Czysta etykieta: Wolne od...

dr inż. Marlena Piekut
Forum Mleczarskie Handel 1-2/2020 (98)

Coraz bardziej rozbudowana odpowiedź

Trend „czystych etykiet” na polskim rynku produktów mleczarskich wciąż rośnie. Szeroką ofertę produktów bio ma Grupa Mlekovita, wśród których znajdują się:

  • mleko UHT Bio 2%, 3,5% w kartonach 1 l,
  • mleko Bio 2% w butelkach 1 l,
  • masło ekstra Bio w opakowaniach 100 g i 200 g,
  • ekologiczny jogurt naturalny Bio w kubkach 200 g,
  • kefir EKOlogiczny w butelkach 375 g,
  • ekologiczny ser w plastrach Gouda Bio 100 g,
  • ekologiczny ser z Gór Bio w opakowaniach 300 g,
  • ekologicznych ser Wędzony z Gór 300 g,
  • ser Gouda Bio około 3,2 kg.

Bakoma to obecnie najbardziej innowacyjna prywatna firma mleczarska w Polsce. Firma podąża za trendem „czystych etykiet”. W omawiany trend wpisują się jogurty Praziarna w opakowaniach 140 g. Odmiany ziaren dodanych do jogurtów są w dużej mierze niezmienione w stosunku do ich początkowych udomowionych odmian. Dzięki temu postrzegane są jako zdrowsze, w porównaniu do współczesnych zbóż. W portfolio firmy znajdują się: jogurt Bio truskawkowy z komosą ryżową, jogurt Bio z czarnymi porzeczkami oraz chia, jogurt Bio brzoskwiniowy z kaszą jaglaną. Wszystkie w opakowaniach 140 g. Jogurty Bio firmy Bakoma to także:

  • jogurty łyżeczkowe: jogurt Bio z truskawkami, z wiśniami, z morelami, z owocami leśnymi, z jagodami, Bio jogurt naturalny, wszystkie w kubkach 140 g,
  • jogurty pitne Bio z: truskawkami, jagodami i morelami, w butelkach 230 g.

W szerokiej ofercie produktów bio Bakoma znajdują się także:

  • kefiry bio, w butelkach,
  • serki homogenizowane bio o smaku waniliowym i truskawkowym,
  • musy owocowe bio, w torebkach 90 g, w następujących wariantach smakowych: jabłko-banan, jabłko-brzoskwinia-banan, jabłko-śliwka-banan, jabłko-truskawka-banan,
  • bio burgery sojowe.

Piątnica (OSM) należy do firm, które bardzo wcześnie rozpoczęły masową produkcję nabiału organicznego. Aby to zrealizować firma musiała jeszcze wcześniej przygotować do niego rolników. Dziś w kategorii omawianych produktów firmy są: Serek Wiejski Bio w kubkach, śmietanę 18% Bio w kubkach, Twaróg wiejski Bio, Mleko ekologiczne Bio 3,9% oraz 2% tłuszczu w butelkach 1 l oraz Jogurt naturalny Bio w kubkach 140 g. Mleko Bio o zawartości tłuszczu 3,9% oferowane jest w wygodnych butelkach z uchwytem. Według producenta mleko ekologiczne pochodzi z certyfikowanych gospodarstw, które prowadzą tradycyjną pastwiskową hodowlę krów. Zwierzęta żywione są paszami naturalnymi, wytwarzanymi głównie we własnym gospodarstwie. Wypasane są na pastwiskach, gdzie nie stosuje się sztucznych nawozów i syntetycznych środków ochrony roślin. Warto też wiedzieć, że w okresie wiosenno-letnim, gdy krowy wypasane są na zielonych pastwiskach, mleko ekologiczne cechuje się większą zawartością korzystnie oddziałujących na zdrowie człowieka wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zwiększona jest też zawartość wit. E (naturalny przeciwutleniacz zwalczający wolne rodniki) i beta-karotenu (korzystny dla oczu i skóry). Mleka ekologiczne są poddawane procesowi mikrofiltracji i pasteryzacji w niskiej temperaturze (74°C). Mają naturalną, niezmienioną od momentu udoju zawartość tłuszczu (średnia zawartość tłuszczu w mleku ekologicznym wynosi 3,9%). Dzięki większej zawartości tłuszczu (naturalnego nośnika smaku), mleko to zachowuje swoje naturalne walory smakowe i zapachowe.

Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Perspektywy rozwoju rynku produktów z czystą etykietą są duże ze względu na rosnące zainteresowanie konsumentów, a co za tym idzie także han­dlowców. Pod marką Almette rozpoczęliśmy kilka lat temu rewolucję, promując „czysty” wizerunek marki. W wyniku prac optymalizujących receptury, kultowy produkt – ser Almette – stał się jeszcze lepszy! Kon­sument Almette nie musi wiedzieć, co to są zagęst­niki, barwniki i konserwanty, gdyż w Almette ich po prostu nie ma. Te racjonalne argumenty podkreślają wyróżnialność marki. Produktami z czystą etykietą najbardziej zainteresowani są mieszkańcy większych miast, ale nie tylko, bowiem edukacja i świadomość konsumentów w tym zakresie są coraz większe. Naj­częściej eliminowane z serów są właśnie sztuczne konserwanty i dodatkowo tłuszcze roślinne, które możemy spotkać w produktach gorszej jakości. Coraz więcej konsumentów cierpi na nietolerancję laktozy, dlatego postanowiliśmy ją wykluczyć także z naszych serów żółtych. Mleko używane do produkcji serów poddajemy działaniu bakterii mlekowych odpowied­nich dla określonych wariantów sera, które rozkładają laktozę. Produktów z czystą etykietą będzie coraz więcej, takie są oczekiwania konsumentów, stąd też coraz większa grupa sieci handlowych sięga przede wszystkim po produkty z czystą etykietą. Początek rozwoju czystej etykiety był przypisywany modzie na produkty ekologiczne, tradycyjne, regionalne na bazie naturalnych i nieprzetworzonych składników spożywczych. Punktem wyjścia było założenie, aby konsument kupując produkt dokonywał świadomego wyboru, a to jest możliwe tylko dzięki dostarczeniu pełnej informacji, za pośrednictwem etykiety. Usunięcie składnika z etykiety powinno być następstwem eliminacji konkretnego składnika z produkcji okre­ślonego środka spożywczego. Produkt z czystą ety­kietą powinien też spełniać kilka innych warunków: być tworzony w odpowiedzi na potrzeby konsumen­tów; informować kupujących o składzie, walorach żywieniowych i oddziaływaniu na zdrowie poprzez wiarygodne, rzetelne i czytelne oznakowanie; być odpowiedzialnie reklamowany; umożliwiać konsu­mentom łatwy sposób zgłaszania uwag i reklamacji; edukować konsumentów, promując zdrową, zbilan­sowaną dietę i aktywny styl życia. Producenci mają bardzo duży wpływ na kształtowanie postaw i potrzeb konsumentów, tym samym mogą w znacznym stop­niu przyczynić się do poprawy stanu zdrowia społe­czeństw i jakości ich życia.

 

Grupa Polmlek to kolejny przykład wdrożenia portfolio wyrobów eko w dużej grupie mleczarskiej. To także dowód na budowanie pozytywnych skojarzeń marki Warmia z wysoką jakością. W grupie produktów organicznych znajdujemy Polmlek Eko serki wiejskie i lekkie. Produkty z „czystą etykietą” to także oferta wielu małych zakładów mleczarskich, gdzie spółdzielczość oznacza dumę z wytwarzania czystych i tradycyjnie postrzeganych artykułów mleczarskich. Wśród nich szczególne miejsce przypada mleczarni Bychawa (OSM). Tu szacunek dla surowca łączy się z profesjonalnym procesem tradycyjnej produkcji. W ofercie firmy dostępne są: mleko, śmietany, kefir, masło tradycyjne i maślanka. Bychawska mleczarnia pod marką Lublanka oferuje produkty wpisujące się w zdrowy styl życia i tak zwany „slow life”. Lublanka jest marką regionalną istniejącą na rynku od 2017 r., wspierającą lokalne przedsięwzięcia, sztukę i kulturę. Pod marką Lublanka dostępne są: Osełka Bychawska, Twaróg z Bychawy, Kefir z Bychawy, Maślanka Naturalna z Bychawy, jogurt typu greckiego oraz śmietana jogurtowa i masło.

Do firm szczególnie poważnie podchodzących do sposobu wytwarzania należy również Bieluch (SM). Zlokalizowany w Chełmie zakład oferuje konsumentom serki Bieluch, które nie zawierają konserwantów i stabilizatorów. Produkty dostępne są w kilku wariantach smakowych tj. naturalny, naturalny lekki, z czosnkiem, z papryką, pomidorami i chili, ze szczypiorkiem, z ziołami i waniliowy, wszystkie w opakowaniach 150 g, a także serek Bieluch śmietankowo-kanapkowy o obniżonej zawartości tłuszczu, w opakowaniach 135 g. Dla osób nietolerujących laktozy przygotowano serek Bieluch naturalny bez laktozy.

