100 wydanie Forum Mleczarskie Handel

Nożyce rozwierają się

Wymagania konsumentów ukierunkowują się w stronę produktów nie tylko tradycyjnych, ale jak najbardziej nowoczesnych. W tym kierunku idą nie tylko liderzy, ale i ci, którzy mają apetyt, by zwiększać swoją sprzedaż w koronnej dla koncernów kategorii.

W głównym nurcie, zabójczym dla mniejszych dostawców jogurtów, nikt przy zdrowych zmysłach nie konkuruje wprost z największymi firmami. Niemniej są firmy, które mają naprawdę coś ciekawego do pokazania. Do takich należą Mlekovita (GK) z funkcjonalnymi jogurtami Polskimi, Grupa Polmlek z niszową, ale bardzo ambitną marką linią Beauty, czy mniejsze zakłady jak Magda (ZPJ), której kubeczki jogurtów zdobią Smurfy i Gormity. W wielu zakątkach rynku wzrasta konkurencja: w segmencie premium silną pozycję wobec liderów zajmuje z powodzeniem Bakoma, na najniższej półce cenowej pojawia się coraz więcej propozycji jak choćby z mleczarni Łowicz (OSM), Mlekovita (GK) – Jogurt Polski w kubeczku czy produkty mleczarni Bieluch (SM).

Rynek jest jednak świadkiem rosnącej rozpiętości ofert w płaszczyźnie atrakcyjności i funkcjonalności. Jogurty z najprostszym kubkiem to niestety domena małych, krajowych dostawców, którzy oferują atrakcyjne cenowo produkty dla kanału głównie tradycyjnego (detal i hurt). W ich ofercie znajdziemy zwłaszcza produkty bez wyodrębnionej tkanki owocowej. Segment ten nieubłaganie maleje z uwagi na rosnące oczekiwania konsumentów przyzwyczajanych do kawałków owoców ze strony takich marek jak Jogobella. Sa jednak i tacy, którzy dojrzeli do zmian i coraz częściej oferują produkty wygodne i nowoczesne, reprezentujące dobre wyczucie estetyczne. Tu łatwo możemy wskazać jogurty z Łowicz (OSM), Garwolin (OSM), Bieluch (SM), Top-Tomyśl (OSM) (duże opakowania), FigAnd czy Jagr.

Niektóre z firm zdają się być rozdarte między starym i nowym: Jogo (ŁSM) oprócz konserwatywnych kubków jogurtu owocowego Jogo i Jogo Max kusi nowoczesnymi Jogo Drinkami i jogurtami JoGo! Specyficzne zatrzymanie rozwoju oferty widać także w asortymencie mleczarni Sanok (OSM), która była jedną z najbardziej innowacyjnych mleczarni w swoim czasie. Jogurty bez cukru i 0% tłuszczu to zapomniany i nielansowany wynalazek mleczarni Sanok (OSM). Generalnie zauważa się traktowanie kategorii po macoszemu wszędzie tam, gdzie nie wiąże się z nią wielkich oczekiwań, choć są firmy, które mogłyby sobie tą kategorię w ogóle – mówiąc potocznie – odpuścić jak np.: KaMos (SM), którego jogurt nie dość, że jest w portfolio, to wcale nie jest tak bezbarwny. W większości jednak przypadków kategoria jogurtów w mleczarniach spółdzielczych jest daleko w kolejce do planowanych zmian.

Przykładem firmy, która znajduje się w połowie drogi do podobania się i wyłowienia na półce jest Krasnystaw (OSM). Starzejące się opakowanie Jogusia czy Calpro (jogurtu z wapniem) nie dawały już perspektywy rozwoju kategorii jogurtów w portfolio firmy. Jogurt Scooby Doo to jeden z najciekawszych pomysłów, które wymagają szczególnej troski, bo licencję kupić może przecież każdy…


Zmiany widać także w portfolio mleczarni Łowicz (OSM). Nowością jest wyraźna kolorystyka, duże logo oraz niska cena. To bardziej śmiała w swoim wyrazie propozycja po jogurtach naturalnych i pitnych. Na dodatek z kawałkami owoców, czego trudno oczekiwać od konkurencji.

Firma Magda (ZPJ) to weteran rynku jogurtowego z szerokim portfolio jak przystało na zakład specjalizujący się w napojach fermentowanych. Firma oferuje najbardziej zaawansowany jogurt Królewski, a także jogurty dla dzieci Maguś, Smurfy, Gormity, bardziej uniwersalny Kaprys, dalej jogurty ekologiczne dla wielbicieli natury oraz jogurty pitne. Wśród smaków znajdujemy wiele obiecujące papaja/limonka, malina/żurawina oraz truskawa/jabłko/róża.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o. © 2008-2020
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel.: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25

Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij