Stokrotka: Opieramy się na produktach regionalnych

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2010 (40)

Rozmowa z Pawłem Wiśniewskim,
Specjalistą ds. Zakupów, odpowiedzialnym za kategorię nabiał w spółce Stokrotka.


Jak długo pracuje Pan w handlu oraz jak długo odpowiada Pan za nabiał?

W handlu pracuję cztery lata, za nabiał w sieci supermarketów Stokrotka w całej Polsce odpowiadam od 2009 roku. To dosyć specyficzna kategoria. Dużą rolę odgrywają w niej produkty regionalne, po które Klienci sięgają najczęściej. Jako Dział Zakupów dbamy o to, aby na pólkach sklepów Stokrotka nasi Klienci zawsze znaleźli swoje ulubione produkty, a jednocześnie towar najwyższej jakości w przystępnej cenie.

Co to oznacza dla dostawców, w sytuacji kiedy jeden typ produktu często wytwarza 30-40 niezależnych mleczarni? W jaki sposób dobierany jest produkt na półkę?

Niewątpliwie jest to dla dostawców duże utrudnienie, ale staramy się dobierać produkty tak, aby były jak najwyższej jakości przy jak najkorzystniejszej cenie dla Klienta. Handel detaliczny, szczególnie w kategorii nabiałowej, w dużym stopniu opiera się na przyzwyczajeniach Konsumentów do produktów regionalnych. Dlatego tworzymy oferty lokalne, w których znajdują się produkty uzupełniające asortyment ogólnopolski. Rozpoznajemy lokalne rynki i wprowadzamy produkty typowe dla danego obszaru kraju. Tylko w taki sposób możemy w pełni odpowiedzieć na oczekiwania naszych Klientów.

Jak często spotyka się / komunikuje się Pan z przedstawicielami przeciętnej mleczarni?

Z przedstawicielami mleczarni komunikuję się przynajmniej raz w tygodniu. Taka częstotliwość pozwala nam być w stałym kontakcie, mieć pełny obraz oferty, planów producentów czy realizowanych promocji. Spotykamy się osobiście, ale też do siebie telefonujemy. Ten stały kontakt pozwala nam elastycznie dostosowywać poziom zamówień do konkretnych sytuacji czy okresów.

Jak ocenia Pan/i nasz magazyn Forum Mleczarskie Handel?

Bardzo pozytywnie. Magazyn jest źródłem wiedzy o rynku i nowościach z nim związanych. Pozwala zweryfikować własne obserwacje z faktami i opiniami innych. Z przyjemnością przeglądam każdy numer.

Potrzebna jest większa aktywność mleczarni w zakresie marketingu produktów.

Co mleczarnie powinny poprawić, aby móc sprzedawać więcej w Stokrotkach?

Potrzebna jest większa aktywność mleczarni w zakresie marketingu produktów. Mleczarnie przede wszystkim powinny chętniej uczestniczyć w akcjach promocyjnych, tak aby skutecznie budować świadomość Klientów. Po produkty objęte promocjami Klienci sięgają zdecydowanie częściej. To wsparcie marketingowe to jednak tylko jeden z czynników. Ogromną wagę przykładamy do jakości produktów i szerokości oferty. Spółdzielnie, które spełniają te warunki mogą liczyć na udaną współpracę z siecią Stokrotka.

Czy i dlaczego warto mieć na półce produkty reklamowane w mediach?

Produkty objęte kampanią reklamową w mediach mocniej oddziałują na świadomość Klientów i przyciągają ich do sklepowej półki. Jest to ważne z perspektywy detalisty, ponieważ dzięki każdej reklamie sklep potencjalnie zyskuje nowych klientów. Reklama wzmacnia także zaufanie do producenta i sklepu, w którym Klienci mogą dostać poszukiwany produkt. Reklama to doskonałe narzędzie komunikacji z Konsumentem i źródło informacji o nowościach. Niestety, mleczarnie nadal jeszcze, w porównaniu do innych producentów, korzystają z niego bardzo rzadko.

Produkty objęte kampanią reklamową mocniej przyciągają do sklepowej półki. Jest to ważne z perspektywy detalisty, ponieważ dzięki każdej reklamie sklep potencjalnie zyskuje nowych klientów.

W jakich typach produktów leży Pana zdaniem przyszłość sprzedaży nabiału? Czy są to produkty naturalne, posiadające innowacyjne opakowania, składniki funkcjonalne, czy są to produkty 0% cukru, 0% tłuszczu? Niskosodowe? Dietetyczne? Bio? Które z nich mają Pana/Pani zdaniem największy potencjał?

Klienci coraz większą uwagę przywiązują do zdrowego stylu życia, a także tego, co trafia na ich talerze. Tym samym produkty dietetyczne, zdrowe i naturalne cieszą się rosnącą popularnością. Sądzę, że przyszłością kategorii nabiałowej są wszelkiego rodzaju produkty naturalne, bio i ekologiczne, ale też produkty dietetyczne, bez zawartości cukru, tłuszczu. Spodziewam się, że popyt na te artykuły będzie w najbliższym czasie znacząco wzrastał.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także