Opakowania: Nowe idee w opakowaniach
Wygoda zakupów i dostępność „on-line”

Wraz z rozwojem technologii informatycznych jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać sklepy on-line. Obecnie zauważa się, że coraz więcej ludzi szanuje swój czas i skłania się ku zakupom internetowym. O ile zakup biletu do kina lub książki nie wiąże się z jakimś wielkim ryzykiem, to już zakup żywności – tak. Dlatego też dla producentów wyrobów spożywczych bardzo ważnym aspektem jest proces projektowania, uwzględniający to jak wyrób prezentuje się w sieci i na nośnikach mobilnych. Czy wizerunek jest godny zaufania, a istotne informacje na nim zawarte są czytelne i przemawiające do konsumenta, czy sposób prezentowania marki i koncepcji marketingowej sprzyja pozytywnym wyborom konsumentów. Coraz więcej firm specjalizuje się w projektowaniu opakowań do sprzedaży w mediach internetowych. Należy się spodziewać, że zakupy w sieci mogą się stać w niedalekiej przyszłości kluczowym kanałem sprzedażowym, preferowanym przez coraz liczniejsze grono konsumentów.
Ciekawy produkt
Jokey Seal Tainer, to opakowanie w ofercie Jokey Plastic Blachownia, które zostało przekrojone na miarę wymagań użytkowników przemysłowych. Ten ultralekki komplet posiada poszerzoną krawędź górną, która umożliwia założenie folii typu peel. Folia zabezpiecza produkt i zadba o poczucie bezpieczeństwa u konsumenta.
Opakowanie jest lżejsze, a dzięki temu bardziej przyjazne dla środowiska. Jokey Seal Tainer redukuje użycie materiału, redukuje emisję CO2 przy transporcie i obniża koszty utylizacji. Jest przy tym stabilniejszy i odporniejszy od innych ultralekkich opakowań. Dzięki wąskiemu uchwytowi można w nim wygodnie transportować standardowe wsady.
Producent: Jokey Plastik Blachownia.
Otwartość na nowe doznania smakowe
Jedną z koncepcji zainteresowania konsumentów produktami konkretnej firmy jest rozbudowywanie asortymentu o nowe wersje smakowe. Czasami kolejne wersje wchodzą jako standardowa oferta, a czasem jako seria limitowana. Stojąc przy półce nieraz trudno sprawdzić smak poprzez opakowanie. Dlatego też rozwinął się trend wpływania na zmysły konsumenta poprzez „rysowanie” smaku tj. precyzyjną wizualizację danego „smaku” na opakowaniu.
Nowe, zaawansowane techniki produkcji opakowań pozwalają na dopieszczenie designerskiej koncepcji opakowań, poprzez różnego rodzaju rozwiązania projektowo-drukarskie. To powoduje, że konsument biorąc do ręki produkt niejako podświadomie wie, z jakim smakiem może mieć doczynienia. Czasami opakowania mogą mieć pewną transparentność (umożliwiającą zajrzenie do środka), uwypuklenia (np. wybranych elementów owoców, warzyw, dodatków) albo charakterystyczne formy. Wszystkie te zabiegi służą temu, by konsument oczami wyobraźni już w sklepie przy półce poczuł się wyjątkowo. W pewnym sensie opakowanie może też pełnić funkcje edukacyjne – jeżeli producent pragnie zastosować oryginalne, rzadkie dodatki smakowe. Ubranie produktu w intrygujące zmysły klienta opakowanie może przynieść pozytywne sprzedażowe rezultaty.
Odmienną tematyką w tej koncepcji jest otwartość konsumentów na nowe doznania smakowe, poprzez łączenie różnych produktów w jednym opakowaniu: kawałków różnych serów, serów i owoców, serów i warzyw, serów i orzechów lub innych dodatków. Na świecie wręcz zapanowała moda na tworzenie swoistych gotowych do skonsumowania lunchboksów. Do tego typu produktów współczesne jest zaprojektowanie takich opakowań przez które konsument dostrzeże atrakcyjność oferty i skusi się na nową, częściowo „mleczną przekąskę+”, która może stać się ciekawą alternatywą dla zwykłej kanapki. Jednocześnie opakowanie to musi spełnić wymogi higieniczne, transportowe itp.

Naturalność, zdrowie, środowisko
Kolejnym trendem w przemyśle spożywczym jest stawianie na produkty zdrowe, naturalne oraz pozbawione sztucznych dodatków do żywności. Od produktów oczekujemy składu jak najbardziej prostego i naturalnego. Klienci w trosce o swoje zdrowie będą nieubłagalnie domagali się zmian. Badając tę kwestię warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze przed producentami stoi wyzwanie jak na opakowaniu wykazać naturalność produktu oraz po drugie, z czego wykonane jest samo opakowanie i jaki jest jego wpływ na produkt, zdrowie oraz środowisko.
Metody prezentowania naturalności są różne. Klasyczna szkoła projektowania preferuje wpisywanie w projekt opakowania różnych przerysowanych zdjęć z sielskiej zielonej wsi, błękitnego nieba oraz słońca. Nowoczesne koncepcje opakowań odchodzą od tego typu stylizacji i sięgają po koncepcje czystego pozbawionego wszelkich ozdób opakowania wychodząc z założenia, że sprzedajemy czyste mleko/jogurt/śmietanę – sprzedajemy po prostu ten produkt. Nie łąkę, nie wiejską chatkę, nie krowy, tylko konkretny czysty produkt. Inne dodatki są zbędne. W prostocie designu tkwi recepta na pokazywanie czystej etykiety i naturalnego składu.
Jeżeli chodzi o opakowania, coraz szerzej się mówi o zanieczyszczeniu środowiska, które spowodowane jest m.in. produkcją ogromnej ilości opakowań, odpadów (też poprodukcyjnych) i innych śmieci trudno degradowalnych. Dlatego też należy się spodziewać, że klienci coraz częstej będą zwracali uwagę na to, z czego jest zrobione opakowanie i jak ono wpływa na przyszłość naszej planety. Planety, na której będą żyć nasze dzieci i wnuki. Do głosu na pewno dojdą opakowania, które szybciej będą się rozkładać, generować mniej odpadów oraz sprzyjać zachowaniu środowiska w jak najlepszym stanie.

