcej, producenci zadbali również o to, by na półkach sklepowych obok najbardziej tradycyjnego jogurtu z mleka krowiego coś dla siebie znaleźli także amatorzy kozich lub owczych przysmaków.

Jogurt śmiało można określić mianem produktu wszechstronnego – odżywczego, sycącego, a jednocześnie dietetycznego i lekkostrawnego – stąd jego ogromna popularność we wszelkich dietach. Na tym jednak wachlarz jego możliwości się nie kończy – nie mniej ważna jest pełniona przez niego rola antidotum na problemy wynikające z kuracji antybiotykowej, kiedy trzeba uzupełnić niedobory w mikroflorze bakteryjnej. Wszechstronność w przypadku jogurtu oznacza również wiele możliwości zastosowań kulinarnych – począwszy od sałatek, poprzez pikantne dipy, po słodkie potrawy i koktajle. W tym wszystkim najlepiej odnajduje się jogurt naturalny, który znajdziemy w ofercie wielu polskich spółdzielni mleczarskich oraz działających na naszym rynku firm. Najczęstszą jest jednak forma naturalnej przekąski jak i pożywnego śniadania w połączeniu z płatkami. W tym wszystkim najlepiej odnajduje się jogurt naturalny, który znajdziemy w ofercie wielu polskich spółdzielni mleczarskich oraz działających na naszym rynku firm, m.in. Grupy Mlekovita, Zott Polska, Danone, Bakoma, Lactalis Polska, Włoszczowa (OSM), Radomsko (OSM), Krasnystaw (OSM), Łowicz (OSM), Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM), Piątnica (OSM), Piaski (OSM) i wielu innych.


Ewolucja kompozycji i składu

Dla jogurtów naturalnych przez długi czas „zarezerwowana” była forma gęsta i półpłynna, a same jogurty sprzedawano głównie w kubeczkach. Forma płynna była domeną jogurtów smakowych. Dziś coraz częściej obok plastikowych butelek z jogurtami pitnymi o owocowych smakach goszczą na półkach również odmiany naturalne. Jedną ze „świeżynek” na rynku jest jogurt Zott w takiej formie w ciekawym i nowoczesnym opakowaniu – w wysokim kubku z wygodną przykrywką, dzięki której sprawdzi się również w drodze. Jogurt do picia proponują obecnie również m.in. Bakoma, Danone, Krasnystaw OSM (marka Joguś) czy Mlekpol SM (Milko). Zdecydowana większość jogurtów określanych jako produkty pitne występuje dziś na rynku w butelkach. Zdarzają się jednak wyjątki, do których należy wspomniany wcześniej jogurt Zott.

Mleczarnia Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) wyróżnia się natomiast propozycją wariantów bezlaktozowych. W ostatnich latach ewoluowała bowiem nie tylko struktura jogurtów, ale również ich skład. Wraz z odkryciem rosnącej liczby osób nietolerujących laktozy na rynku zaczęło gościć coraz więcej produktów pozbawionych tego cukru, zaś moda na diety i zdrowy tryb życia zaowocowała rozwojem asortymentu spod znaku „light”. Na obie te tendencje z pomysłem zareagowała wspomniana spółdzielnia z Nowego Dworu Gdańskiego, która wprowadziła bardzo ciekawe warianty, jak jogurt śmietankowy bez laktozy oraz wysokobiałkowy, również bezlaktozowy, jogurt 0%, stanowiący wspólną odpowiedź na wskazane wcześniej trendy konsumenckie. Lista firm, które podjęły to wyzwanie jest oczywiście znacznie dłuższa. Wersje bez laktozy mają w ofercie także Grupa Mlekovita, Zott Polska, Łowicz (OSM), a ostatnio na rynku pojawił się także bezlaktozowy wariant naturalnego pitnego jogurtu Bakoma. Produkty o obniżonej zawartości tłuszczu proponują z kolei np. Zott Polska (jogurt 1% pod marką Primo), Lactalis Polska (0% pod marką Jovi), a także Mlekpol SM (Somlek – 2,2% lub 0%).

