SIG: Opakowanie kartonowe SIG – solidny partner dla branży mleczarskiej

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 3/2020

Firma SIG od wielu lat zaznacza swoją obecność na rynku spożywczym w Polsce w postaci innowacyjnych opakowań kartonowych oraz linii technologicznych. Co sprawia, że klienci wybierają Państwa rozwiązania?

Firma SIG jest globalnym dostawcą systemów i rozwiązań do produkcji żywności w kartonowych opakowaniach aseptycznych. Współpracujemy z naszymi klientami, aby dostarczać konsumentom produkty spożywcze i napoje w bezpieczny, przyjazny zdrowiu i środowisku jak również efektywny ekonomicznie sposób.

Działając zgodnie z naszą strategią, zbudowaną w oparciu o analizę trendów rynkowych oraz potrzeb odbiorców, pomagamy producentom żywności i napojów sprostać rosnącym wymaganiom branży. Rozpoczynając od skupienia się na wdrażaniu innowacji opakowaniowych i produktowych, pozwalających wyróżnić się na półce, poprzez kreowanie inteligentnych fabryk, kończąc na tzw. „connected pack” – rozwiązaniom pozwalającym skutecznie komunikować się z konsumentem za pośrednictwem kanałów cyfrowych, jak i zachować najwyższe standardy jakości, dzięki śledzeniu każdego produktu w całym łańcuchu.

Dzięki temu jesteśmy gotowi wspierać producentów w rozwoju w stale zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

SIG, wood based carton
© sig

Rozwiązania, o których Pani wspomina, robią wrażenie. Zapewne stoi za tym wiele osób?

To prawda. Największą wartością naszej firmy są ludzie, dzięki którym SIG cieszy się ugruntowaną pozycją na światowym rynku. Umiejętności i doświadczenie naszych około 5500 pracowników na całym świecie pozwalają nam szybko i skutecznie reagować na potrzeby naszych klientów w ponad 60 krajach. W tym szczególnym czasie, kiedy świat boryka się z problemem pandemii i rośnie zapotrzebowanie na bezpiecznie pakowaną żywność o długim terminie przydatności do spożycia, rola naszej 5500 załogi jest bezcenna. Nie tylko udało nam się bezpiecznie sprostać rosnącemu popytowi, pracując w trybie zaostrzonego reżimu sanitarnego, lecz także kontynuować prace nad wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań, które są odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się potrzeby konsumentów.


SIG zawsze słynął z nowatorskich koncepcji opakowaniowych. Jakie rozwiązania do płynnej żywności znajdują się obecnie w ofercie firmy?

W naszym portfolio posiadamy opakowania w różnych kształtach jak i pojemnościach – począwszy od 80 ml aż do 2000 ml. Nieustannie wdrażamy nowości, które pozwalają naszym klientom aby ich produkty wyróżniały się na półce oraz które pozwalają zoptymalizować proces ich produkcji. Mleczarnie na całym świecie doceniają na przykład linię produkcyjną CFA 812, na której można napełniać różne pojemności jak i kształty opakowań! W tym konkretnym przypadku, biorąc pod uwagę to jak również zróżnicowane formaty, pojemności, struktury, zamknięcia oraz technologie, to na tej jednej linii możemy uzyskać aż kilkadziesiąt wariantów opakowań. Dzięki temu dajemy producentom możliwość zróżnicowania linii produktowych w zależności od ich pozycjonowania rynkowego czy też kanału dystrybucji. Dodatkowo, wysoka elastyczność produkcji umożliwia niemalże natychmiastowe dostosowanie jej do popytu.

A jakim formatem opakowania chcą Państwo zaskoczyć nowoczesnego, wymagającego konsumenta, który nie tylko ciągle się śpieszy, ale przy tym nie chce zrezygnować z jakości oraz dopasowania produktu do jego indywidualnych potrzeb?

Jednym z rozwiązań jest opakowanie combismile, które podbija serca konsumentów na całym świecie a właśnie zawitało w Europie. Zostało opracowane dla mobilnych konsumentów poszukujących napojów czy też zdrowych przekąsek dla siebie jak i swoich bliskich, ale w mniejszych pojemnościach – od 180 do 350 ml. Komfort oraz atrakcyjny kształt opakowania z zakrętką lub kartonową słomką może im towarzyszyć niezależnie od okoliczności.

Rola napojów ewoluuje w obecnych czasach. Mają one na celu nie tylko ugasić pragnienie, ale nierzadko również zastąpić posiłek. W jaki sposób mogą Państwo wesprzeć w tym zakresie producentów żywności?