Ciekawy produkt

Maślanki naturalne marki Łowicz ze znakiem „Jakość Tradycja” wyróżniają się pod względem składu. W procesie technologicznym nie dodaje się do nich żadnych proszków mlecznych (mleka w proszku i białek mleka). Czysty smak maślanki powinien zostać zauważony przez konsumentów regularnie kupujących napoje fermentowane i ceniących walory prozdrowotne tego napoju fermentowanego.

Producent: Łowicz (OSM).

 

Mleczarnia EkoŁukta oferuje od lat ekologiczne produkty mleczarskie z mleka pasteryzowanego, pochodzącego z certyfikowanych gospodarstw ekologicznych zlokalizowanych na terenach Warmii i Mazur. Można wręcz mówić, że należała do pierwszych firm aktywnie koncentrujących się na żywności bio. W procesie produkcji nie są wykorzystywane syntetyczne dodatki oraz substancje wspomagające, tj. barwniki, konserwanty, przeciwutleniacze, substancje powlekające. Wśród produktów mleczarni są: Eko twarogi, Eko sery dojrzewające (ser Śmietankowy Eko, Mazurski Eko, Gouda Eko, oferowane w kawałkach i plastrach oraz ser topiony kremowy Eko), Eko serki termizowane, Eko napoje fermentowane (Maślanka naturalna Eko, Mleko Zsiadłe Eko, oba produkty w opakowaniach 350 g), Eko masło i śmietana, Eko jogurty (jogurt naturalny Eko, jogurt naturalny typ grecki Eko, jogurt jagoda z ziarnami zbóż Eko).

Szeroki wachlarz produktów ekologicznych posiada mleczarnia Nowy Sącz (OSM). Producent ten oferuje mleko ekologiczne o zawartości 3,2% tł., w butelkach 1 l; śmietanę ekologiczną 18% tł., w kubkach 200 g; kefir ekologiczny 2% tł., w kubkach 380 g oraz sery, a wśród nich: ser wędzony „Gazduś” ekologiczny, w opakowaniach 200 g i 80 g; paluszki „Gazduś” ekologiczne, w opakowaniach 100 g oraz roladę sądecką Eko, w opakowaniach ok. 400 g. Produkty te nie zawierają sztucznych barwników, środków zapachowych, smakowych i konserwujących.

Spośród mniejszych, lokalnych producentów zasługami w zakresie czystej etykiety oraz innowacyjnością wyróżnia się producent serów smażonych Frąckowiak (ZPSiH) z Granowa. Domowe sery smażone w kubeczkach to przykład wyjątkowo czystej etykiety i prostego składu, a nowy ser smażony z wapniem, dzięki naturalnemu dodatkowi funkcjonalnemu w postaci skorupki jaja kurzego, pełniącego rolę wapnia oraz znanym witaminom zapewniającym wchłanialność pozwala w prosty sposób, przy okazji codziennej diety zaspokoić zapotrzebowanie organizmu z niezbędny dla organizmu wapń.

Grzegorz Marciniak, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w firmie Frąckowiak (ZPSiH)

Grzegorz Marciniak

Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w firmie Frąckowiak (ZPSiH)

Czysta etykieta, prosty i krót­ki skład jest teraz w modzie. W zakresie serów smażonych Frąckowiak to jednak żadna no­wość. Czysta etykieta to nasz atut od zawsze. To prawda, że jeszcze kilka lat temu był informacją, która nie powodowała zachwytu, gdyż czysta etykieta produktu była tak rzadka, że detalistom nie chciało się na to zwracać uwagi a konsumenci nie wierzyli, że tak może jeszcze być. Na szczęście trend się odwrócił. Konsumenci są coraz bardziej świadomi zdrowotnie, zwracają uwagę na skład i z zainteresowa­niem czytają etykiety a jeśli tak, detalistom również zaczęło na tym zależeć. Na półkach pojawia się coraz więcej produktów z czystą etykietą. Producentom za­częło zależeć i masowo starają się czyścić swe ety­kiety z nikomu niepotrzebnych dodatków. Znane sery smażone Frąckowiak w kubeczkach mają tylko dwa podstawowe składniki – twaróg i masło. To wystar­czy aby stworzyć domowy ser. Można powiedzieć, że rynek podąża za nami. Cieszymy się, że konsument stał się bardziej wymagający. Jakość i czysta etykieta jest teraz w cenie. Oby te wartości były wyznacznikiem na kolejne lata i drogą dla następnych pokoleń.

