Jerónimo Martins Polska: Koncentrujemy się na potrzebach klientów

Rozmowa z Maciejem Bystrzyckim,
kupcem w sieci Biedronka
Janusz Górski: Eksperci ekonomiczni mówią, że nasza gospodarka zachowywała się w 2024 r. zgodnie z oczekiwaniami: PKB wzrosło o 2,8%, a inflacja spadła do 3,7% (w porównaniu z 11,4% w 2023 r. i 14,4% w 2022 r.). Czy takie uspokojenie w gospodarce przełożyło się na sprzedaż detaliczną w nabiale, który jest kluczową pozycją w koszyku Polaków i w sklepach Biedronka?
Maciej Bystrzycki: Sytuacja gospodarcza i geopolityczna zawsze w pewnym stopniu wpływa na decyzje zakupowe klientów. Nabiał jako kluczowy element codziennej diety Polaków pozostaje istotnym produktem w ich koszykach. W okresach wzrostu cen klienci w pierwszej kolejności wybierają podstawowe produkty spożywcze takie jak masło, ser żółty czy ser biały. Częściej rezygnują wtedy z dodatkowych artykułów nabiałowych lub zastępują produkty roślinne ich zamiennikami, np. napoje roślinne – tradycyjnym mlekiem krowim. W takich sytuacjach zauważalne jest również bardziej zachowawcze podejście do produktów z kategorii bio. Mając to na uwadze, sieć Biedronka, obecna na polskim rynku od 30 lat, konsekwentnie prowadzi aktywną politykę cenową i promocyjną. Wszystko z myślą o klientach, aby nawet w trudniejszych czasach mogli zaspokoić swoje potrzeby i kupić ulubione produkty. Nieustannie rozwijamy również zarówno pojedyncze produkty, jak i całą kategorię nabiału wraz z segmentem non-dairy. Ostatnio wprowadziliśmy do oferty np. napój owsiany barista o smaku słonego karmelu, cinamon roll, a także nie-mleko owsiane. Chcemy zapewnić klientom szeroki wybór zgodny z ich preferencjami i wymaganiami dietetycznymi – niezależnie od ich sytuacji finansowej.
Czy nabiał jest Państwa zdaniem obszarem przyszłościowym o dużym potencjale rozwoju? Co o tym świadczy?

Nabiał od lat zajmuje kluczowe miejsce w ofercie sieci Biedronka i jest jedną z podstawowych kategorii wybieranych przez naszych klientów. Produkty z tej grupy znajdują się w niemal 50% koszyków zakupowych, co świadczy o ich istotnej roli w codziennych wyborach konsumentów. Tworząc i rozwijając ofertę nabiałową, koncentrujemy się na potrzebach naszych klientów oraz na dynamicznie zmieniających się trendach rynkowych. Wnikliwie obserwujemy preferencje kupujących, aby w odpowiedzi na nie wprowadzać nowe produkty i rozszerzać asortyment. Jako jedni z pierwszych na rynku detalicznym wprowadziliśmy do sprzedaży produkty proteinowe w ramach naszej marki własnej. Pierwsze artykuły z tej kategorii pojawiły się w naszych sklepach już w 2023 r., a obecnie oferujemy bardzo szeroką gamę produktów dla osób dbających o dietę bogatą w białko. Biedronka, z 30-letnim doświadczeniem w handlu detalicznym w Polsce, nie tylko podąża za trendami, ale także je kreuje. Przykładem takiego podejścia jest opracowany przez nas „pełnowartościowy posiłek w butelce”, dostępny w ramach marki własnej Aktiplus. To innowacyjne rozwiązanie, które wpisuje się w potrzeby współczesnych konsumentów poszukujących szybkich i pełnowartościowych posiłków. Co istotne, przy tworzeniu nowych produktów nie koncentrujemy się wyłącznie na określonej grupie odbiorców. Naszym celem jest demokratyzacja dostępu do bardziej specjalistycznych produktów, które odpowiadają na różne potrzeby dietetyczne. Kierujemy się zasadą mówiącą, że nasze produkty mają być nie tylko funkcjonalne, ale i smaczne oraz dostępne dla każdego, a przy tym mają zachowywać najwyższą jakość. Przykładem takiego podejścia jest nasz jogurt Low-carb Fruvita, dostępny w różnych wariantach, który łączy wysoką jakość z atrakcyjnym smakiem, a jednocześnie jest jedynym produktem w Polsce o tak niskiej zawartości węglowodanów. Ponadto – wychodząc naprzeciw potrzebom różnych grup konsumentów – jako jedyni w Polsce oferujemy jogurt Skyr bez laktozy pod marką własną Fruvita.
Jako wiodący organizm handlowy w kraju mają Państwo ogromną wiedzę na temat zachowania konsumentów i ich preferencji zakupowych. Jak w ostatnim roku zmienił się polski konsument stojący przed regałem z nabiałem?
W ostatnich latach można zaobserwować rosnącą świadomość klientów, którzy przykładają coraz większą wagę do zdrowego odżywiania, składu produktów oraz swoich preferencji i ograniczeń dietetycznych. Powszechny dostęp do takich informacji sprawił, że konsumenci stali się bardziej świadomi swoich wyborów, a ich oczekiwania względem produktów spożywczych nieustannie rosną . Zwiększona świadomość sprawia, że podczas codziennych zakupów klienci coraz częściej zwracają uwagę na składy i etykiety. Istotną rolę w ich decyzjach odgrywa również internet – treści publikowane przez influencerów, w tym analizy i porównania produktów, dostarczają dodatkowej wiedzy nie tylko na temat jakości, ale także szerokiej gamy dostępnych opcji.
Które produkty mleczarskie wprowadzone na półki sklepów Biedronka w 2024 r. spełniły w najwyższym stopniu Państwa oczekiwania i spodobały się konsumentom?
Nieustannie rozwijamy ofertę sieci Biedronka, aby jak najlepiej odpowiadała na potrzeby klientów – niezależnie od ich diety, preferencji czy wymagań zdrowotnych. W kategorii nabiału szczególną uwagę poświęcamy produktom funkcjonalnym z linii Go Active, które cieszą się dużym zainteresowaniem, a także produktom przyjemnościowym, dostępnym w różnorodnych wariantach smakowych. Równocześnie poszerzamy portfolio produktów oferowanych przez regionalnych i mniejszych dostawców, których asortyment zyskuje coraz większą popularność. Współpraca z lokalnymi producentami to nie tylko szansa na popularyzację wyjątkowych smaków, często niedostępnych w innych częściach kraju, to również ważne wsparcie dla lokalnych społeczności. Dzięki bliskiej współpracy z dostawcami regionalnymi nasi klienci mogą spróbować wyjątkowych produktów, takich jak rzemieślniczy ser kaszubski, dostępny w różnych wariantach, czy tradycyjny ser koryciński. Organizujemy również akcje specjalne czy akcje lub oferty czasowe, które poświęcone są polskim smakom. Dzięki wykorzystywaniu regionalności i kupowaniu produktów od lokalnych producentów oferujemy klientom w całej Polsce możliwość poznania autentycznych smaków różnych zakątków Polski. W Biedronce jesteśmy otwarci na współpracę zarówno z dużymi dostawcami, którzy w wielu przypadkach są z nami już od lat, jak i z mniejszymi, miejscowymi producentami, dla których nasze sklepy stanowią szansę na dotarcie do szerszego grona odbiorców oraz na dynamiczny rozwój biznesu.
Dziękuję za rozmowę
Janusz Górski