Stosunkowo rzadko w kategorii jogurtów – niezależnie od tego, czy naturalnych, czy smakowych – można spotkać duże gramatury. Jest jednak kilka odstępstw od tej reguły i co ciekawe, również w wersji „light”. Do grona firm, które wprowadziły do oferty jogurty naturalne „na duże potrzeby” (warianty litrowe) należą Zott Polska, Krasnystaw (OSM), a także Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) i ROTR SM (w dwóch wariantach zawartości tłuszczu, w tym 2,5%). Ostatnie dwie firmy oferują o takiej gramaturze bestseller ostatnich lat, czyli jogurty typu greckiego.

Ewa Gromadzka, Kierownik Marketingu w Mlekpol (SM) Ewa Gromadzka, Kierownik Marketingu w Mlekpol (SM)

Jogurty naturalne od lat są jedną z najbardziej popularnych kategorii produktów fermentowanych. Są bogate we właściwości prozdrowotne, uniwersalne w zastosowaniu, idealnie wpisują się w trend na organiczne, racjonalne odżywianie i gotowanie. Cechują się wysoką przyswajalnością białek i tłuszczu oraz dużą zawartością witaminy A i witamin z grupy B. Zaletą jest prosty skład: mleko i kultury bakterii mlekowych. Jogurty naturalne dobrze sprzedają się przez cały rok. W okresie wiosenno-letnim wzrasta nieco konsumpcja jogurtów pitnych. W czasie ciepłych dni są lekką pełnowartościową i orzeźwiającą przekąską. Jogurty pitne to także idealna baza koktajli warzywnych i owocowych oraz chłodników. Jogurty łyżeczkowe, gęste ze swej natury np. jogurt typu greckiego zastępują w letniej kuchni majonez, śmietanę, a nawet tłusty twaróg. Są także zdrowym dopełnianiem owoców sezonowych i bazą deserów oraz dipem do grillowanych i świeżych warzyw. Najchętniej wybierane są przez konsumentów jogurty w opakowaniach o gramaturze 330-400 g. Mlekpol (SM) ma w swojej ofercie całą paletę jogurtów naturalnych. Konsument znajdzie na naszej półce jogurt naturalny pitny Milko, jogurt typu greckiego, regionalne naturalne jogurty Augustowskie, w tym wersja 0% tłuszczu. Wszystkie z najlepszego polskiego mleka od krów skarmianych paszami bez GMO. Jogurty naturalne wpisują się w większość trendów żywieniowych, diet i mód. Coraz większa wiedza na temat racjonalnego odżywiania i planowania rodzinnych jadłospisów sprzyja ugruntowaniu pozycji wyrobów mlecznych fermentowanych w naszych lodówkach. Nic nie wskazuje na to, by jogurty naturalne miały zniknąć z polskich kuchni.


Bałkański hit

Jogurt wywodzi swą nazwę z Turcji, gdzie słowo ja-urt oznacza kwaśne mleko. Pochodzący prawdopodobnie z Indii, karierę rozpoczął od podboju Afryki i Azji, a z jego spożyciem często wiązana jest długowieczność ludności krajów bałkańskich. I to właśnie Półwysep Bałkański, a zwłaszcza Grecja są dziś utożsamiane z jedną z najpopularniejszych odmian jogurtu. Jogurty zwane greckimi doskonale odnajdują się w roli samodzielnej przekąski, jako dodatek do potraw z grilla, baza do sosów i dipów oraz oczywiście składnik tradycyjnego greckiego sosu tzatziki. Konsumenci bardzo chętnie zastępują też nimi majonezy czy kaloryczne sosy. Nic więc dziwnego, że zaprzątają uwagę zarówno odbiorców, jak i producentów.

Popularność jogurtów określanych jako greckie rośnie na całym świecie – globalna wartość tego rynku przekracza 50 mld dolarów, a blisko połowę z nich sprzedaje się w krajach Unii Europejskiej. Lawinowo rosnące zainteresowanie, w połączeniu z szybkim tempem nasycania rynków tego typu produktami, przełożyło się w ubiegłym roku na to, że Grecja zaczęła rozważać rejestrację jogurtów greckich, jako artykułów spożywczych o chronionym oznaczeniu geograficznym, co najlepiej odzwierciedla skalę zjawiska. Nawet jednak gdyby tak się stało, polscy producenci mogą raczej spać spokojnie, ponieważ zdecydowana większość dostępnych na naszym rynku takich produktów jest oznaczana jako „jogurt typu greckiego”, a nie „jogurt grecki”.


