Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Forum Mleczarskie Biznes 4/2017 (30)

Joanna Górska

Opakowania:

Nowe idee w opakowaniach

Współczesny rynek opakowaniowy rozwija się w zawrotnym tempie i co chwila pojawiają się nowe koncepcje opakowań. Producenci zrozumieli, że opakowanie może być kluczowym elementem, który wpływa na wybór klienta i może być ostateczną kartą przetargową w walce o niego. Dlatego pochylmy się nad aktualnymi trendami rynkowymi.

Skierowanie uwagi na doświadczenie

Ogólnie przyjęta definicja mówi, że doświadczenie jest pojęciem składającym się z wiedzy lub umiejętności w obserwacjach pewnych rzeczy, wydarzeń, uzyskanych poprzez zaangażowanie w ujawnienie tych rzeczy lub wydarzeń. Historia słowa „doświadczenie” jest blisko związana z pojęciem eksperymentu. I właśnie pojęcie zdobywania doświadczenia jest jednym z nurtów przewodnich w aktualnych trendach w opakowaniach.

Opakowanie jest swego rodzaju narzędziem, poprzez które konsument zdobywa wiedzę o produkcie. Dlatego też w różnego rodzaju opracowaniach źródłowych podkreśla się, że opakowania powinny być najprostsze jak tylko możliwe, a ich główną funkcją jest dostarczenie konsumentowi potrzebnej mu informacji. Jednym z najlepiej rozwijających się trendów jest projektowanie opakowań, których najważniejszą istotą jest tzw. czysta i prosta w przekazie etykieta (opakowanie) pozbawiona wszelkich designerskich ozdób i koncepcji. Informacja zawarta na opakowaniu musi być czytelna i łatwa do zauważenia oraz szybkiego przeanalizowania, szczególnie wówczas, gdy poszukujemy wybranego opakowania na półce. Sukces odniesie opakowanie, z którego konsument się dowie szybko, co to jest za produkt, jakie ma wartości odżywcze i składniki.

Dla producentów bardzo ważnym aspektem jest proces projektowania, uwzględniający to, jak wyrób prezentuje się w sieci i na nośnikach mobilnych.

Opakowania tylko najwyższej jakości

Obecnie, jakość samego opakowania jest równie ważnym elementem produktu, jak jakość jego zawartości. Z badań przeprowadzonych w USA wynika, że bardzo wiele osób dorosłych uważa, że wysokiej, jakości, innowacyjne opakowania są gwarantem wysokiej, jakości produktu. Klienci przedstawiający takie poglądy przy podejmowaniu decyzji o wyborze konkretnego produktu pod uwagę biorą zawsze: jakość materiału, wykonania lub nadruku oraz charakter wizualny. W większości przypadków konsumenci lubią nowoczesne, modne w formie i designie opakowania, wykonane z dobrej jakości materiałów. W wielu przypadkach już sam zakup produktu w określonym typie opakowania jest wyznacznikiem statusu kupującego lub pragnienia przynależności do określonej grupy konsumentów. W sytuacji, gdy coraz więcej produktów jest przygotowywanych w wersji on-the-go trudno się dziwić, że chcemy by to „coś” co trzymamy w ręku, na półce lub w lodówce było nie tylko poręczne i funkcjonalne, ale wykonane z nowoczesnych, wysokiej jakości materiałów. Nie ma nic gorszego jak „pracujące” podczas użytkowania opakowania, poprzez swoją niską jakość sugeruje, że producent oszczędza. Nie ma nic gorszego jak przekonanie konsumenta, że producent nie przetestował opakowania w praktyce oraz że nie dba o komfort konsumenta. Konsument może nabrać wiary, że skoro producent oszczędza na opakowaniu, to zrobił to samo z produktem. W sytuacji, gdy w danej kategorii mamy wielu oferentów, jakość i innowacyjność materiałów, formy, wizualizacji i kształtu w dużej mierze mają wpływ na decyzyjność konsumentów. Jakość i oryginalność opakowania przyciągają i lepiej sprzedają produkt.

Małgorzata Gromek, Menedżer Komunikacji w Tetra Pak Polska Małgorzata Gromek, Menedżer Komunikacji w Tetra Pak Polska

Każdego dnia Europejczycy kupują ponad 500 milionów płynnych produktów spożywczych, takich jak mleko, soki, woda, napoje gazowane, piwo czy jogurty. Nie ulega więc wątpliwości, że opakowanie ma znaczenie. Firma Tetra Pak działa w branży opakowaniowej od ponad 60 lat. Analizujemy trendy, śledzimy zachowania konsumentów i prowadzimy własne badania rynkowe. Jesteśmy ekspertem w produkcji wielowarstwowych opakowań kartonowych. Wszystko, co robimy, podporządkowane jest ochronie żywności w najlepszy możliwy sposób, przy jak najmniejszym wykorzystaniu zasobów naturalnych Ziemi.

Dotychczas jednak nie mieliśmy okazji włączyć się w dyskusję na temat znaczenia wyboru opakowania. Obecnie chcemy to zmienić i wziąć na siebie większą odpowiedzialność, również na polu komunikacji. Naszych klientów, właścicieli marek spożywczych oraz konsumentów końcowych łączy coraz większa troska o środowisko i zrównoważony rozwój. Jak wynika z przeprowadzonych przez nas badań, dbamy o swoje zdrowie oraz dobro naszej planety nie mniej niż reszta Europejczyków. Do niektórych kwestii przywiązujemy szczególną uwagę. Są to np. pochodzenie żywności, zawartość sztucznych dodatków czy zasady etyki. Z badań przeprowadzonych na potrzeby raportu Tetra Pak „Dobre opakowanie ma znaczenie” aż 88% ankietowanych deklaruje, że podczas wyboru produktu kieruje się jego aspektami zdrowotnymi i naturalnym składem. Coraz większą uwagę zwracamy także na samo opakowanie, zwłaszcza na łatwość przechowywania i używania. Wciąż jednak niewielu konsumentów łączy wybierany produkt bezpośrednio z opakowaniem. To właśnie zamierzamy zmienić. Z punktu widzenia środowiska wybór produktu w opakowaniu kartonowym powinien być tak samo oczywisty, jak np. oszczędzanie energii czy korzystanie z komunikacji miejskiej. To jedna z najrozsądniejszych opcji, ale mimo to dla większości konsumentów nie najbardziej oczywisty wybór. 60% konsumentów nadal twierdzi, że szklane opakowanie jest bardziej ekologiczne niż kartonowe. Co druga osoba uważa, że dla ochrony środowiska najlepiej byłoby, gdyby żywność nie miała opakowań wcale. We współpracy z naszymi klientami chcemy szerzyć wiedzę o tym, jak ważne są opakowania i ułatwić konsumentom podejmowanie właściwych decyzji. Dobór surowców i projekt opakowania mają zasadniczy wpływ nie tylko na środowisko, ale także na sam produkt — jego okres przydatności do spożycia, ilość odpadów poprodukcyjnych, konieczność stosowania dodatków i konserwantów.

Produkty w drodze (on-the-go)

Kolejnym, bardzo wyraźnym trendem w produktach mleczarskich jest oferowanie wyrobów w opakowaniach wygodnych do użycia podczas spaceru, drogi do pracy lub do szkoły. W dzisiejszych czasach większość konsumentów żyje w biegu i idea produktów w małych porcjach, w wygodnych dla dłoni opakowaniach, z możliwością ich szybkiej utylizacji, stanowi jeden z najgorętszych trendów wśród opakowań. Idea dotyczy w zasadzie wielu kategorii produktowych. Konsumenci mając na uwadze pozytywne wartości płynące z mleka i produktów mleczarskich szukają produktów, które szybko mogliby wziąć do ręki i skonsumować, jako pożywną przekąskę w drodze lub podczas lunchu. Po konsumpcji opakowanie bez skrupułów wyrzucają do kosza. Oni nie mają czasu na jogurty do jedzenia łyżeczką czy plasterki sera. Wolą produkty tak opakowane, że są one łatwe i wygodne do wypicia (butelki plastikowe, kartoniki) lub skonsumowania (batoniki, małe kostki sera w zestawach lunchowych z owocami i przekąskami czy półpłynne produkty w tubkach). W zasadzie można powiedzieć, że współcześni konsumenci oczekują produktów pakowanych w takie rozwiązania konstrukcyjne, aby ułatwiały im życie oraz czyniły je wygodniejszym i lepszym. Większość młodszego pokolenia poszukuje prostych rozwiązań, polegających na łatwości otwarcia. Gramatura musi być dostosowana do ich potrzeb żywieniowych.

Mniejsze, indywidualnie pakowane porcje

Z tematem produktów on-the-go wiąże się zagadnienie oferowania mniejszych porcji. I nie chodzi tu bynajmniej o celowe zaniżanie gramatury, który to proces jest szczególnie negatywnie odbierany przez konsumentów, w sytuacji gdy cena pozostaje ta sama.

W omawianym przypadku chodzi o takie dopasowanie wielkości produktu, by mógłby on spełnić konkretne żywieniowe potrzeby konsumentów. Wielkość opakowania powinna być tak dopasowana, by zaspokoić głód konsumenta i nie zostawiać go z uczuciem niedosytu albo z nadmiarem produktu w opakowaniu. Produkt powinien też dostarczać optymalnych wartości odżywczych dla danej kategorii.