Monika Lipska
Dyrektor Handlowy w firmie Torpol
Klienci z branży mleczarskiej, wybierając opakowanie do swoich produktów, najczęściej kierują się kilkoma aspektami potrzeb i wymagań względem dostawcy. Według mnie przy wyborze worków papierowych z wkładką polietylenową najistotniejsze dla nich są cztery aspekty.
Pierwszy to produktowa jakość. Dostawca opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością musi być wiarygodny i sprawdzony. Certyfikowalność pochodzenia wszystkich surowców do wytwarzania opakowań jest sprawą nadrzędną. Pewność, że opakowanie jest wytwarzane zgodnie ze wszelkimi normami jakości oraz zbadane przez niezależne laboratoria jest podstawą zaufania do dostawcy. Deklaracja zgodności oraz pełna identyfikowalność opakowania jest podpisem prawnym dostawcy za produkt.
Drugi aspekt to wizualna jakość. Klient często kupuje produkt oczami. Zazwyczaj sięgamy po produkty zapakowane w kolorowe, przyciągające wzrok opakowania. Niektórzy klienci reagują wręcz odwrotnie. Biorąc pod uwagę modę na eko, opakowanie z szarego papieru podpowiada im, że w środku jest produkt naturalny.
Worki papierowe z wkładką polietylenową pełnią funkcję opakowania, które najczęściej trafia do dalszego przetwórstwa przemysłowego. Coraz częściej jednak worek stanowi opakowanie konsumenckie. Dlatego klienci produkujący oraz pakujący proszkowane wyroby mleczne zwracają uwagę na bogatą kolorystykę worków. Zauważamy, że klienci uważnie obserwują, jakie są tendencje na rynkach, gdzie produkty proszkowane są później wysyłane. My oferujemy worki w barwach eko, jak również z bogatą grafiką, która trafia do docelowego odbiorcy.
Trzeci aspekt to jakość obsługi oraz elastyczność dostawcy. Jako dostawcy opakowania jesteśmy częścią produktu, po które sięga klient. To jak wykonane jest opakowanie, jaka jest łatwość jego użycia czy otwarcia oraz jak podoba nam się wygląd opakowania zależy w dużej mierze od producenta. Rozmawiając z odbiorcami słuchamy ich wymagań oraz wspólnie projektujemy opakowanie według ich potrzeb. Zawsze jesteśmy gotowi na kontrakty, które czasami zaskakują nas swoimi terminami. Aby sprostać tym czynnikom wciąż inwestujemy w narzędzia, które przyspieszają te procesy.
I kolejny, czwarty bardzo ważny aspekt, to cena. Cena = jakość. Nasze negocjacje z dostawcami papierów i granulatów wysokiej jakości, które nie pochodzą z recyklingu, a także farb i klejów, które są bezpieczne dla żywności, prowadzone są z myślą o zadowoleniu klienta. Audyty przeprowadzane przez klientów nie pozostawiają wątpliwości, że dostają oni produkt doskonałej jakości, po doskonałej cenie.
Butelki PET vs kartoniki
Od kilku lat obserwuje się wojnę na butelki PET i kartony. Niewątpliwie kartony mają wiele zalet – jeżeli chodzi o przechowywanie produktów mleczarskich. Są lekkie, wygodne, ergonomiczne, dłużej chronią produkt (UHT), nie wymagają lodówek, łatwo się z nich dozuje (liczne wersje zakrętek i systemów dozowania). Niewątpliwym plusem jest też poszerzanie oferty opakowań wpisujących się w nurt opakowań ekologicznych. Niemniej jednak w niektórych przypadkach lepiej wybrać butelkę, bowiem jest ona wygodniejsza w użytkowaniu i transporcie. Szczególnie dotyczy to produktów o mniejszych pojemnościach. Z punktu widzenia konsumenta łatwiej jest schwycić i odkręcić butelkę, wypić łyk, a jeśli nie wypijemy wszystkiego, to możemy jeszcze zakręcić. Z małego kartonika albo trzeba wszystko wypić albo go wyrzucić.

Z marketingowego punktu widzenia butelki PET poczyniły duży postęp. Ze skromnych butelek (szklanych i plastikowych) zaopatrzonych w nieciekawe, proste etykiety ewoluowały do rangi produktów otoczonych termokurczliwymi materiałami, na których w zasadzie można nadrukować dowolny wzór przykuwający uwagę konsumenta. W ten sposób stały się nowym efektywnym ambasadorem i przyjacielem wielu marek („brand friendly”). Nowe techniki nadruku na materiałach, którymi powlekane są butelki PET spowodowało, że zyskały one niejako nowe życie i stały się poważnym konkurentem dla kartonów. Obecnie uważa się, że rozwój kategorii butelek PET jest jednym z ważniejszych trendów w rozwoju opakowalnictwa produktów płynnych.
Opakowania elastyczne

Kolejnym trendem w rozwoju opakowań są opakowania elastyczne. Są to opakowania z wielowarstwowej folii, miękkie, przyjazne dla dłoni, najczęściej wyposażone w nakrętki. Opakowania te są lekkie, płaskie, umożliwiają bezpieczny transport. Są wygodne, łatwe do wyciśnięcia zawartości. Szczególnie ten segment upodobały sobie dzieci (oraz ich opiekunowie), a także osoby aktywnie spędzające czas. Dla młodszych dzieci jest to nauka samodzielnego jedzenia, a dla starszych zabawa w wyciskanie i zgniatanie opakowania. Dla sportowców dodatkowo oszczędność czasu, lepsza ergonomika lodówki i torby sportowej. Inne zalety to: lekkość opakowania, wygoda użytkowania (zjemy i wyrzucimy), dozowanie ściśle określonej porcji pożywienia najczęściej w postaci półpłynnej (szybciej przyswajalnej przez organizm) w wybranym przez nich czasie.
W opakowania elastyczne pakowane są różnego rodzaju jogurty i napoje fermentowane, smoothies, półpłynne serki, sery do smarowania oraz desery dla dzieci.