Na fali rosnącego zainteresowania jogurtami typu greckiego zakłady produkcyjne systematycznie rozszerzają ofertę w tym kierunku. O takie produkty wzbogaciły portfolio m.in. firmy: Grupa Mlekovita, Zott Polska, Bakoma, Piaski (OSM) oraz firma Lactalis Polska, która nawiązując do korzeni przysmaku zmodyfikowała na potrzeby tego wyrobu nazwę Jovi, tworząc markę Jovikos.

Rynek jogurtów zwanych greckimi jest już na tyle rozwinięty, że również tu obok wersji klasycznych na sklepowych półkach gości coraz więcej propozycji dla osób nietolerujących laktozy i osób ograniczających spożycie tłuszczu. Z myślą o pierwszej grupie bezlaktozowe propozycje wprowadziły m.in. Piaski (OSM) i Łowicz (OSM). Wersje „light” proponują np. Bakoma, Piaski (OSM) czy Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM), która daje konsumentom wybór między dwoma opcjami 3% i 9%. Ciekawym wyróżnikiem w tej kategorii jest również propozycja mleczarni Łowicz (OSM), która połączyła w jednym produkcie brak laktozy z obniżeniem zawartości tłuszczu. Wisienką na rynkowym torcie w tym segmencie produktów można nazwać jedną z nowszych propozycji Grupy Mlekovita, która zaoferowała jogurt grecki bez GMO – pochodzący od krów, które karmione są paszami naturalnymi, wolnymi od GMO, co potwierdzają badania laboratoryjne.

Mirosław Domański, Prezes Zarządu w Piaski (OSM) Mirosław Domański, Prezes Zarządu w Piaski (OSM)

Konsumenci coraz świadomiej wybierają produkty i najchętniej sięgają po te, które poza doskonałym smakiem są korzystne dla ich zdrowia i posiadają wiele cennych składników odżywczych. Jogurty naturalne, jako źródło licznych składników odżywczych to dla wielu osób coraz częściej obowiązkowa pozycja w każdym jadłospisie. Piaski (OSM) oferuje konsumentom produkty bez dodatku konserwantów i ulepszaczy. Nasze jogurty to gwarancja najwyższej jakości, doskonałego smaku oraz cennych właściwości prozdrowotnych. Dzieje się tak za sprawą połączenia długoletniej tradycji z dokładną analizą współczesnych trendów konsumenckich, dzięki którym na bieżąco odpowiadamy na stale zmieniające się potrzeby konsumentów.

Sprzedaż jogurtów greckich jest aktualnie na bardzo dobrym poziomie. Niewątpliwie jednym z czynników jest aktualnie panująca moda na zdrową żywność. W odpowiedzi na ten trend mleczarnia Piaski (OSM) wprowadziła do swojej oferty jogurt grecki o obniżonej zawartości tłuszczu 4%, który dzięki dużej ilości łatwo przyswajalnego białka, wpływa na przyspieszenie procesów metabolicznych. Produkt jest także alternatywą dla kalorycznych sosów i majonezu. Z powodzeniem może być stosowany przez osoby, które ze względu na swój stan zdrowia kładą nacisk na ograniczenie tłustych, ciężkostrawnych posiłków. Zawarte w jogurcie greckim żywe kultury bakterii mają korzystny wpływ na przewód pokarmowy, a jego spożywanie wzmacnia układ kostny oraz zapobiega osteoporozie. Jogurt jest również źródłem wapnia i fosforu, które wpływają pozytywnie na stan kości i zębów.

Dzięki starannie dopracowanej recepturze jogurt grecki od mleczarni Piaski (OSM) charakteryzuje się najwyższą jakością oraz niepowtarzalnym smakiem. Zastosowanie tradycyjnych metod produkcji sprawia, że jogurt nie tylko zachowuje swoje naturalne, prozdrowotne właściwości i konsystencję, ale również nie zawiera substancji konserwujących. Produkt ma także szerokie zastosowanie w kuchni. Klienci doceniają jego gęstą, kremową konsystencję oraz charakterystyczny, kwaskowy smak, stosując jogurt jako dodatek do różnych sałatek, wypieków, deserów, jak również dipów. Jogurty typu greckiego są również bardzo często kupowane nie tylko w celach spożywczych. Kobiety sięgają po produkt ze względu na jego właściwości kosmetyczne. Jogurt grecki doskonale sprawdza się jako naturalny kosmetyk do codziennej pielęgnacji włosów i skóry.