Kolejną mleczarnią oferującą produkty z „czystą etykietą” są Piaski (OSM). Wyroby mleczarni nie zawierają dodatku mleka w proszku, konserwantów i ulepszaczy. W portfolio firmy znajdują się:

  • mleko naturalne, zsiadłe mleko, kefiry, jogurty naturalne typu greckiego,
  • twarogi,
  • śmietany, śmietanki,
  • masło,
  • sery w tym mozzarella oraz krówka Piasecka.

W ofercie dostępne są też produkty bez laktozy, tj. jogurt naturalny typ grecki w kubkach 400 g i kefir w butelkach 400 g.

Produkty z „czystą etykietą” znajdują się również w ofertach mleczarni: Jana (ŚSM) i Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM). Mleczarnia Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) od wielu lat edukuje osoby pracujące w handlu w zakresie znaczenia żywienia produktami z „czystą etykietą”. Można wręcz powiedzieć, że Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) jest regionalnym liderem w zakresie przecierania szlaków i budowania świadomości wśród handlowców, że „czysty produkt to produkt szybciej rotujący”.

Sery z „czystą etykietą” na rynku polskim oferuje też firma Žemaitijos pienas z marką Džiugas. Sery długodojrzewające Džiugas nie zawierają konserwantów, ani barwników. Fachowość litewskiej mleczarni to brak jakichkolwiek substancji zwracających uwagę „łowców E”. Długodojrzewające sery Džiugas produktowane są z czterech podstawowych składników: mleka, soli, kultur bakterii kwasu mlekowego, enzymu koagulującego. Do produkcji serów nie używa się żadnych dodatków i konserwantów.

Božena Stacevičiūtė, Head of Polish Market w Žemaitijos pienas

Božena Stacevičiūtė

Head of Polish Market w Žemaitijos pienas

Obecnie konsumenci poszukują produktów o naturalnym składzie, z tzw. czystą etykietą oraz takich, które jednocześnie wykazują się właściwościami prozdrowotnymi. W związku z tym, konsumenci coraz częściej sięgają po produkty premium, jakimi są sery długodojrzewające. Jako że coraz większe znaczenie ma jakość produktu, to nasze sery – idealnie wpisujące się w ten trend – cieszą się dużym powodzeniem. Sery Džiugas produkowane są tylko z 4 składników (mleko, podpuszczka, sól oraz enzymy pochodzenia niezwierzęcego) nie zawierają lak­tozy, są odpowiednie dla wegetarian. W swojej ofercie posiadamy sery długodojrzewające o różnych okresach dojrzewania, ale największe uznanie na polskim rynku zyskał ser Džiugas Mild dojrzewający 12 miesięcy w ka­wałku 180 g. Nasze produkty marki Džiugas dostępne są we wszystkich kanałach dystrybucji. Swoim partnerom handlowym mamy do zaoferowania sery długodojrze­wające w różnych okresach dojrzewania i formatach: w kręgu, w kawałku, tarte oraz w kostkach.

„Czysta etykieta” a konserwowanie żywności

© Žemaitijos pienas

Należy zwrócić uwagę na fakt, że pomimo dużych postępów technologicznych konserwowanie żywności stanowi nadal duży problem, nie tylko dla krajów rozwijających się (gdzie wdrożenie technologii konserwowania żywności jest wyraźnie potrzebne), ale także dla świata uprzemysłowionego. Zapotrzebowanie na czyste etykietowanie spowodowało potrzebę jasnego etykietowania, prowadzi do prostszych oświadczeń na produktach żywnościowych. Niemniej jednak minimalnie przetworzona żywność, bez chemicznych środków konserwujących lub innych sztucznych dodatków, powinna nadal być wysokiej jakości i mieć dłuższy okres trwałości. Trend ten sprowadza się do ponownego rozważania tradycyjnych metod konserwowania i zastąpienia chemicznych środków konserwujących naturalnymi alternatywami, aby zagwarantować „czystą etykietę”. Tworząc produkty z „czystą etykietą” należy wziąć pod uwagę jakość sensoryczną i kontrolę mikrobiologiczną, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z przepisami.

Literatura

  1. Aschemann-Witzel, J., Varela, P., Peschel, A. O. (2019). Consumers’ categorization of food ingredients: Do consumers perceive them as 'clean label' producers expect? An exploration with projective mapping. Food quality and preference, 71, 117-128.
  2. Asioli, D., Aschemann-Witzel, J., Caputo, V., Vecchio, R., Annunziata, A., Næs, T., Varela, P. (2017). Making sense of the 'clean label' trends: A review of consumer food choice behavior and discussion of industry implications. Food Research International, 99, 58-71.

 

Strona 2 z 2