Bezpośrednią odpowiedzią na tę potrzebę jest nasza unikatowa technologia DrinksPlus, która jest bez wątpienia jednym z najważniejszych osiągnięć w dziedzinie aseptycznego napełniania i pakowania. Umożliwia ona aseptyczne napełnianie opakowań kartonowych napojami zawierającymi duże kawałki owoców, warzyw, orzechów lub ziaren, tworząc wartość dodaną produktu. Technologia SIG DrinksPlus otwiera drzwi do kreowania nowych produktów i kategorii, umożliwiając dotarcie do nowych segmentów klientów.

SIG, signature pack
© sig

Zainteresowanie przemysłu i konsumentów kwestiami ochrony środowiska rośnie z roku na rok. Jak SIG reaguje na te zmiany?

Konsumenci są obecnie bardziej świadomi ekologicznie niż kiedykolwiek wcześniej. Coraz bardziej domagają się zrównoważonych produktów najwyższej jakości, zarówno jeśli chodzi o sam produkt jak i jego opakowanie. Chcą mieć w ten sposób poczucie, że dokładają swoją małą cegiełkę do ochrony środowiska. Tym samym wymagają od producentów, aby posiadali w swoim portfolio wyroby przyjazne dla środowiska. Nasze innowacje produktowe wspierają w tych staraniach producentów.

Firma SIG oferuje innowacyjną strukturę opakowania kartonowego SIGNATURE PACK, która jest wyznacznikiem zrównoważonego rozwoju w branży. To pierwsze na świecie aseptyczne opakowanie kartonowe w 100% połączone z odnawialnymi materiałami roślinnymi. Ta przełomowa struktura została zaprojektowana specjalnie dla mleka. Nie zawiera warstwy aluminium, a zapewnia zachowanie niezmienionego terminu przydatności do spożycia. Co więcej, tradycyjne polimery na bazie paliw kopalnych zostały w niej zastąpione polimerami uzyskanymi na bazie roślin. Należy podkreślić, że użyte surowce nie pochodzą z upraw mogących służyć za pożywienie, pozyskujemy je w 100% z przemysłu drzewnego. Polimery te są używane do laminowania tektury i dokonywania zamknięć bez uszczerbku dla jakości ochrony mleka. Pochodzą one z odnawialnych europejskich źródeł drewna i są certyfikowane zgodnie z normą certyfikacji ISCC PLUS (International Sustainability & Carbon Certification).

Jakie rozwiązania w zakresie technologii produkcji oferowane przez SIG pozwalają na optymalizację produkcji i logistyki? Co mogą Państwo zaproponować swoim partnerom?

Korzystając z nowych technologii cyfrowych firma SIG opracowała swój unikalny system Track & Trace. Dzięki temu producenci mogą zlokalizować każde opakowanie w swoim łańcuchu dostaw – od surowców, przetwarzania i napełniania po kontrole jakości i logistykę, aż po półkę w supermarkecie. Wszystkie zebrane informacje są przechowywane w jednej bazie danych i mogą być połączone z każdym pojedynczym opakowaniem dzięki unikalnej, technologii drukowania kodu QR. Konsumenci mogą łatwo uzyskać dostęp do informacji o indywidualnym produkcie za pomocą smartfona, podczas gdy firma zyskuje korzyści z inteligentnej fabryki dzięki cennemu wglądowi w optymalizację produkcji i logistyki. Oprócz poprawy jakości produktów i wzmocnienia identyfikowalności, unikalne kody QR firmy SIG otworzyły nowe możliwości marketingowe i promocyjne, umożliwiając producentom wyrobów nawiązywanie kontaktów z konsumentami w atrakcyjny sposób.

Rozumiem, że na tym Państwo nie poprzestaną. Co dalej?

Naszym celem jest nie tylko sprzedaż maszyn oraz opakowań. SIG kładzie duży nacisk na bieżące doradztwo strategiczne, wsparcie techniczne i szkolenia. Dzielimy się z klientami wiedzą na temat bieżących trendów rynkowych, pomysłów na nowe produkty. Pomagamy również zmaksymalizować wydajność maszyn i całej fabryki. Nasi partnerzy mogą skorzystać z naszego wieloletniego doświadczenia w pracy z dużymi międzynarodowymi firmami, wyciągnąć wnioski z najlepszych praktyk w celu zwiększenia wydajności, obniżenia kosztów operacyjnych i zmniejszenia wpływu ich działalności na środowisko.

Od 1 maja br. wspiera nas swoim wieloletnim doświadczeniem w branży opakowaniowej Bogdan Orzechowski, który objął stanowisko Dyrektora Zarządzającego na polskim rynku. Michał Majdowski, dotychczas piastujący tę pozycję, przyjął nowe wyzwanie i będzie zarządzał rynkiem brytyjskim. Bardzo mu dziękuję za jego zaangażowanie i wkład we wdrażanie nowoczesnych technologii w branży mleczarskiej w Polsce.

Życzę Państwu powodzenia i dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także