Piaski (OSM) posiadają w swojej ofercie jogurt naturalny typu greckiego bez laktozy, który znakomicie sprawdza się jako dodatek zarówno do dań mięsnych, jak i deserów. Dzięki delikatnej, kremowej konsystencji doskonale nadaje się do przyrządzania różnych potraw. Znakomicie komponuje się także z warzywami, wzbogacając smak sałatek oraz surówek.

Ściśle dopasowane

Rynek jogurtów naturalnych – podobnie jak wiele innych kategorii FMCG – coraz częściej kształtuje także współczesny trend do poszukiwania produktów spersonalizowanych, funkcjonalnych oraz ekologicznych. Wspomniany produkt bez GMO Grupy Mlekovita nie jest jedynym przedstawicielem wyrobów zaspokajających te stosunkowo nowe potrzeby konsumentów. Koncern Danone odpowiedział na te tendencje, wprowadzając m.in. naturalny jogurt Activia dla aktywnych, a Bakoma – adresowany do panów wysokoproteinowy jogurt Men oraz jogurt bio powstający na bazie składników z certyfikatem bio. Jogurt bio ekologiczny oferuje też Grupa Mlekovita.

Zdrowotny wymiar nadano również jogurtom naturalnym Calpro Krasnystaw (OSM) wzbogaconym bakteriami LA-5 oraz BB-12. Nowe trendy przekładają się także na reakcję sieci handlowych, które coraz odważniej eksperymentują z asortymentem pod marką własną. Jednym z ostatnich przykładów jest wprowadzenie w styczniu 2018 r. w sieci Biedronka artykułów marki goBio, wśród których jest jogurt naturalny.

Innym działaniem jest poszukiwanie produktów, które wytworzono z mleka koziego i owczego. Z pierwszymi z nich utożsamiana jest przede wszystkim firma Agro-Danmis, która wyrosła na polskiego potentata w przetwórstwie i sprzedaży produktów z mleka koziego. Kozie jogurty dostarcza na polskim rynku również Gospodarstwo Ekologiczne „Kozia Łąka”. Amatorzy takich produktów mogą również sięgnąć po artykuły francuskiej marki Rians, dostarczane m.in. przez firmę Temar (PPH). Z kolei dostęp do jogurtów owczych zapewniają tacy dostawcy jak Bergerie/Bio Planet lub Leeb Vital.


W roli ciekawego dodatku

Na koniec kilka zdań o tym, jak wdzięczną i nieco zaskakującą rolę może pełnić jogurt również poza światem nabiału. Jogurt bowiem zaczyna gościć jako równorzędny towarzysz w gotowych produktach różnego typu, i co chyba najbardziej zaskakujące – coraz częściej w wyrobach mięsnych. Na wzbogacenie swoich produktów jogurtem zdecydował się np. zakład przetwórstwa mięsnego JBB – z myślą o najmłodszych zaoferował bezglutenowe parówki jogurtowe, w których naturalny jogurt stanowi 11%. W skali Polski taki ruch można uznać za ewenement, ale zjawisko dodawania naturalnego jogurtu do różnych produktów FMCG nie jest wcale nowe. U naszego zachodniego sąsiada pojawiły się np. plastry drobiowe z jogurtem pod marką Bernard Matthews Oldenburg, a w Afryce pod marką Woolworth’s sprzedawany jest filet z piersi kurczaka marynowany w jogurcie z dodatkiem chili. Jogurt wpływa bowiem na lepszą strawność, łagodzi smak i zapewnia dodatkowe wartości odżywcze, więc kto wie, czy za jakiś czas taki dodatek nie pojawi się również w innych kategoriach produktowych.

Wybrani producenci jogurtów naturalnych:

  • Bakoma
  • Danone
  • Krasnystaw (OSM)
  • Lactalis Polska
  • Łowicz (OSM)
  • Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM)
  • Grupa Mlekovita
  • Piaski (OSM)
  • Piątnica (OSM)
  • Radomsko (OSM)
  • Włoszczowa (OSM)
  • Zott Polska
copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25