Inne opakowania powinny być kierowane do kobiet, inne do mężczyzn, jeszcze inne do dzieci. Przy konstrukcji takich opakowań powinno się też zwracać uwagę na sposób otwierania i dozowania. Przykładowo, wielkość nakrętki powinna być inna dla dzieci, a inna dla dorosłych lub seniorów. Inaczej wyprofilowane powinno być opakowanie dla dorosłego, a inaczej dla dziecka. Mała porcja też powinna być wygodna do trzymania. W przypadku dzieci i młodzieży warto zwrócić uwagę na kształt i wielkość opakowania, które czasem, mimo że odpowiada gramaturze wystarczającej dla dzieci, jest po prostu za duże lub za wysokie, by zmieścić się do lunchboksu.

Temat mniejszych porcji wiąże się głównie z tematem zakupów dla osób lub rodzin mieszkających w dużych miastach, gdzie możliwość zrobienia szybkich zakupów po drodze do domu lub pracy jest jedną z form zaopatrywania się w żywność. Osoby mieszkające w miastach cenią sobie poręczność, wygodę oraz możliwość szerokiego wyboru. Obecnie coraz częściej jadamy sami lub w biegu, więc otwieranie dużych opakowań nie jest pożądane.

Z analiz światowych wynika, że duże rodzinne opakowania są kupowane zazwyczaj przez duże wielopokoleniowe rodziny na obrzeżach miasta, dla których zakupy stanowią prawdziwą wyprawę do miasta.

Temat mniejszych opakowań wiąże się też z koncepcją oferowania konsumentom multipaków zawierających wielokrotność danego produktu (o tym samym lub innych smakach), ale oferowanego w mniejszych, indywidualnych porcjach. Jest to bardzo wygodne, szczególnie dla rodzin z dziećmi (ale nie tylko), bowiem sprawiedliwy podział oraz indywidualność wyboru tutaj liczą się najbardziej. W takich rodzinach każdy dostaje swoją, ściśle określoną porcję, którą dziecko może samo otworzyć oraz wybrać swój ulubiony smak, nie oglądając się na preferencje innych członków rodziny. Nie ma walki typu „on ma więcej”, nie ma dozowania, zmywania itp. Mamy kontrolę nad ilością konsumowanego pożywienia. Przy konstruowaniu tego typu mniejszych opakowań warto zwrócić uwagę na ich ergonomiczność, w stosunku do miejsca w typowych lodówkach. Dbanie o oszczędność miejsca na półce sklepowej lub domowej lodówce może skutkować kolejnym zakupem.

Marek Pawlak, Prezes Zarządu w Schur Flexibles Poland Marek Pawlak, Prezes Zarządu w Schur Flexibles Poland

Nieustannie pracujemy nad innowacyjnymi rozwiązaniami, które sprawdzą się w opakowaniach. W ostatnim czasie wprowadziliśmy folię otwórz/zamknij z barierą EVOH, która pozwala wydłużyć termin przydatności do spożycia. Biorąc pod uwagę, że 1/3 wytwarzanej żywności na świecie nigdy nie jest skonsumowana jest to dość poważny problem, z którym musimy się zmierzyć.

Jeśli chodzi o materiały termokurczliwe, m.in. worki do dojrzewania serów, dążymy do odchudzania grubości materiałów. Pozwala to nie tylko na redukcję kosztów, ale także na obniżenie opłat środowiskowych. Cały czas pracujemy również nad udoskonaleniem nadruku. Zrezygnowaliśmy z tradycyjnego druku fleksograficznego, na rzecz FlexoHD, który jakościowo dorównuje rotograwiurze.

Czynnie uczestniczymy w projektowaniu i tworzeniu koncepcji nowych opakowań wraz z naszymi odbiorcami. Dzięki temu możemy zaproponować innowacyjne rozwiązania, które wyróżniają nas na tle konkurencji.

Szeroka gama naszych produktów oraz elastyczność produkcji pozwalają dostosować naszą ofertę zarówno do potrzeb mniejszych podmiotów, a także do największych graczy na rynku. Zawsze staramy się wsłuchiwać w potrzeby klientów, dla których chcemy być partnerem i wspierać ich na każdym kroku.

Nasze portfolio jest odpowiedzią na potrzeby branży mleczarskiej. W swojej ofercie mamy folie otwórz/zamknij, folie górne do maszyn rolowych, folie typu flowpack, worki, taśmy i rękawy termokurczliwe – zarówno do serów niegazujących, średnio- i wysokogazujących w opcji bez, jak i z nadrukiem.

Staramy się też oferować naszym klientom nowoczesne rozwiązania, które są już stosowane na świecie. Przykładem mogą być folie skin, które dopiero wchodzą na polski rynek.


copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2018
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25